Cap232 Startet 4.Mars.2018 Del på Facebook Startet 4.Mars.2018 Hei! Jeg er ny båteier, og i ferd med å etablere moring for første gang. Har lest alle tråder om temaet, og blitt mye klokere. Vedlagt skisse er forsøk på en syntese av hva mange kompetente mennesker der ute mener. Det store stridsspørsmålet synes å være kjetting eller ikke. Moringen skal etableres på sølebunn i rolig farvann. Materialvalg er betong, galvanisert stål i alle ledd og moringsline fra kjetting til bøye. Dersom noen hadde vært så vennlige å gi en tilbakemelding om dette ser fornuftig ut, (også mht lengde/avstand), hadde jeg vært svært takknemlig. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 4.Mars.2018 Del på Facebook Svart 4.Mars.2018 Det er nok mange meninger om hvordan man lager en moring. Sånn umiddelbart tror jeg ilen (betongklumpen) er for lett. Betong har en egenvekt på rundt 2,2-2,4 kg/literen. Vekten ilen har i vann er lavere p.g.a. oppdriften (1 kg/literen). Siden det er søylebunn, så vil nok ilen feste seg godt etterhvert, men synes likevel den virker litt underdimensjonert. Hvis båtplassen ligger lunt til holder det sikkert med 80-100 kg. Selv har jeg en betongile på 450 kg til en størrelsesmessig lignende båt. Vind og sjø kan være litt frisk der jeg ligger. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 4.Mars.2018 Del på Facebook Svart 4.Mars.2018 Enig i betingklumpen er litt i pysete laget, men avhengig av form og bunn. Men dropp kjetting. La tauet gå helt ned til moring. Det er sannsynligvis spennende kjemi i sølebunnen i akershus. Det spiser stål og galvanisering, men ikke tau. Det er enklere å lage solid tykk stål i betongen og gjerne ha på en offeranode på denne slik at forankringen ikke ryker. Så tauet gjennom en kause (de lager store kauser til dette) og wireklemme x2 på tauet så er du der. Sitér dette innlegget Link to post
Cap232 Svart 4.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2018 Takk. Er enig i hva dere sier om dimensjonering av betong. Grunnen til at jeg favoriserer kjetting, er faren for at bøya drifter ut i leden hvis det er tau hele veien, og ingenting som holder bøya steady i vind når båten ikke er fortøyd. Iht tabeller skal tauet være ganske langt ifht dybde (60-70% i tillegg til dybde). Hva med "daumann"? Nødvendig, anbefalt eller ikke? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 4.Mars.2018 Del på Facebook Svart 4.Mars.2018 (redigert) Denne er bra last ned. https://www.atlantica.se/skepparguiden/sjosakerhet/sakerhetsguide/ båt 1000kg bøyevekt på land 560kg 300kg i sjøen 25mm i øye Hvis bøye drifter ut i leden er den for lett. bruk tau og ha et syrefast øye i moringen. Har hatt det siden 1987 . Er det så bratt at moringen sklir , støp inn et øye til og la det ligge på bunn og feste i land så sklir den ikke av sted. Redigert 4.Mars.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Solseng Svart 4.Mars.2018 Del på Facebook Svart 4.Mars.2018 Jeg grublet også mye over hvordan jeg skulle lage moringen. Jeg bruker bare tau mellom ile og blåse. Nå flyter ikke blåsen fritt når jeg er ute med båten, men jeg antar at groen på tauet vil dra såpass nedover at den ville blitt liggende nokså i ro. Riktinok har jeg vel 30m med tau som går i sløyfe mellom ile/blåse - så det er noen kg med tang og tare på tauet. Dog: Ingenting varer evig. Tauverk er også utsatt for slitasje. Skarpe blåskjell som gror på tauverket kutter fibrene, så det er greit å faktorere inn inspeksjon/bytte etter noen år. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 4.Mars.2018 Del på Facebook Svart 4.Mars.2018 (redigert) Her et bilde av en god betongile som lages av flere betongleverandører her i distriktet: Tau dras i sløyfe gjennom innstøpt plastrør. Da slipper man sjakler/øyer og denslags. Redigert 4.Mars.2018 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 4.Mars.2018 Del på Facebook Svart 4.Mars.2018 Fordelen med et moringstau er at det er blyinnlegg og at det har et tykt plastoverdrag. Dermed slites det ikke av blåskjell ihvertfall. Hos meg vokser det kun tang på tauet ned til 40 cm under overflaten. Så det tynges ikke av dette. Sitér dette innlegget Link to post
Cap232 Svart 4.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2018 Hva med "Daumann"? Er den overflødig, eller bidrar den til å holde bøyen i posisjon i tillegg til å være en god strekkavlaster på bunnfestet? Jfr kommentaren om at det ikke gror tang og skjell på moringstau med plastisolasjon. Er vekten av et moringstau med blyinnlegg nok til å hindre avdrift av bøyen uten båt? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 4.Mars.2018 Del på Facebook Svart 4.Mars.2018 Ja, et moringstau med blyinnlegg vil gjøre jobben som kjetting/daumann/tang og tare gjør. Koster en del mer enn vanlig tau, men som alfaalfa sier: Det gror ikke på tauet og er en god løsning. Blåsen fungerer også som en rykkdemper, så jeg ville ikke brydd meg med kjetting/daumann. https://www.westsystem.no/a/107/fordeler-med-moringstau Sitér dette innlegget Link to post
Cap232 Svart 4.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2018 Takk for gode svar fra alle, og en god artikkel fra Roger jo. :-) Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 5.Mars.2018 Del på Facebook Svart 5.Mars.2018 Hvorfor moring? Hvis båten blir liggende i en retning, ville jeg heller brukt et 15-20 kg M-anker(bruce). Tau og daumann. Det sitter godt når du kjører det fast, og det er lett å ta opp for kontroll. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.Mars.2018 Del på Facebook Svart 5.Mars.2018 Får ferdige betongelement ekstremt billig på Byggmax, så jeg hadde ikke spart på vekta. Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 5.Mars.2018 Del på Facebook Svart 5.Mars.2018 Hej Här är en länk som visar hur Svenska Kryssarklubbens bojar, drygt 80 st. på västkusten är konstruerade. SXk boj Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Cap232 Svart 17.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2018 (redigert) Etter mye overveielse har jeg endt opp med et justert design. Selv om de aller fleste anbefaler (bly)tau fremfor kjetting, har jeg likevel gått for kjetting. Dette fordi tau uansett type ikke gir tyngde nok til å trekke båten ut fra land etter fortøying. Dette kan selvfølgelig løses med en daumann, men da må man sannsynligvis spleise en forgreining til daumannen for ikke å svekke tauet. Jeg har valgt en tykk kjetting og sjakkel fra moring, for å øke levetiden i mudderet. Sjakkel nr 2 er løftet ut av mudderet med en anleggsskum fylt plastkanne, stripset til sjakkel. Har valgt en tynnere kjetting til bøyen, da denne i teorien skal være mindre korrosjonsutsatt over mudderet, og for ikke å måtte gå opp i bøyestørrelse. Tynneste kjetting er tenkt dyppet i bunnstoff for å hindre groing 1. året. Noen som har synspunkter på design? Redigert 17.Mai.2018 av Cap232 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JonDee Svart 18.Mai.2018 Del på Facebook Svart 18.Mai.2018 Skikkelig kvalitet på tegningen du har laget? Godt illustrert. Har du ingen mulig til å legge båten litt lenger ut fra land og bruke trinse i bøya for å dra båten inn og ut? Syns 2 m er snaut med tanke på vær/vind/tidevann. Jeg personlig har valgt bly tau løsningen som flere her refererer til fordi jeg har lest om en del dårlige erfaringer med kjetting. Har 180 kg (i luft) moring til 20 fot daycruiser. I tillegg koblet jeg opp min gamle 40 kg med vanlig tau som en ekstra sikring. Dobbelt også størrelsen på blåse da den andre gikk litt under vann ved høyvann. Utfordringen min er båt på hver side av min egen slik at jeg ikke kan tillate så mye sideveis bevegelse ved lavvann og slakk fortøyning. I mitt tilfelle er jeg ofte 2 uker borte uten tilsyn av båten så jeg er litt avhengig av å sove godt om natta og det gjør jeg med dette systemet. Inspiserer tau og moring hvert 2. år, og jeg har omtrent ingen slitasje på sjakler eller kauser. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 18.Mai.2018 Del på Facebook Svart 18.Mai.2018 Uansett hva du kommer til så er det absolutt viktigste momentet å unngå kjetting for enhver pris. Bruk tau heile vegen i en sløyfe slik du bare kan dra det rundt for inspeksjon/ bytte om det skulle bli nødvendig. Kjettingen er garantert gåen inne to år og må da ha dykker for å skifte. Du trenger heller ikkje slik en voldsom slakk til en moring. Til anker trenger man slikt men ikkje til betong. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 18.Mai.2018 Del på Facebook Svart 18.Mai.2018 Pinkvin skrev On 5.3.2018 at 12.11: Får ferdige betongelement ekstremt billig på Byggmax jaha? gikk inn på byggmax og søkte på det men fikk ikkje et eineste treff? Hva er dette for slags element? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.Mai.2018 Del på Facebook Svart 18.Mai.2018 Knurrbart skrev 4 minutter siden: jaha? gikk inn på byggmax og søkte på det men fikk ikkje et eineste treff? Hva er dette for slags element? Under "Støp/Grunnmur" så har de fundament. Feks ett på 60kg til 135,- Tror ikke en klarer å lage det billigere selv... https://www.byggmax.no/støp-och-grunnmur/fundament-och-støperør/fundament-p0374 Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 18.Mai.2018 Del på Facebook Svart 18.Mai.2018 Sjå der ja? takk Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 18.Mai.2018 Del på Facebook Svart 18.Mai.2018 Enig med at du bør unngå kjetting. Eventuelt kan du dublere, legge kjetting og et skikkelig kraftig tau i tillegg. Tau må feste slik at det ikke blir liggende og gnisse i festet til moringen. Ellers ser opplegget veldig bra ut. Når du legger ut kan du også vurdere et ekstra tau fra moringen og til land, festet under vann men slik at du får tak i den ved behov, så har du backup om noe skulle skje med bøyetauet, enten du selv eller andre greier å kappe tauet med propellen f.eks. Ligger du et sted det er is om vinteren må du trolig ta av bøya om vinteren , da bør bøya festen på en slik måte at det ikke er håpløst å ta av og på bøya. Tauet der bøye henger drar du da også inn mot land/brygge. Vi pleier å la tauet bare ligge på bunnen med et lite lodd i enden, så kan vi enkelt fiske det opp på våren. Sitér dette innlegget Link to post
Cap232 Svart 18.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2018 Takk for kommentarer. Grunnen til at jeg valgte bort trinse, var at jeg ikke ønsket at trinsetauet skulle bli liggende å gnage på pontongene, men det kan jo tenkes at det kan unngås. At jeg kun har 2 meters bautau, er at båten ligger skjermet i rolig farvann. Nyttige momenter om å sikre moring og bøye med ekstra tau, og ikke minst ta inn bøyen om vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Mai.2018 Del på Facebook Svart 18.Mai.2018 Ville valgt nylontau med daumann is tedet for kjetting og skumkanne. Kjettingen ryker når det passer dårligst, ofte etter bare et år eller to. Og da ligger båten og slår I steinene.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Cap232 Svart 18.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2018 index skrev 1 minutt siden: Ville valgt nylontau med daumann is tedet for kjetting og skumkanne. Kjettingen ryker når det passer dårligst, ofte etter bare et år eller to. Og da ligger båten og slår I steinene.. Har du da noe godt forslag til hvordan daumannen festes i tauet - må det spleises inn et feste, eller finnes det andre enkle løsninger? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Mai.2018 Del på Facebook Svart 18.Mai.2018 Du kan fire den ned fra blåsa I en ring etc rundt hovedtauet, festet med et separat tynnere tau. Kan også festes direktet på tauet, men det er straks litt vanskeligere med stivt tykt tau... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.