Jump to content

Erfaringer amerikanske weekendcruiserer og forhandler

Subsea79

Recommended Posts

Hei. 

Jeg er på utkikk etter ny båt og vurderer denne eller lignende type.  

https://www.finn.no/110972606

Er det noen som kan hjelpe meg å synse litt om båten og utstyr i forhold til pris? Noe som mangler som jeg bør ha med når jeg kjøper båt, eller regne med å måtte ettermontere?

Ser også at det er satt inn noen plugger ved siden av pantry/bysse der stikkontakten er, og regner med dette er overganger fra Amerikansk type. Betyr dette at båten ikke er solgt ny i Norge? 

Er det i så fall noe jeg bør være obs på hvis det er tilfellet? 

Noe annet jeg bør være obs på i forbindelse med Amerikanse båter, spesielt da rundt dette med strøm. 

Lurte «i samme rennet» på om noen har erfaringer med forhandler her. 

For info så er vi 2 voksne og 2 barn som skal på helgeturer. 

Redigert av Subsea79 (see edit history)

Det er i motbakke det går oppover, men kanskje ikke på sjøen

Hei.

Jeg vet ikke mye om forhandleren og kjenner heller ikke merket selv, men vi kikket også på Monterey når vi skiftet båt i fjor.

Vi har også hatt amerikansk båt, en Regal 23" men den hadde f.eks ikke landstrøm så den biten får andre svare på.

Man blir sikkert litt inhabil når man snakker om egne båter men den skepsisen som mange har til amerikanske båter har jeg aldri helt skjønt, den Regalen vi hadde synes jeg så 20 år nyere ut enn det den egentlig var (1996-modell), rett og slett en linjelekker båt som også var godt skrudd sammen. Men de har jo selvfølgelig sine sider, f.eks så er jo de amerikanske kalesjene en vits for bruk her i skandinavia ;) Vi fikk rett og slett en helt annen båt ved å få skreddersydd en ny kalesje hos Alf Hansen AS her i Trondheim.

Som sagt så skiftet vi båt i fjor, da vi ønsket oss en større. Tror også at vi kikket på den du linker til men det kan ha vært en annen av samme modell. Noen av de tingene som slo oss med denne er f.eks:

Lukket Pulpit (gjelder de fleste amerikanske, også vår gamle Regal) Upraktisk både om man skal legge til mot holme eller når man går inn til brygge med baugen først.

Kokeapparat i kabinen, om man som oss ønsker å steke litt egg og bacon til frokost så henger jo matosen igjen resten av dagen.

Vi synes vel også at endel av de amerikanske båtene bruker mye av arealet på selve kabinen, mens (i allefall vi) ønsker oss størst mulig uteareal. Man sitter jo aldri der nede når man skal nyte den korte sommeren vi har her oppe i nord ;)

På akkurat den båten du linker til så synes jeg også at selve utformingen på dashbordet gir deg endel begrensninger, ønsker du deg f.eks en større plotter så er det veldig begrenset hva du kan montere uten at det blir upraktisk.

Jeg synes også at det ut fra bildene ser ut som at det er litt trangt/knotete med tilgang til motor/motorrom

Baugpropell mangler, jada man kan godt klare seg uten men vi lever i det 20 århundre og det er en nyttig ting å ha :)

Skal du legge til mot holmer så hadde det vel vært kjekt med ankervinsj bak også.

Vi endte opp med en fantastisk Schaefer Phantom 290 som vi er strålende fornøyd med, den er omtalt i denne tråden: 

Men den har også sine sider. Vi mangler ankervinsj foran, vi skal bytte navigasjonspakke og mulig montere autopilot.

Kalesjen er norskprodusert men langt under den kvaliteten vi hadde på vår forrige båt.

Døra til det lille toalettrommet går feil vei og det lekker vann inn i baderomsskapet.

Båten tok inn vann via opplagringen til styrearmen, kjent problem på Bravo drev som vi har fått ordnet i vinter.

Landstrømanlegget fra Ctek har for få uttak og Ctek har sluttet å produsere disse.

Men det vi har fått er en stabil og sjødyktig og sosial båt med et utrolig uteareal, og ei stikk-køye med fantastisk utsikt når man våkner :)

Feilene får man alltids rettet på :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...