Jump to content

NavicII's jakt på ny båt, Fairline Phantom 43-46 eller Princess 42-45?

Navic II

Recommended Posts

Du vet at du får 3 kabiners NordWest 420 med IPS 600 for drøyt 3 mill i dagens marked?  Det er jo latterlig billig. 

Akterdekk og flybridge er fortsatt klasseledende for båtstørrelsen. Ettersom byssa er oppe blir salong trangere enn på Princess 42, men to bad med dusj og tre soverom er kjekt om man har barn med. Jeg har hatt en sånn i noen år og bidrar gjerne med kunnskap ?

NordWest 420er eneste båt som er blitt kåret til Boat of the Year i Europa 2 år på rad 

ellers er det jo bare å kline til å kjøpe denne

https://princessyachts.se/portfolio/princess-50-p50559-2009/

Bank norwegian finansierer den sikkert ???

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Bitteliten skrev 7 minutter siden:

Du vet at du får 3 kabiners NordWest 420 med IPS 600 for drøyt 3 mill i dagens marked?  Det er jo latterlig billig. 

Akterdekk og flybridge er fortsatt klasseledende for båtstørrelsen. Ettersom byssa er oppe blir salong trangere enn på Princess 42, men to bad med dusj og tre soverom er kjekt om man har barn med. Jeg har hatt en sånn i noen år og bidrar gjerne med kunnskap ?

NordWest 420er eneste båt som er blitt kåret til Boat of the Year i Europa 2 år på rad 

Mulig det, men jeg har ikke drøyt 3 mill, og til drøyt 3 mill så er det mye annet fint å velge i også. ;) 

Men flott båt. dog ikke noe stor fan av den veeeeeeldig konservative mahogny innredningen og knappe-sofa etc  som også er i storebro. jeg er ikke så voksen enda. :lol:

Bitteliten skrev 18 minutter siden:

ellers er det jo bare å kline til å kjøpe denne

https://princessyachts.se/portfolio/princess-50-p50559-2009/

Bank norwegian finansierer den sikkert ???

Det har vært solgt P50 for drøye 4 mill. av 2009 modellen. Ble omsatt et par i fjor ganske raskt i dette prisleiet. For at par år siden gikk den vel en for noe under 4 også, den 2009'en som ligger ute nå er veldig overpriset.

Lå vel nylig en 2011 for 4 750 men han har prøvd å selge i flere år til ulike priser uten hell.

Forøvrig kanskje den mest innholdsrike 50 fotingen på markedet. Ble et voldsomt løft kontra modellen den avløste og langt mer volumiøs enn f.eks. Azimut 47 som også har et forsøk på dinetteløsning oppe, dog ikke i P50's MK3's klasse.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Chiefengineer skrev for 3 timer siden:

Det har vært solgt P50 for drøye 4 mill. av 2009 modellen. Ble omsatt et par i fjor ganske raskt i dette prisleiet. For at par år siden gikk den vel en for noe under 4 også, den 2009'en som ligger ute nå er veldig overpriset.

Lå vel nylig en 2011 for 4 750 men han har prøvd å selge i flere år til ulike priser uten hell.

Forøvrig kanskje den mest innholdsrike 50 fotingen på markedet. Ble et voldsomt løft kontra modellen den avløste og langt mer volumiøs enn f.eks. Azimut 47 som også har et forsøk på dinetteløsning oppe, dog ikke i P50's MK3's klasse.

har ikke råd. :thumbsup:

brs skrev 6 minutter siden:

Mener å huske det var en sak med Skorgenes og reklamasjoner vedr en slik 44 foter og det var ikkje bare positivt i den saken. Var vel omtalt i Båtmagasinet tror eg.

Det stemmer helt sikkert, har vært mye grums med det merket.

Samtidig, på en 2007 modell bør alt forlengst være på stell. Om ikke er det grunn til å stille spørsmål vedr. tidligere eieres forhold til saken. Det skal ikke forekomme fortsatte heftelser fra produsjonsstadiet på en såpass gammel båt.

Chiefengineer skrev for 12 timer siden:

Du får prøve et bud på denne.:-) : Innholdsrik båt iallefall og noen stykker finnes jo på markedet.

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=106075273

Har den hekkaggregat? Ser av planskissen at motorene står veldig langt bak. Selv med V-gear får de vel ikke motorene så langt bak?

Bitteliten skrev 1 time siden:

Jeg har inntrykk av det er er mange fornøyde Skorgenes eiere rundt om, selvom de har hatt litt trøbbel opp igjennom.

Ikke minst gode maskiner, Iveco, Yanmar..

Navic: Er du bestemt på noe drivlinje? Kan du kjøpe dobbel drev igjen?

09 Sealine F37 - VP D4 260

blue moon skrev 20 minutter siden:

Navic: Er du bestemt på noe drivlinje? Kan du kjøpe dobbel drev igjen?

Jeg har ikke noe problem med drev forsåvidt, men jeg vil ikke ha det på en båt på den størrelsen og vekten. er vel langt i mellom båter med drev på 40+ fot og? ihvertfall i flybridge-klassen. ;) 

blue moon skrev for 2 timer siden:

Jeg har inntrykk av det er er mange fornøyde Skorgenes eiere rundt om, selvom de har hatt litt trøbbel opp igjennom.

Ikke minst gode maskiner, Iveco, Yanmar..

Dette tror jeg er beskrivende. Mange har svært dårlige erfaringer med nye båter kjøpt de siste 10 årene fra dette systemet. Samtidig er det mange fine Skorgenesbåter å se langs kysten med fornøyde eiere.

Kan man klare seg med båten uten å ha noe med opphavet å gjøre kan nok en Skorgenes være et bra valg. En båt består jo stort sett kun av støyping og sammenstilling fra byggeriets side, resten er underleveranser fra andre (og kanskje mer seriøse aktører).

Og hvor avhengig er man egentlig av fabrikkens assistanse 10 år etter at båten er kjøpt?

Min erfaring. Svært lite/skjelden.

Chiefengineer skrev for 14 timer siden:

Senior gikk fra en større Fairline Targa til en slik i fjor, dog med 480hk utgaven av Cummins QSB.

Det er klart en del forskjeller i måten ting er gjort på,  Benetauen er for eksempel betydelig dårligere vinterisolert enn Fairlinen, men byggekvaliteten er svært god og det er utelukkende brukt teknisk utstyr av høy kvalitet fra annerkjente produsenter.

Dekksløsningen er helt fantastisk med brede dollbord, høy rekke og ett enormt akterdekk, samt ett "flatt" fordekk.

Å bevege seg rundt på dekk i en Antares 13.80 er rett og slett en fornøyelse!

Salongen er veldig lys og trivelig med svært god utsikt for fører og passasjerer.

(Det er en av de få moderne båtene hvor passasjerene faktisk kan se ut av vinduene i salongen mens båten er i fart.)

Badene og forkabinen er romslige og luftige, gjestekabinene er luftige men litt trange.

Tilkomst til alle sidene av maskinene er enormt mye bedre enn i en fairline/princess av tilsvarende størrelse.

Det som er verdt å merke seg er at hver cm ombord er utnyttet, og lagringsplassen dermed er noe begrenset, i hvert fall i forhold til hva mine foreldre er vandt med.

Det sagt så er det ikke måte på hva de definerer som essensielt utstyr. (4 skift sengetøy til alle køyer, vaffeljern, foodprosessor, etc etc)

Tror de glemmer at de aldersmessig er i slutten av 70/begynnelsen av 80 årene og at de nok ikke lengre kommer til å tilbringe 1-2 måneder sammenhengende ombord.

For vår del er det en av de få båtene vi vurderer som erstatning for vår P35 når den tid kommer.

Alternativ nummer to for oss er P45, men jeg må si at for min del oppveier de tekniske/praktiske løsningene som en finner i Benetauen langt på vei det noe mere forseggjorte interiøret i Princessen. Smaken og hva en vektlegger som viktig er som kjent som baken.

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...