Jump to content

Bo i seilbåt i Trondheim - null erfaring

cptnjacksparrow

Recommended Posts

Hei! 

Jeg skal flytte tilbake til Trondheim i løpet av sommeren for å studere i tre til fem år. I løpet av studietiden har jeg lyst til å bo i seilbåt, fordi jeg ønsker den friheten det fører med seg, kontra det å leie/eie en leilighet som ikke kan røre seg av flekken. Jeg ønker primært å bruke den til studie- og bosted, sekundært for å kunne dra ut på fjorden for å fiske, dykke og å drive rekreasjon når det er ledig tid. Kanskje en lengre seiltur nedover kontinentet når ferdighetene og tiden forhåpentligivs er tilstede om noen sesonger. 

Jeg har gjort en del research på det å bo i båt, og funnet ut av en del, som å isolere eller kjøpe isolert båt, passe på at båten har dieselvarmer og at jeg må hente vann på dunk i løpet av vinterhalvåret. 

Videre har jeg null erfaring med seilbåt, men er rimelig hendig anlagt og lærer kjapt når jeg er interessert, så det å lære det grunnleggende tror jeg skal gå fint. 

Budskjettet mitt ligger fra 200 000,- til 500 000,-. Hvis drømmebåten dukker opp til 600 000,-, er det rom for å se på den også. Siden jeg planlegger å bo i den er det noen kriterier som må være på plass, som koketopp, stekeovn, mulighet for dusj og do, selv om jeg sannsynligvis vil dusje primært på treningssenter/skole/jobb da bad i denne prisklassen ikke er spesielt store. 

Mine spørsmål blir da; 

Er det noen her som bor i seilbåt i Trondheim i dag, som har litt erfaring og vil dele litt tips og tiks? Hvor er det best å ligge til kai? Solsiden, Ila, Nidelva?

Hvilken båt anbefales til å kunne bo i?

Jeg setter stor pris på all input. 

Hjertelig hilsen

Noe av det viktigste er at du finner en båt du kan stå oppreist i. Det er ikke spesielt behagelig å gå med bøyd nakke i flere år. 

Så er det viktig som du sier med godt varmeanlegg ombord. Det kan også bli noe fuktig i båt. Med en god dieselbrenner blir det ganske fort tørt. Men det kan også være lurt med en luftavfukter.

Når det gjelder liggeplasser i Trondheim,  så vil jeg anbefale deg å sjekke hvor det er tilgang på strøm og evt vann. Jeg liker ikke å ligge i skyggen på solrike dager, da solen varmer ganske bra i en båt. Sparer mange kw på det. 

Du har jo en glimrende anledning nå til å lete  båt. God tid. Se på flere typer, sikkert noen som bor i båt i nærheten av der du bor nå. Ta gjerne kontakt med dem. Da får du gode råd. 

Velkommen til forumet, håper du vil trives her inne. 

Redigert av Bjørn Løvjomås (see edit history)

Endelig ble det Bobåt

Jeg bruker vår båt, en Horizon 39 ketch fra 1986, som pendlerbolig. Skulle jeg kjøpe båt til bolig i dag ville jeg se etter en båt med dekkssalong eller likende i tillegg til de kriterier du selv har satt opp. Jeg savner å kunne se rundt meg.

Er båten ikke all for stor (volum) er det relativt enkelt å varme opp, selv om båten ikke er isolert utover det som er fra produsentens side. 

Hei!

Jeg har ingen erfaring med seilbåt, men kunne tenkt meg det selv.

Jeg har selv sett på Nauticat 33 kanskje det er noe for deg. Det er ikke noe fartsbåt, men det er god plass.

Når det gjelder plass i Trondheim så anbefaler jeg Skansen havn eller om du har eller anskaffer bil så er det fint på Grilstad(Ranheim)

Selv har jeg båt på Grilstad, hadde båten på kanal vest tidligere, men da kom jeg ikke under broene på høyvann. Det slipper jeg å tenke på nå.

Jeg har en kjenning som bor i en Jeanneau Sun Odyssey 35, for tiden i Trondheim https://baatplassen.no/i/profile/4572-frankd/

Takk for tips Kweelhouse! 

Tror Nauticat 33 blir for gammel, men skal selvfølgelig se mer på den. 

Ser på Trondheim Havn at det ikke er muligheter for strøm på Skansen havn, men dette tror jeg kanskje ikke stemmer da det ligger en del båter der vinters tid. Skal sjekke det ut, takk igjen!

Sitter delvis i samme båt som deg. Angående varme så har jeg tenkt tanken å innstalere en vedovn. Det er muligens ikke så lett å drive opp ved i kanalen osv, men om du er en eventyrlysten fyr, og drar litt rundt med båten eventuelt går litt i skogen osv så kan man godt ta med litt. Også er det jo kjekt om du skal på lengre turer i helger eller etter studier, ved finner du over alt etter kysten. Har du stor nok båt kan du også lagre større mengder ved ombord. Brenne rask kan du også, som grandisembalasjen og makaronipakken når den er tom feks. 

Jeg ser på grizzly ovner ifra canada om jeg husker rett, ellers får du også en type ovn som brenner både diesel og ved. Det hadde vært det optimale. 

På vinteren ligger båtboere på fosenkaia/ jernbanen så vidt jeg vet. Gjestehavna der. Vet ikke helt hvor de er på sommeren, men de har vel andre plasser da. Nidelva er nok ikke aktuell, både pga strøm i elva og vanskelig navigering, og ikke minst bruer i alle retninger.

jeg har båt i elva, men den har ikke seil?

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

• 1 år senere...

Hei. 

Jeg bor i en Bavaria 38 Holiday i Trondheim. 

For meg er vann den største utfordringen siden det ikke er noe vintervann på bryggene. Jeg går ca 1km annen hver dag å henter 20 liter vann om vinteren. 

Viktig om man skal bo i båt;

Ståhøyde 

ovner der du sitter

dieselvarmer

minimum 33 fot (tenker jeg) 

luftavfukter Maeco 

VV-tank. 

Finn ut hvor du kan dusje og vaske klær samt hva det koster. 

Jeg liker komfort så måtte ha en «stor» og «moderne» båt. 

Stor bysse og salong, to bad, tre lugarer der den ene er bod har vært bra. 

Vil ikke anbefale folk å bo i noe mindre enn 35 fot, men finnes unntak som Nauticat 33, Moody 33 Eclipse ol. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...