Jump to content

NavicII's jakt på ny båt, Fairline Phantom 43-46 eller Princess 42-45?

Navic II

Recommended Posts

Et poeng for meg er også tilkomst til favoritt uthavner og gjestehavner. Jeg har en V42 nå som LOA er 43fot, med baugspyd og jolla i krybba er vi nærmere 14m nå vi skal snu og bakste i havner.

Når vi gikk fra 27fot til 35fot, var det steder som ikke ble besøkt lengere, når vi gikk fra 35 til 42fot, var det ennå flere uthavner som ikke kunne bli besøkt lengere..  Jeg har vel nådd grensen min nå, på hvor stor båt jeg faktisk ønsker.

To båtvenner har hver sin Fairline Phantom 40, 2007modeller med D6,   svært gjennomførte båter med god plass til en familie på 4. Ja de er trangere enn en P50, men en P50 er også trangere enn en P56.. :lol:

En GM37 er jo en liten 37 foter, tror du vil oppleve en engelsk 40-42foter som romslig.

Forøvrig sitter takplater og skai trekk, svært godt fast i Princessa :wink:

Basert på motordata og egen erfaring så bruker en Phantom 50 ca 5l/nm i marsjfart med 2x D12-675. Vårt snittforbruk er betydelig lavere. Det som overrasket meg mest var nesten 0 planingsterskel og et ganske lineært forbruk. Med det mener jeg at du i motsetning til Bav/Windy kan operere i alle hastigheter uten at du får et idiotisk forbruk. Tipper 37GM har et latterlig forbruk mellom 8 og 17 knop...

Jeg ser også at Windy 37GM har et meget gunstig forbruk i marsj. Jeg hadde forbruksmåler i min Bavaria 37 Sport med 2x D4-300. 2,8-3 l/nm 70-85 l/t. Kunne få lavere l/t men da økte l/nm.  

Høne, øl og hornmusikk!

@Førstefender har gode poeng. Både uthavner og gjestehavner blir begrenset med større båt. Men med nok tonn kan man jo ligge litt mer værutsatt også da..

NordWesten gikk på ca 110liter i timen om den ikke var ferielasta, inkl 330 kg jolle på badeplatformen. 

At du klarer 5 liter/nm på 50 fot er svært imponerende. Da burde båten i teorien klart seg med D6 435 motorer ( en moderne dieselmotor yter ca 5,5 hk/liter/time). Om du marsjer ca 20 knop ved 5l/nm vil det si at du tar ut ca 550 hk av totalt 1350 hk

Bildene viser NordWest 420 i marsjfart og i 14 knop...

52A9B990-7A92-49E4-A5CD-01CFEE8C3F8C.jpeg

8B87AF35-DAC8-4849-8F69-A0241F81F4A0.jpeg

Windyens forbruk i detalj kan nok @Bonus mer om ?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Captain Chaos skrev for 3 timer siden:

Jeg var i samme dilemma som deg i fjor, og mange av dine betraktninger og vurderinger kjenner jeg igjen. Vi hadde da solgt en Bavaria 37 Sport.

I vårt utgangspunkt vurderte vi 42-46. Vi vurderte også.....

.....r eller mer. Ellers har jeg ikke opplevd andre problemer.

Forøvrig så er jo denne innafor: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=112631858

Har vurdert Azimut 46, men synes den er litt sær. men mer "not my cup of tea" enn at det er noe alvorlig galt med den. ellers ser jeg at de begynner å komme innafor budsjettet. Ser at "problematikken" min har gått igjen hos flere her, og det er bra, at man får litt innspill fra folk som har vært  i samme "båt" :wink:

Captain Chaos skrev for 3 timer siden:

Det er en vanesak, med separate stoler har man bedre justering for fører og lang bedre komfort. Sofa er sånn sett håpløst i forhold. Har hatt sofa og har nå tilsvarende med separate stoler. En annen ting, når man kommer opp i en sånn bredde på båten er det bedre å sitte litt mer inn mot midten for oversikt, man merker nesten ikke overgang fra en typisk styrbord posisjon. 

Nå er det ikke sofa i noen av båtene jeg vurderer, så det går nok bra. men at det er adkomst til styreposisjon imellom setene, og at førerposisjon er midtstilt synes jeg virker litt klønete, og hele løsningen er estetisk mindre pen enn Princess.

Tom Rør skrev for 1 time siden:

Det med lettere å selge med tre lugarer,er nok ikke helt riktig Captain C

Når det gjelder P 42, som har to, er det en båt som er usedvanlig lettsolgt om dagen, og har vært det lenge. Er helt enig med deg når det gjelder separate stoler vs sofa. Jeg hadde sofa før, og jeg satt ikke godt over lengre tid.

P42'ene jeg har sett på finn i min prisklasse har forsvunnet like fort som de ble lagt ut, så de er jaggu lettsolgt. (det samme gjelder fine Ph43 også forsåvidt) :smiley:

Captain Chaos skrev 1 time siden:

Jo, jeg er nok enig at P42 er lettsolgt med 2 lugarer. Når man kommer opp mot 45- 50 er det nok flere som vil ha 3 lugarer. 

både Princess og fairline's har jo 3 kabiner fra 45 og opp, så det sier seg jo selv. :tongue:

Bitteliten skrev 34 minutter siden:

Mulig det er nevnt her før :smiley:

Ta en liten kikk på forbrukstallene for båter dere ser på. 

Jeg erfarte ihvertfall en viss overraskelse da vi gikk fra Windy 37 GM som tusla greit på 50-60 liter i timen på marsjfart til NordWest 420 som dro 110-120 liter i timen på marsj. (ca 4,2 l/nm)

Det er noe med at det koster 10-12 tusen å fylle tanken. Og er man på 50 foter kan man sikkert doble forbruket fra NordWesten - som tross alt var billig i drift med IPS 600. 

På valg av merke - gitt at båten skal momses inn i Norge - skal det mye til å ikke kjøpe Princess tenker jeg. Kan den selges i det Europeiske markedet er det mer åpent hva man velger.

Forbruket er ikke det første jeg tenker på. det er jo i sommerferien det går nevneverdig med drivstoff, ellers i året er vi aldri lenger sørover enn Stavern. men en bonus selvfølgelig om man kan bruke noen båtlapper på andre ting. :yesnod:

Førstefender skrev 22 minutter siden:

Et poeng for meg er også tilkomst til favoritt uthavner og gjestehavner. Jeg har en V42 nå som LOA er 43fot, med baugspyd og jolla i krybba er vi nærmere 14m nå vi skal snu og bakste i havner.

Når vi gikk fra 27fot til 35fot, var det steder som ikke ble besøkt lengere, når vi gikk fra 35 til 42fot, var det ennå flere uthavner som ikke kunne bli besøkt lengere..  Jeg har vel nådd grensen min nå, på hvor stor båt jeg faktisk ønsker.

To båtvenner har hver sin Fairline Phantom 40, 2007modeller med D6,   svært gjennomførte båter med god plass til en familie på 4. Ja de er trangere enn en P50, men en P50 er også trangere enn en P56.. :lol:

En GM37 er jo en liten 37 foter, tror du vil oppleve en engelsk 40-42foter som romslig.

Forøvrig sitter takplater og skai trekk, svært godt fast i Princessa :wink:

Det er et veldig godt poeng faktisk. P42/Ph43 er vel på grensa til hva man får klemt inn i en bås i gjestehavner etc. over det er det longside som gjelder mange steder, og da ligger man gjerne utenpå-utenpå. :wink:

Captain Chaos skrev 19 minutter siden:

Basert på motordata og egen erfaring så bruker en Phantom 50 ca 5l/nm i marsjfart med 2x D12-675. Vårt snittforbruk er betydelig lavere. Det som overrasket meg mest var nesten 0 planingsterskel og et ganske lineært forbruk. Med det mener jeg at du i motsetning til Bav/Windy kan operere i alle hastigheter uten at du får et idiotisk forbruk. Tipper 37GM har et latterlig forbruk mellom 8 og 17 knop...

Jeg ser også at Windy 37GM har et meget gunstig forbruk i marsj. Jeg hadde forbruksmåler i min Bavaria 37 Sport med 2x D4-300. 2,8-3 l/nm 70-85 l/t. Kunne få lavere l/t men da økte l/nm.  

Oh no he didn't... sammnlikne bav og windy :giggle: 

Men GM37'en var veldig økonomisk i drift. snittet på 2,5 pr nm i sommerferien, noe som er heelt innafor. regner med at når man dobler vekten og hestekreftene på en båt med 0,5-1m bredere skrog så vil man komme til å blø litt diesel. men det skal nok gå fint. den ekstra dieselkostnaden bli ikke stort mer enn det jeg må betale ekstra for en bredere båtplass i havna. :thumbsup:

Når årets dieselregning passerer 50.000kr, så begynner man å tenke på det er min erfaring...

for med større båt øker lysten på lengre turer, og sesongen blir lenger.

og når hver motor drar 30 liter olje, og forsikringen, selv den billigste, koster 30.000korner...

bare et velment tips å tenke på ? det ene drar det andre, uten at båtgleden av den grunn blir større. ?. Derfor stoppa vi på 42 fot. Selvom det frista med en ny Princess P50 en gang i tiden for noen år siden..

det som stoppa oss var nok mest at tilgangen på havner å ligge i ble begrenset. 

Nå er jeg på seil og koser meg i 7-8 knop. Kan dra på til 9knop, men da drar vi 3 ganger så mye fuel. I 7 knop drar vi vel rundt regna 6 liter i timen.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Bitteliten skrev 26 minutter siden:

Både uthavner og gjestehavner blir begrenset med større båt. Men med nok tonn kan man jo ligge litt mer værutsatt også da..

Ja, men da blir det også verre å komme helt inn på trange steder for å finne le. På de sure vindfulle dagene er det fint å kunne smyge seg inn på trange og grunne steder for å ha flere plasser å velge i. For vår det har vi en begrensning i at vi kun vil ha en motor for å kunne komme inn på trange plasser.

Bitteliten skrev 45 minutter siden:

NordWesten gikk på ca 110liter i timen om den ikke var ferielasta, inkl 330 kg jolle på badeplatformen. 

At du klarer 5 liter/nm på 50 fot er svært imponerende. Da burde båten i teorien klart seg med D6 435 motorer ( en moderne dieselmotor yter ca 5,5 hk/liter/time). Om du marsjer ca 20 knop ved 5l/nm vil det si at du tar ut ca 550 hk av totalt 1350 hk

Dette overrasket meg også, riktignok en liten presisering: 5-6 l/nm  Noe mer nøyaktig har jeg ikke. Jeg har en bekjent med en 06 mod og han opplyser 5,5 på rundt 23 knop. (D12 725) Han har måler. Teorien med at den skulle greie seg med D6 holder ikke. Man får ikke nok moment, man må ha mer kubikk. :) Vi hadde over 100 motortimer siden 1 juni.. Det gjør vondt å fylle 2 kubikk med diesel, men det er langt i fra største kostnaden ila en sommersesong...men 2 kubikk holder en stund da...

Forøvrig:

http://www.boat-fuel-economy.com/forbruk-volvo-penta-diesel-d1-d2-d3-d4-d6-d9-d11-d13 (D12 står ikke her men D11 670 gir en pekepinn)

Jeg også fryktet at det ble mer problematisk med gjestehavner og uthavner. Selvsagt er det noen plasser som nå har blitt utilgjengelige, men noen nye muligheter har åpnet seg. Med visp både foran og bak er det utrolig hvor trange plasser man får inn en stor båt. I uthavn kan vi ligge på plasser der mindre båter blir for lave. Jeg har satt ny pers i uthavnsdøgn sist sesong. Mange gjestehavner har egne plasser for båter over en viss lengde...gjerne, 14, 15 meter.

Høne, øl og hornmusikk!

For f.eks. en Princess 50 må man nok regne med ca. 150 l/t ved 22-23 knop som er en ganske vanlig marsjfart med D9/575 motorer. Dette utgjør et par liter mer pr. nm enn du bruker med en 40-42 foting som gjerne marsjer med 24-25 knots på 110-120 l/t.

Men så er det heller ingen problem å kjøre med behagelig, forbruk på langt under det halve (l/nm) i 6-7 knop og det fine med disse båtene er at man dessuten fint kan gjøre dette med bare en motor vekselvis i drift om man ønsker å begrense gangtimene.

Siden du spurte @Navic II så har vi 08` med D6 370. Var litt usikker før kjøpet, men det går fint med disse også selv om 435 sto på ønskelisten. Det er vel ikke solgt mange P42 med 435 egentlig fordi på den tiden hadde ikke VP andre alternativ og da 435 kom var prisdiff relativt stor. Synes å huske at det var fra 08` man fikk disse... @Tom Rør er sikkert glad for 435, men ikke bli skremt av dette om riktig båt innenfor budsjett dukker opp :giggle:

Vektbesparelsen er enorm i forhold til tidligere VP...

Dieselforbruk har vært nevnt, men dette vet man når hjernen er innstilt på slike båter. Vi var vant til en snill D6-350 på Marex og drev, men det er de totale årskostnader vi tenker på. Sikkert riktig at vi brenner opp 110l/t i marsj, men over årets timer ombord....pffff :giggle:

Røft regnet har vi økt årlig diesel fra underkant 30 til 50 båtpenger, men vi har omtrent samme budsjett som med Marexen. Den lå lagret inne og ett drev som skulle serves...nå ligger vi ute i egen boblehavn, vintertopp på fly, full kontroll på all overvåkning hjemmefra. Årsutgiftene ser foreløpig ut til å være nesten det samme for vår del...

Morsomt å lese om erfaringer og tanker rundt størrelsen i forhold til hva man er vant til, tenkte det samme med den romslige 35" Marexen...akkurat i grenseland for noen av de kjente havnene våre. Det gikk fint selv om det ofte lå mindre båter der, samme med prinsessa. Nå har vi blitt gode på longside uthavner, båten er 20cm grunnere enn Marexen til og med. Pro`s and con`s, man finner nye steder og det gjelder gjestehavner også.

Hjemmehavn? Er det plass? Utrigger lange nok? Er longside eneste mulighet? Slike spørsmål tenkte vi på, men vi båtfolk finner alltid løsninger...byttet hjemmehavn.

Fortsatt lykke til i jakten, spennende å se hva det blir til :thumbsup:

Bitteliten skrev for 4 timer siden:

Når årets dieselregning passerer 50.000kr, så begynner man å tenke på det er min erfaring...

for med større båt øker lysten på lengre turer, og sesongen blir lenger.

og når hver motor drar 30 liter olje, og forsikringen, selv den billigste, koster 30.000korner...

bare et velment tips å tenke på ? det ene drar det andre, uten at båtgleden av den grunn blir større. ?. Derfor stoppa vi på 42 fot. Selvom det frista med en ny Princess P50 en gang i tiden for noen år siden..

det som stoppa oss var nok mest at tilgangen på havner å ligge i ble begrenset. 

Nå er jeg på seil og koser meg i 7-8 knop. Kan dra på til 9knop, men da drar vi 3 ganger så mye fuel. I 7 knop drar vi vel rundt regna 6 liter i timen.

Jeg er ikke av typen som mener at båtgleden økes parallellt med størrelsen på båten, men på tross av at vi nå har hatt 3 fantastiske sesonger i Windy'en så er det noen ting vi har kjent på som vi savner, og enkelte ting som nevnt i første innlegg som gjør at både rederinne og barn vil trives bedre. særlig at vi nå går for båt med akterdekk. da vil jeg ha såpass plass at jeg kan sette opp stoler og bord der uten å måtte slanke meg. og når man bruker opp så mange fot på akterdekk, så må størrelsen opp tilsvarende for å få samme plassen inne som vi er vant til fra før. :yesnod:  

spørsmål: hvor mye bruker en P45 med D9-500 i 7 knop? (omtrent tomgangsfart vel?)

oberst1 skrev for 3 timer siden:

Siden du spurte @Navic II så har vi 08` med D6 370. Var litt usikker før kjøpet, men det går fint med disse også selv om 435 sto på ønskelisten. Det er vel ikke solgt mange P42 med 435 egentlig fordi på den tiden hadde ikke VP andre alternativ og da 435 kom var prisdiff relativt stor. Synes å huske at det var fra 08` man fikk disse... @Tom Rør er sikkert glad for 435, men ikke bli skremt av dette om riktig båt innenfor budsjett dukker opp :giggle:

Vektbesparelsen er enorm i forhold til tidligere VP...

Dieselforbruk har vært nevnt, men dette vet man når hjernen er innstilt på slike båter. Vi var vant til en snill D6-350 på Marex og drev, men det er de totale årskostnader vi tenker på. Sikkert riktig at vi brenner opp 110l/t i marsj, men over årets timer ombord....pffff :giggle:

Røft regnet har vi økt årlig diesel fra underkant 30 til 50 båtpenger, men vi har omtrent samme budsjett som med Marexen. Den lå lagret inne og ett drev som skulle serves...nå ligger vi ute i egen boblehavn, vintertopp på fly, full kontroll på all overvåkning hjemmefra. Årsutgiftene ser foreløpig ut til å være nesten det samme for vår del...

Morsomt å lese om erfaringer og tanker rundt størrelsen i forhold til hva man er vant til, tenkte det samme med den romslige 35" Marexen...akkurat i grenseland for noen av de kjente havnene våre. Det gikk fint selv om det ofte lå mindre båter der, samme med prinsessa. Nå har vi blitt gode på longside uthavner, båten er 20cm grunnere enn Marexen til og med. Pro`s and con`s, man finner nye steder og det gjelder gjestehavner også.

Hjemmehavn? Er det plass? Utrigger lange nok? Er longside eneste mulighet? Slike spørsmål tenkte vi på, men vi båtfolk finner alltid løsninger...byttet hjemmehavn.

Fortsatt lykke til i jakten, spennende å se hva det blir til :thumbsup:

Ja 435 er drømmemotorer, men jeg henger meg ikke fullstendig opp i motorinstallasjonene i første omgang. jeg er mer opptatt av at resten av båten er godt holdt, og har utstyret vi ønsker. og det viktigste av alt, at det tekniske er fulgt opp og fungerer som det skal. 

om Det er D motor eller TAMD spiller for meg liten rolle. Jeg er litt reservert imot D6-370 pga injectorproblematikken, men det er jo de som har tuslet noen tusen timer uten trøbbel og så. men TAMD-75 er en kjempemaskin da, og kanskje mer i mitt prisnivå. men vi får se. :) 

Likte at du regnet dieselforbruket i timer ombord. da blir det jaggu billig forbruk på oss og! :thumbsup: vi drar jo til båten ved første mulighet selv om det sprutregner og blåser storm. vi koser oss i båten uansett om vi er på langtur eller om vi ligger hele helga i hjemmehavn. 

Har forsikret meg om at det er plass til meg i havna uansett om jeg kjøper 37 eller 50 fot, så det var ikke noe problem.  prisen øker litt med bredden på båsen men det går nok. det jeg sparer på å la båten ligge i boblehavn fremfor opp og inn om vinteren som jeg gjorde med Windy'en betaler både den større båsen samt en tank med diesel. :giggle:

Jeg måler 2 l pr nautisk ved rundt 8 knop. Jeg kunne likesågodt hatt en trawlertype, men det er deilig å kunne klemme til ved behov.  Jeg går fort når det er veldig lange strekk, men hvis båten ikke går fort, så blir det jo en vane det også. Blir nok en type havgående deplaseme tbåt på meg på sikt vil jeg tro.

Bitteliten skrev for 17 timer siden:

Om du bare skal tusle rundt i 7 knop så ta en kikk på en trawler eller seilbåt ?. 

Denne har ligget til salgs en god stund, og den selges i Sverige ex mva

https://princessyachts.se/portfolio/north-pacific-43-pilothouse-2011/

hadde det ikke vært for langturen vår hadde jeg vurdert denne. 

Har ingen planer om å bare tusle i 7 knop, selv om det er maaaange timer som går i den hastigheten. men jeg elsker også muligheten til å guffe på om det er lange strekk, eller andre årsaker. å ha valget er flott.  grunnen til at jeg spurte om hva en Ph50 bruker i 7 knop, er fordi det kom en sammenlikning på at Ph50 bruker 150 l/t kontra 6 l/t i 7 knop. :giggle:

Tom Rør skrev for 16 timer siden:

Jeg måler 2 l pr nautisk ved rundt 8 knop. Jeg kunne likesågodt hatt en trawlertype, men det er deilig å kunne klemme til ved behov.  Jeg går fort når det er veldig lange strekk, men hvis båten ikke går fort, så blir det jo en vane det også. Blir nok en type havgående deplaseme tbåt på meg på sikt vil jeg tro.

Kjøp deg trawler. jeg kan overta P42'n kjapt og billig jeg. :lol:

53 minutes ago, Tom Rør said:

He he. De går ikke billig om dagen, og jeg må bli rik først. Det kan ta litt tid vil jeg tro?

Dersom det drøyer litt før båten til Tom kommer på markedet ligger det jo en fin søsterbåt i Horten:smiley::

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=101864998

Hvorvidt det er billig skal jeg ikke uttale meg om:rolleyes:....

Lykke til med jakten:thumbsup:!

Tom Rør skrev for 2 timer siden:

He he. De går ikke billig om dagen, og jeg må bli rik først. Det kan ta litt tid vil jeg tro?

Du har jo kjørt land og strand rundt med den jolla. så godt brukt så blir det billig! :lol:

Olepo skrev 1 time siden:

Dersom det drøyer litt før båten til Tom kommer på markedet ligger det jo en fin søsterbåt i Horten:smiley::

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=101864998

Hvorvidt det er billig skal jeg ikke uttale meg om:rolleyes:....

Lykke til med jakten:thumbsup:!

Har sett den. kjempeflott båt, men det blir for kostbart. venter stadig på at pengetreet i hagen skal slå blomst, men det har ikke gjort det enda. :rolleyes:

Bitteliten skrev 15 minutter siden:

lekker den P42en der ja 

heelt enig :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...