Hordalandsfisker Startet 2.Mars.2018 Link til dette innlegget Startet 2.Mars.2018 Har en sjark med kraftblokk som er drevet av en liten hydraulikkpumpe. Denne er reimdrevet og ser ut til å ha konstant drift. (Legger ved et bilde jeg lånte på nett) Det jeg lurer på er om det er noe særlig risiko for varmgang i oljen når jeg kanskje skal gå et par-tre timer i marsjfart? Motoren er en 30hk innenbords. Burde jeg seriøst vurdere å montere innkobling? Forslag til løsninger? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 2.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2018 Ja om du ikke har en oljekjøler i systemet risikerer du nokk varmgang. Det enkleste er vel bare å ta av reima når den ikke er i bruk, eller du kan montere en kobling av noe slag. De fleste fiskere bruker slike elektrisk styrte koblinger på diverse pumper da alps de enkelt av og på med en bryter. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 2.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2018 (redigert) De systemet du har bilde av har vært brukt i flere tiår. Det som gjerne skjer under lengre tids gangtid og oljen blir varm er at "løftekapasiteten" nedsettes. Har sett de som haler mye teiner fra de store dyp monterer en egen nivåtank utenom. Men har du mye å løfte kan det og bli for lite og du må inn med oljekjøler. Hvis det er et problem hos deg er det som Bårdp skriver: Kjøp deg en pumpe med kobling. Problemet er gjerne at de koster skjorten. Har sett de som heller kobler av reimen. En stund hadde jeg kontakt med "Rapp Hydema" og de kunne gi gode råd. https://www.hydema.no/ Redigert 2.Mars.2018 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 2.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2018 Om ikke selve blokken er i bruk, så tviler jeg på at oljen blir noe særlig varm. Det er motstanden i systemet som gjør at oljen blir varm, og når blokken ikke er i bruk, så er det lite motstand i pumpen. Men det er jo fort gjort å finne ut om den blir varm. Om du kjører deg en tur på 2-3 timer, så er det jo bare å kjenne på pumpa om den blir varm. Så lenge den er under 50-60*C, så anser jeg det som normalt. Ved skikkelig hardkjør av blokken, så kan nok pumpen bli opp mot 100*C eller mer, siden du ikke har kjøler. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2018 Som bellen skriver, ikke noe arbeid, lite varme. Jeg har kjørt lastebilkraner med direktekobling i timesvis, ikke noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2018 (redigert) Som talerne over hevder behøver ikke dette å bli noe problem. Men hvis du vil koble ut pumpen behøver det ikke å bli så dyrt. Du kan sette på en elektromagnetisk 12V innkobling ala denne http://stroem.no/butikk/elektro-magnetisk-clutch-remskive/ Flere forhandlere av slikt, f.eks. Industrihydraulikk her i Fredrikstad. En annen ting man kan gjøre er å sette på en større tank slik at olja får lengre hviletid. Det er en fordel for å få ut luftbobler og unngå skumming og kavitasjon, samt at den blir kaldere. Redigert 2.Mars.2018 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Dinamo Svart 2.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2018 Eg syns å huska at der var dei som heiv reima av og på, med motoren i gang. Men det må ogso seiast at der var nokon som mangla ein fingertupp. Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 2.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2018 Støtter forslaget om elektromagnetisk kobling med reimskive. Dette brukes på både hydraulikkpumper, sjøvannspumper og brannpumper på massevis av båter. Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 3.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2018 Som det blir påpekt her så koster ofte elektrisk kobling en fot og en arm.. Det du kan begynne med er jo å teste hvor varmt det blir etter noen timer drift før du evt. går videre med en ombygging. Dersom du lar kraftblokken svive rundt vil du jo ha sirkulasjon og dermed bli kvitt litt varme. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 3.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2018 Nei, du vil øke varmen om du lar blokken svive, på grunn av økt mottstand. Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 3.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2018 Når blokken ikke sviver, så vil vel det være en eller annen form for trykkventil som åpner så lenge pumpen går? Isåfall vil det øke temperaturen. min teori er da at det er bedre å ha sirkulasjon ut i rørsystemet ved å la blokken svive. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 3.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2018 Er nokk et friflow system, det vil si at olja går fritt gjennom manøverventilen når blokka står i ro. Men en vil jo ha en litt trykkfall i slanger og ventilblokk så varme blir det. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 3.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2018 Som Bårdp sier. Når ventilen står i fristilling, så strømmer oljen fritt igjennom ventilen og det er ikke trykk på systemet. Men videre, du har ikke trykkfall i slanger, men du har motstand. Denne motstanden er med på å øke temperaruren på oljen litt. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2018 (redigert) Jeg synes de pumpene har påfallende liten tank. Men, så hører jeg jo at de er mye i bruk, og det er visst ikke noe problem med at olja går varm. Så da er det kanskje ikke noe å lage et problem ut av heller? Lagt til: Men hvis jeg skulle hatt en slik pumpe hadde jeg nok satt på en elektromagnetisk kobling Redigert 3.Mars.2018 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Taremakken Svart 4.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2018 Dette systemet har det som heter åpent senter, pumpe gir konstant flow og går som enkelte sier rett gjennom retningsventil og rett til tank. Det finnes knapt trykk i systemet da. Skaper minimalt med varme når du ikke bruker blokka og er designet for å gå i timevis, ikke nødvendig å gjøre noe som helst. En annen ting, pumpa lager bare flow, det er motstand som skaper trykk.....og varme. Det som gjør at blokka går rundt er Delta P over hydraulikkmotoren. Det også det som skaper varme. Nei, ikke kast vekk penger på noe som ikke er nødvendig Sitér dette innlegget Link to post
Hordalandsfisker Svart 5.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2018 Takker for mange gode svar :) Da tenker jeg at jeg lar det være som det er. Jo enklere jo bedre :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.