Jump to content

Overoppheting og revnet eksosbelg KAD43


AlfO

Recommended Posts

Hei! Har hatt problemer med overoppheting av en KAD43 (gått 1000t). Problemet har vært at motoren plutselig har gått seg altfor varm (med påfølgende alarm). Dette har skjedd ved tomgangskjøring eller ved pådrag opp fra tomgang mot marsjfart. Ved start av motoren igjen etter ca 10 minutter har temperaturen raskt sunket ned mot normalt nivå og det har gjerne gått flere uker før det samme har skjedd igjen. Har sjekket over hele saltvanns-siden (varmeveksler, oljekjøler, ladeluftkjøler), renset blåskjell fra inntaket i drevet (ikke nok til å hindre sirkulasjon), skiftet impeller i tillegg til en runde med systemrens. På ferskvannssiden er termostatene skiftet (de gamle ble tested på komfyren og åpnet når de skulle). Også her er det tatt en omgang med systemrens.

 

I tillegg har vi problem med ødelagt eksos-belg. Belgen revner og gummien rundt bruddet virker sprø. Dette har nå skjedd to ganger og ble siste gang oppdaget rett etter skifting til ny belg (Brukt orginale VP belger). Motor var denne gangen gått under 1 time etter belg-byttet. Drevet hadde ikke vært trimmet etter sjøsetting. Motoren har ikke vært overopphetet med den nye belgen, men vi lurer likevel om det kan være noen sammenheng mellom problemene. Temperaturen på eksos-bendet der kjølevannet blandes med eksosen er ca 50-60 grader. Ved marsj-fart kommer det godt med sjøvann ut de to rørene som kommer ut i nedre del av platen i skrog-gjennomføringen til drevet. Er dette som det skal være, eller indikerer det at for mye kjølevann tar denne veien ut istedet for å følge eksosen gjennom drevet?

 

Noen som har tips om årsaken til problemene? Vi begynner å gå tom for ide'er……

Link to post
Share on other sites

Kan impeller være vridd inn feil vei?

<{POST_SNAPBACK}>

Vil ikke bladene vri seg rette veien før den har gått et tørn da? Har aldri tenkt på dreieretningen når jeg har satt i impeller.....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

På Cobra, som mine dypere erfaringer begrenser seg til, har de simpelthen ikke plass til det. Blir de satt inn feil vei, vil impellerbladene "skyves" fremfor å "trekkes".

 

Paradokset er at pumpa fortsatt leverer vann, bare ikke like mye. I min Clymers manual er dette et av sjekkpunktene ved varmkjøring.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Vil ikke bladene vri seg rette veien før den har gått et tørn da? Har aldri tenkt på dreieretningen når jeg har satt i impeller.....

<{POST_SNAPBACK}>

Vil sikkert vri seg "rette" veien, men er vel ganske mulig at skade oppstår på impellerbladene..... vil jo ikke være en myk overgang akkurat...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Vil sikkert vri seg "rette" veien, men er vel ganske mulig at skade oppstår på impellerbladene..... vil jo ikke være en myk overgang akkurat...

<{POST_SNAPBACK}>

Kan nok variere fra merke til merke, men på Volvo spillert det ingen rolle hvilken vei lamellene legges. De vil snu seg rett vei etter første omdreining. En rimelig "frisk og sunn" impeller vil ikke ta skade av dette. Har du derimot en gammel stiv en som du vil benytte et år til ville jeg vendt lamellene riktig vei.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei! Har hatt problemer med overoppheting av en KAD43 (gått 1000t).

 

Noen som har tips om årsaken til problemene? Vi begynner å gå tom for ide'er……

<{POST_SNAPBACK}>

 

Oi oi ikke bra :sad:

 

For meg virker det som motoren tidvis mister kjølevann (sjøvann), motoren bilr da varm og overoppheting blir resultatet. Belgen det samme, uten kjølevann vil den "tørke" og sprekke, i dette tilfelle behover ikke motoren være spesielt varm, men bare tørr eksos.

 

Årsaken, tja :confused: Jeg vet drivkraft overføringen til sjøvannspumpa er en hardgummi sak som går i et spor. Jeg har en kompis som har byttet denne da den var i ferd med å gå dukken, dette opptaget han ved en tilfeldighet. Han er forresten meldem her M/Y Ellen Marie. Send han gjerne IM for detaljene, men jeg vet han har ferie nå. (men kanskje han finner noe WLAN i gj.hamnene)

 

Jeg tror kanskje din "spinner" litt her sånn innimelleom og skaper defor disse problemene. Motoren går da uten kjølevann i f.eks noen minutter før den tar tak igjen.

 

Lykke til med feilsøkingen, og hold oss orientert :smiley:

 

Hilsen Månestråle, med KAD43 gått 450timer.

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Har nå fått skiftet drivkraft overføringen til sjøvannspumpa, men det var dessverre ikke noen synlig slitasje som skulle tilsi at dette var problemet.

 

I nedre del av transom platen i skrog-gjennomføringen til drevet kommer det ut et rør på hver side av eksosbelgen. Disse er koblet til en slange som som er festet inn på eksosutløpet fra turboen, litt lenger oppe enn tilkoblingen der sjøvannet blandes med eksosen. Ved marsj-fart kommer det mye sjøvann med godt trykk ut disse to rørene. Noen som vet om dette er normalt, eller indikerer det at for mye kjølevann tar denne veien ut istedet for å følge eksosen gjennom drevet?

Bilde

Link to post
Share on other sites

Opplevde at nymontert eksosbelg på mitt 290 drev (41 motor) sprakk med et HØYT smell like etter sjøsetting (drevet var nysmurt). Fant ingen annen logisk forklaring enn at gummiklaffene i eksosutløpet på drevet måtte ha blitt limt fast av bunnsmurningen,- dette kombinert med at jeg da benyttet uoriginal biltema-belg ( aldri mer).

Teori : At kjølevannet kommer ut under skjoldet kan vel tyde på at du har en eller annen form for tilstopping i kanalene på drevet på inn eller ut siden?

Redigert av fjordknut (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

hei. har selv hatt problem med en av mine kad 42 motorer nå i sommer. Motoren kunne kjøres i mange timer på marsjfart men gikk varm ved tomgangskjøring. Har gått gjennom hele kjølesystemet både saltvann og ferskvannskretsen uten å finne noen feil. Skiftet til slutt toppakning og alt ble ok. Dette uten att det var verken olje i vannet eller omvendt. Kunne heller ikke se noen feil med toppakningen. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...