Jump to content

Fairline 43/45 med Cat3208 vs Tamd 71?

OddArild

Recommended Posts

Hei. 

Driver og kikker litt etter båt og har kommet over noen jeg liker, Fairline 43/45 pga pris og 3 lugarer. 

Den jeg har sett litt på har Cat 3208 425hk. 

Så vidt jeg kan lese så både bruker den betydelig med drivstoff og støyer en del mer enn samme båt med Vp? 

Jeg har 2 Forder i båten jeg har nå og i neste båt ønsker jeg minst mulig støy(tatt i betraktning pris og årsmodell).

Hvordan er det med videresalg av en med Cat motorer vs en med VP? 

Føler folk her på berget sverger til VP. 

Odd Arild

Lettere å gjøre deg opp en mening her .....eller er det det ...kommer vel an på hva hvermansen foretrekker for og i mot ...slettes ikke godt å gi svar .................gode maskiner begge to meg bekjent

https://www.google.no/search?q=Cat3208+vs+Tamd+71&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b&gws_rd=cr&dcr=0&ei=LGyaWp_UM47VgQapn7noBw

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Bjørn Løvjomås skrev for 2 timer siden:

Jeg hadde problemer med å stoppe motoren. Styrbord motor. Det var stoppsolenoiden. 

Han hadde problemer med å starte en av motorene. Husker ikke i farten hvilken. 

Hos han var det innslaget på starter.

Jeg har hørt om begge feilene før.

Dette er vel strengt tatt feiltyper som kan oppstå på hvilken som helst motor uansett merke. Spesielt om de er noe tilårskomne. Og bør ikke tillegges noen vekt hva gjelder motorvalg.

Har selv to tamd 60c motorer. Solide slitere som har endret mitt syn på VP fra ryktebasert negativt til erfaringsbasert positiv. Men 60 serien har vel et godt rykte også. Det betyr ikke at det ikke har vært vedlikeholds issues. Synes dog originale delepriser er noget dryge. Men det er de vel også på Cat.

nordan family 27 skrev 18 minutter siden:

Har selv to tamd 60c motorer. Solide slitere som har endret mitt syn på VP fra ryktebasert negativt til erfaringsbasert positiv. Men 60 serien har vel et godt rykte også. Det betyr ikke at det ikke har vært vedlikeholds issues. Synes dog originale delepriser er noget dryge. Men det er de vel også på Cat.

Deleprisene er utvilsomt høye på Cat. Jeg har også erfaringsbaserte positive erfaringer med VP D-serien. Kunne faktisk ikke tenkt meg noen andre motorer i kjelleren etter å ha eid et par av disse monterte ved siden av hverandre med fast aksling gjennom 7 år.

Yanmar har jeg også gode erfaringer med som fritidsbåtmotor men den hadde hverken rimeligere deler eller lavere driftskostnader enn Pentaene.

Cummins og Cat funker stort sett også bra men de har svært høye delepriser og er beregnet på det profesjonelle markeded,, akkurat som VP sine motorer over D6 nivå.

Hei og takk for mange gode svar og tips. 

Ja det er delepriser og forbruk som gjør meg skeptisk, forbruk vill være høyt uansett på så gammel og stor båt, men det er jo ikke om og gjøre og gjøre det verre enn det må være.

Leser at deleprisene er høye på cat og vanskeligere og få tak i? Jeg ønsker ikke og måtte vente 5 uker på deler om en bagatell ryker på sommeren. 

Så jeg er vell noe vp fan selv også uten og ha eid større vp før. 

Vedlikeholdsutgifter bør det ikke være stor forskjell på? Klart cat er større og det går desto mer olje og frostvæske osv på, men ikke den store økonomiske forskjellen vill jeg tro? 

Noen skriver at 425hk utgaven er kjempe bra og noen skriver at de har tatt ut for mye og blir svekket av den grunn, at 375 var passe. 

Hadde en Yanmar 6LPA (290 HK) på forrige båten, den motoren var jeg kjempefornøyd med. Hadde hørt at båteiere var veldig misfornøyd med gamle VP motorer på samme størrelse som 6LPA som TAMD63P (375HK).  Nå har jeg en annen gammel båt med gamle 2xVP TAMD63P motorer. Synes de er bra og enkle motorer uten elektronikk. Men disse er kun på 375 HK hver, og ikke like store som trådstarter spør om. Men mine motorer fungerer bra, og gir en toppfart på min motorbåt på 30 knop. Synes det er ganske bra da båten veier 11,5 tonn med fulle diesel og vanntanker, generator (og alt annet stæsj ombord). Gamle og gode motorer synes jeg. Kjenner ikke til TAMD71.

Har hatt to stk fairline 43 squadron.en 94 mod med 2xtamd 72,og nå en 96 mod med 2xcat 3208,435.

catene har vært kjørt ca 1600 nm i mitt eie,uten problemer.catene oppleves som litt mer stillegående enn volvomotorene grunnet endel mindre turbostøy,samt et litt gjevnere lydbilde iom at de er v-8 ere.drivstofforbruk per nm er på desiliteren det samme(5,1liter ved 22 knop).

catene er kjent for og ha mindre svetting enn volvo,det synes jeg stemmer veldig bra.Det samme gjelder oljeforbruk.Har hatt 7 forskjellige vp tamd maskiner de siste 12 år.Alle har hatt et forbruk av smøreolje,noen mye,noen mindre.Catene er første motorer jeg har som ikke har noe forbruk.

Catene er også betydelig mer lettstartet.Har aldri opplevd kinning,selv når det er minus ute og de ikke har vært startet på flere uker.Alt i alt,så liker jeg cat best,men har ikke noe problemer med og velge volvo i neste båt.Gode maskiner det og

Disse CAT'ene har sittet i en drøss forskjellige anleggsmaskiner i løpet av en 30-års-periode. Generelt er/var CAT kjent for 'tette' motorer. Slitesterke og ikke spesielt støysvake. Så vidt jeg vet er det laget en del varianter, der en noe deler ikke er ombyttbare. Men den gangen jeg jobbet med CAT på 80-tallet, var det lite problemer med disse motorene. Marineversjonen var hvitmalt. Landversjonen var gul. I bunn og grunn samme greia. 

• 1 måned senere...

Så da lander det på at jeg igrunn ikke har noen grunn til og frykte CAT maskinene, snarere tvert imot. 

Jeg ser også at flesteparten av Fairline 43/45 kommer med CAT. 

Har sett meg ut slik båt pga 3 lugarer og gammelt og rimelig i innkjøp. 

Ser noen ligger ute til 850k og blir ikke solgt, så kom det ut en lik til 1.250.000,- og ble solgt på kun få dager. 

Rart marked, klart sistnevnte var jo finere og sikkert bedre stand. 

Blir fort dyrt og kjøpe en nedsluppet slik båt og fikse.

Si 110-120 l/t på 22knop da, det er jo jammen ikke verst. 

Saktegående, liker de seg best på 6.5 eller 9 knop? Er jo mye der du går og de liker seg jo ikke like godt i alle hastigheter mtp støy osv.

Ser det er noen her inne som har slike båter.

Jeg opplever forbruket som meget lineært på PH 50 i alle fall, hørt flere med 45/46 som sier det samme. Det går desidert billigst på 5-6 knop, men de er meget egnet opp til 10knop for 50 og rundt 9 knop for 45. Ikke rare økningen i forbruk. For de som er vant med mindre helplanere har man gjerne 7 knop som maks og neste trinn er gjerne 20. Alt mellom det blir plogefart med dertil latterlig forbruk.

Jeg opplever det ikke slik med båter over 42 fot, man kan kjøre i alle hastigheter mer eller mindre. I tung sjø marsjer jeg gjerne i 14-18 knop, rett og slett fordi båten er ekstrem stabil i denne hastigheten og gir mindre rulling/slag en ved lavere/høyere hastigheter.

@OddArild Jeg har selv Volvo, men jeg har bekjente med CAT 3208. Vi er fornøyde alle mann. Jeg opplever slitedeler som noe dyrere på CAT, men de varer gjerne lenger. Jeg hadde ikke valgt båt ut i fra dette. Velg den båten du liker best, og har mest tillit til vedlikehold av maskiner fra tidligere eiere.

Høne, øl og hornmusikk!

Da har jeg vært og sett på en Fairline 43/45 med CAT motorer. Det var en del lyd ombord på tomgang i forhold til hva jeg forventet. Har ikke vært ute og prøvekjørt den enda.

var og så på en Princess 415 med Volvo og synes og huske at den var en del roligere. 

Men husken kan lure meg og lydbildet kan være helt motsatt når du får litt turtall på de. 

Kom akkurat hjem fra tur med båten vi har fra før og må si at selv om Fairlinen er bare 3-4 fot lengre så er det ett hav av plass ombord der i forhold. Dog er den 35 cm bredere. 

Autopilot virket ikke, var ikke plotter inne eller på taket, radar var tilstand ukjent. 

Ikke ankervinsj bak.

Ellers var båten utrolig godt vedlikeholdt og pen og blank i pelsen. 

Men elektronikk koster.

Motorene var jo ENORME, jeg hadde jo sett for meg en viss størrelse utifra v8 eg har i bilen, men der bommet jeg ?

Svart (redigert)
Captain Chaos skrev On 24.4.2018 at 20.11:

Jeg opplever forbruket som meget lineært på PH 50 i alle fall, hørt flere med 45/46 som sier det samme. Det går desidert billigst på 5-6 knop, men de er meget egnet opp til 10knop for 50 og rundt 9 knop for 45. Ikke rare økningen i forbruk. For de som er vant med mindre helplanere har man gjerne 7 knop som maks og neste trinn er gjerne 20. Alt mellom det blir plogefart med dertil latterlig forbruk.

Jeg opplever det ikke slik med båter over 42 fot, man kan kjøre i alle hastigheter mer eller mindre. I tung sjø marsjer jeg gjerne i 14-18 knop, rett og slett fordi båten er ekstrem stabil i denne hastigheten og gir mindre rulling/slag en ved lavere/høyere hastigheter.

@OddArild Jeg har selv Volvo, men jeg har bekjente med CAT 3208. Vi er fornøyde alle mann. Jeg opplever slitedeler som noe dyrere på CAT, men de varer gjerne lenger. Jeg hadde ikke valgt båt ut i fra dette. Velg den båten du liker best, og har mest tillit til vedlikehold av maskiner fra tidligere eiere.

Så greit og vite ang hastigheter, jeg regner med og gå mye på sakte, men 5 knop blir litt vel sakte for meg, 9 er perfekt.

Redigert av OddArild (see edit history)

Jeg har hatt begge deler og ville nok holdt en knapp på Volvoene. På Volvoene har jeg hatt lite problemer og det kan være tilfeldig, på 3208 derimot har jeg måttet skifte både topper to ganger og slitt litt med dieselpumpene. Når disse begynner å lekke går pengene fort. Et typisk forvarsel på pumpene er at båten har en tendens til å stoppe på tomgang, særlig under manøvrering.

Når det gjelder deler er nok prisene på Volvo noe roligere og lettere å få tak i rundt forbi. Har du tilhold i Østlandsområdet er det enkelt å få fra Pon, men dyrt og noe lenger leveringstid enn fra Volvo

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...