Jump to content

Styring i revers


Dalton

Recommended Posts

Er det bare båten min, eller er det flere der ute med båter som ikke vil styre i revers? "Matilda er ei purke å bakke, går dit hun vil uavhengig av roret. Kun ved ganske hurtig bakking tar hun litt styring. Er det noe å gjøre med dette? Utforming av ror, størrelse etc. :confused:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

De aller fleste snekker nekter å ta ror bakover. Så dette er helt vanlig ja.Trikset er å slå forover litt innimellom for å vri baugen i rett retning, og så fortsette bakkingen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ser at det er mange som klager på at det er vanskelig å styre når en bakker.

Jeg har ikke noe problem med dette på min båt (Scand classic) etter at jeg lærte meg et triks......

:confused:

Pga at propellstrømmen er med på å bestemme retningen til "akterskipet" er en løsning å gi litt god fart akterover ved deretter å frie ut slik at propellen "stopper", da tar roret mye bedre.

Og det kan virke som om roret tar bedre hvis en ikke gir fullt utslag med en gang, men gir gradvis mer ror under bakking.

Mvh

Link to post
Share on other sites

Det er mulig å utnytte noen effekter for å få en viss styring, Firefighter peker på kastet til propellen, dette kan utnyttes. Båten er også tilbøyelig til å sende rompa opp mot vinden. Dette kan også utnyttes.

 

Eller kan du installere en "pysevisp"(baugpropell). :wink:

Tør være frekk for jeg har en sjøl :cool:

Link to post
Share on other sites

Purke er et lite dekkende uttrykk for Slagskipets oppførsel når det bakkes. Av og til så kan det anes en ørliten vilje til å ta ror slik at akterenden svinger bb over. :eek: Men i 99,99% av alle bakkinger så lever Slagskibet sitt eget liv helt uavhengig av hva Kafteinen`s vilje skulle tilsi.

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg kommet i den heldige situasjon at jeg faktisk har en snekke som lar seg styre under bakking! Viksunden har så dyp kjøl at roret blir rimelig dypt, så nå kan jeg faktisk bakke ut fra kai på en rimelig elegant måte. Men dette må vel kunne sies å høre til unntakene. Den forrige snekka viste ikke antydning til å svinge under bakking, uansett hvilken vei roret sto. Trikset der ble å la roret stå i den stilling som jeg trengte å svinge i forover, også under bakking. Da var det bare å gi vingene en liten vri forover innimellom fo å korrigere kursen, og så fortsette bakkingen. Praktisk med vridbar propell i slike tilfeller, sparer masse inn og utkopling...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det firefighter skriver er veldig nyttig. Motorseileren min går kun ene veien akterover, men kan lirkes andre veien ved å kobles i fri. Om jeg skal bakover feil vei og allerede siger fremover - så pleier jeg sette litt rotasjon før jeg slår bakk. Sparket fra propellen nøytraliserer så denne rotasjonen, og når den har kommet i sig akterover så setter jeg den i fri og får en viss styring...

 

Ellers så vil den jo vri mer om man gir fullt pådrag en kort stund enn om man gir lite pådrag hele veien. Dette fordi det bladet som er nærmest skroget slipper mye mer når det blir turbulent vann og alle bladene slipper litt.

 

Det er egentlig ikke så vanskelig om man bare kan prinsippene og tenker det ut på forhånd. Lærte selv mye med modellbåter av alle ting, tok 3-4 dager med elvebåt i england før jeg tok den akterover i sikksakk mens de innfødte kikka på og lurte fælt...

Link to post
Share on other sites

Dette er problematisk for båter med fast aksel ja. Det hjelper bra hvis produsenten har installert et rorblad som er minst dobbelt så stort som det som er nødvendig for å ha god styring og sving fremover i sakte fart. Da har man noe som kan kalles middelmådig kontroll bakover. Noe mer enn middelmådig kontroll kan man glemme med fast aksel. Snittet er tydeligvis lite eller ingen kontroll.

 

Og baugpropell? Mer enn kjekt og jeg er ikke flau for å bruke den!

Hekktruster i tillegg? Noen har jo det også, men jeg klarer meg fint uten.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Har selv store problemer med å styre under bakking, senest i dag måtte jeg la skuta ta en 270 graders vending for å komme helskinnet ut....(det så sikkert litt rart ut :lol: )

Skal prøve meg på firefighter's oppskrift, men siden propellen sviver rundt ganske lenge i FRI etter høyt turtall, må jeg altså koble forover for å få stanset den. Men frykter at det blir litt hardt for en litt sliten gearboks :cryin:

Link to post
Share on other sites

Å øke balansen på roret hjelper. Altså lengden på roret foran rorstammen økes opp mot 18-20 % av hele rorets lengde. Da vil mer enn 50% av propellstrømmen være med å styre båten både ved forover og bakking. Prøvde dette på en Saga 24 med stort hell, snudde rundt på egen akse.

Se denne

Lykke til med bakkingen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...