Jump to content

Kjøpe større seilbåt - selge nåværende først?

bjorngb

Recommended Posts

Vi har en Beneteau Oceanis 343 med 2 kabiner (2007 med) som vi begynner å vokse ut av med 2 gutter på 6 og 10. Vi ser på båter på Finn på 38-42 fot. Jeg bruker lang tid på beslutninger, så jeg tror ikke vi rekker noen ny båt før ferien i sommer... satser på å kjøpe brukt båt. 

Men - hva tenker folket? Kjøpe ny båt (brukt) først og selge etterpå, eller selge først?

Hva har du råd til? Hvis det er slik at den gamle båten bør selges rimelig kjapt for å finansiere/delfinansiere den nye ville jeg ha solgt den gamle først. Veldig kjipt å sitte med to seilbåter hvis man egentlig ikke har råd til det. Er situasjonen slik blir det også raskere til at man setter prisen på gammel båt lavere enn man egentlig trenger for å få denne solgt unna.

Bakdelen med å selge først er at hvis det ikke dukker aktuelle båter opp innen rimelig tid blir man sittende uten båt. Ikke greit. Et alternativ hvis slikt skjer er gjerne å leie båt et par uker denne sesongen, i vente på at riktig båt skal dukke opp på markedet?

Har du råd til å ha to båter samtidig en periode blir saken en annen. Da kan man ta seg god tid på å få solgt den gamle, mens man samtidig får brukt den nye.

Hvis du finner drømmebåten er det bare å kjøre på. Det du får for den gamle er det markedet vil betale. Å tro at du får mer for den gamle om du har bedre tid til salget er naivt. Bare å skru ned prisen til kjøperne kommer. Om du taper penger er det kun irriterende mens du holder på. Det er som å trekke i snoren på dass; etterpå er alt borte.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

cosmic skrev for 2 timer siden:

Ikke tapt,brukt.

Vi må prøve å pynte litt på det

Det bør diskuteres om det ikke like gjerne kan kalles en investering. En investering i selve livet. Sjøen gir forhøyd livskvalitet i form av mindre stress og senket blodtrykk. Da er det opplagt at en båt på sjøen må være enda bedre. Spesielt en stor og dyr båt som oppfyller alle krav for å oppholde seg lenge på sjøen! 

Forøvrig er det sikkert greit at kona deler den samme filosofien!

Angående salg så tenker jeg at båttypen er attraktiv i markedet, og at salget kan påskyndes ved å redusere prisen om nødvendig. 

Da får vi bare begynne å kikke på hva vi vil ha.... og ta/finne bilder av båten. Det ligger en Dufour 385 i nærheten som ser kjekk ut. Jeg tar imot forslag til båter vi bør vurdere. Det har ligget en oceanis 40 på Finn til 940’ - den er av markedet. Vi kan nok grave frem ‘billig’ mellomfinansiering, så vi må ikke selge før vi kjøper ny.  Det er ikke så ofte det ligger 343’er på Finn, men det ligger en nå til 630’ som er litt mindre utstyrt enn vår. 

Noen som har gode forslag til båter vi bør kikke på? Budsjett på rundt 1 mill kan sikkert strekkes for den rette båten. Størrelse 38-42 fot, men jo større båt jo mer/dyrere vedlikehold, så jeg tenker ikke at større er nødvendigvis bedre. 3 kabiner, tur seiling 4 ferieuker. Jeg liker litt fresh elektronikk, men kan montere selv dersom båt er billig nok. Kunne tenke meg plass på dekk for jolle for lange strekk, eller daviter.

Er skeptisk til nyere dufour etter de siste nyhetene fra seilmagasinet: https://www.seilmagasinet.no/innhold/seilbater-og-utstyr/?article_id=50064

Du kan jo sjekke om du syns denne er stor nok oppgradering. Rask og trygg båt fra før jeanneau begynte å konkurrere knallhardt på pris. (kjenner selgeren) https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=105737553

Sun Flyer skrev for 1 time siden:

Er skeptisk til nyere dufour etter de siste nyhetene fra seilmagasinet: https://www.seilmagasinet.no/innhold/seilbater-og-utstyr/?article_id=50064

Var om bord i en Dufour på den siste Båtmessen de hadde i Solheimsviken.

Selgeren var mest opptatt med å vise frem den fine potet....øøøøøh....vinkjelleren.

Marerittet må være en broach, med full vinkjeller:lol:

Tror heller ikke det bare er Dufour, som sliter med kvaliteten.

Men salgsmessig har alle de store forstått, at de fleste som handler båt i dag, ikke er så opptatt av det man ikke ser under dørken.

Det er viktigere med volum, mikrobølgeovn og espressomaskin.

Tror også at båtene hadde bedre byggekvalitet, når konkurransen i bransjen var mindre.

Redigert av dobsen62 (see edit history)
Sun Flyer skrev On 6.3.2018 at 19.01:

Du kan jo sjekke om du syns denne er stor nok oppgradering. Rask og trygg båt fra før jeanneau begynte å konkurrere knallhardt på pris. (kjenner selgeren) https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=105737553

Sun Fast ser litt smal ut i forpiggen... vet du noe om lengde/bredde i forpigg og akterlugar?

Kanskje jeg kan se på Bavaria også, men kjenner jeg ikke helt fristes. En kompis som seiler mange forskjellige båter (tar oppdrag for å flytte båter over hele landet) sier Bavaria er sjøens brunsnegle - de er overalt, er vanskelige å bli kvitt og går tregt.... Men selve byggekvaliteten tror jeg ikke står tilbake ifht de andre billigbåtene (beneteau, Jeanneau, Hanse, dufour mm)

Har tenkt/drømt litt om katamaran også, men det ser ut til å være for dyrt. 

Tror forpiggen i sun fast 37 er akkurat så vidt bred nok i fotenden. Jeg var med på en hentetur over Nordsjøen med en sånn for noen år siden. Vi var 6 om bord men vanligvis bare 3 som sov om gangen. Den er veldig sluttstiv og trygg i hardt vær. For det er blykjøl på 2,05m som gir en helt annen stivhet enn jernkjølen på 1,80 som den linkede bav 42'en har.

På den annen side så kan seilegenskapene på bav 42 være overraskende gode hvis den har bra seil. Den er ingen sinke i forhold til beneteau oceanis. Bav 42 er selvfølgelig mye rommeligere enn hvilken som helst 37-foter. Du må nesten kikke på flest mulig båter sånn at du blir mer sikker på hva du vil ha.

• 2 måneder senere...
Vindøyet skrev On 7.3.2018 at 10.55:

Det nevnes kvalitet. Jeg har til gode å se noen bevise at Bavaria har dårlige kvalitet enn de øvrige volumbåtene. Til sammenligning har begge de Bavariaene jeg har hatt vært bedre utført/bygget enn sammenlignbare merker.

Kan man sammenlikne en Bavaria med en Hallberg Rassy eller Najad, eller blir det helt feil pga. prisforskjellen?

Chiefengineer skrev On ‎26‎.‎05‎.‎2018 at 19.12:

Kan man sammenlikne en Bavaria med en Hallberg Rassy eller Najad, eller blir det helt feil pga. prisforskjellen?

Ja, det blir å sammenlikne epler og pærer. Bavaria må sammenlignes med "volum-båtene" der pris er viktig. Som f.eks. Jeanneau, Beneteau, Dufour og Hanse m.fl. En håndlaget Najad er mer som et flytende møbel, og prises deretter. Men det er ikke garantert at seil-egenskapene er tilsvarende bedre.

• 9 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...