Jump to content

Styring; kabel vs hydraulisk


Dalton

Recommended Posts

Hva er best i ei gammal tresnekke, kabelstyring eller hydraulisk? Ingen tvil om hva som er billigst, men hva er best. "Matilda" har krysserhekk(panser-rumpe) med ror i rustfritt stål.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Hei!

Hadde tresnekke med kabelstyring tidligere. Når har jeg hydraulisk styring fra sleipner på Albin'en. Det er ingen tvil hos meg om hva som er å foretrekke. Hydraulisk styring er komfortabelt og gir bedre presisjon i manøvreringen. I tillegg er det kjekt å kunne slippe rattet noen sekunder, også om man skulle være alene i båten.

Link to post
Share on other sites

...Ingen tvil om hva som er billigst, men hva er best....

<{POST_SNAPBACK}>

Ingen tvil om hva som er best heller. Som Hank sa, med hydraulisk kan du slippe rattet og det står der det står. Styringen blir lettere og mer presis men du må selv vurdere prisen opp mot fordelene. Jeg betaler gjerne det hydraulikken koster for bedre styrekomfort men husk også på at slanger og denslags må tas med i regnestykket.

 

Hvis du har gammeldags "snekkerorkult" som du også vil bruke må du også ha by-pass ventil for å koble bort hydraulikken når du vil styre på gamlemåten.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Nettopp montert hydraflex styring i min Tresfjord tresnekke, var noe gammelt wiremøl der fra før.

Finnes ingen tvil, hydraulikken var verdt ver ei krone... båten er nå like lettmanøvrert som bmw`en...

Monteringen var egentlig fryktelig enkel (tilgang på ett velutstyrt maskinverksted er jo å foretrekke)

Tilvirket ny rorkult med 115mm lengde (ga en tot rorvinkel på ca 100grader) og moterte opp sylinderen slik at den ikke kom i konflikt med noe... (rorkulten måtte settes ca 45 grader skrått i forhold til den wirestyrte rorkulten)

Hydraflexen jeg valgte har en total vandring på 178mm...

Her er tegning av rorkulten jeg lagde...

Bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...