Jump to content

Moring - nok en tråd...


Cap232

Recommended Posts

Hei!

Jeg er ny båteier, og i ferd med å etablere moring for første gang. Har lest alle tråder om temaet, og blitt mye klokere. Vedlagt skisse er forsøk på en syntese av hva mange kompetente mennesker der ute mener.

Det store stridsspørsmålet synes å være kjetting eller ikke.

 

Moringen skal etableres på sølebunn i rolig farvann. Materialvalg er betong, galvanisert stål i alle ledd og moringsline fra kjetting til bøye.

Dersom noen hadde vært så vennlige å gi en tilbakemelding om dette ser fornuftig ut, (også mht lengde/avstand), hadde jeg vært svært takknemlig.

 

Moring.jpg

Link to post

Det er nok mange meninger om hvordan man lager en moring. Sånn umiddelbart tror jeg ilen (betongklumpen) er for lett. Betong har en egenvekt på rundt 2,2-2,4 kg/literen. Vekten ilen har i vann er lavere p.g.a. oppdriften (1 kg/literen). Siden det er søylebunn, så vil nok ilen feste seg godt etterhvert, men synes likevel den virker litt underdimensjonert. Hvis båtplassen ligger lunt til holder det sikkert med 80-100 kg. Selv har jeg en betongile på 450 kg til en størrelsesmessig lignende båt. Vind og sjø kan være litt frisk der jeg ligger.

 

 

Link to post

Enig i betingklumpen er litt i pysete laget, men avhengig av form og bunn.

 

Men dropp kjetting. La tauet gå helt ned til moring. Det er sannsynligvis spennende kjemi i sølebunnen i akershus. Det spiser stål og galvanisering, men ikke tau. Det er enklere å lage solid tykk stål i betongen og gjerne ha på en offeranode på denne slik at forankringen ikke ryker.

 

Så tauet gjennom en kause (de lager store kauser til dette) og wireklemme x2 på tauet så er du der.

Link to post

Takk. Er enig i hva dere sier om dimensjonering av betong. Grunnen til at jeg favoriserer kjetting, er faren for at bøya drifter ut i leden hvis det er tau hele veien, og ingenting som holder bøya steady i vind når båten ikke er fortøyd. Iht tabeller skal tauet være ganske langt ifht dybde (60-70% i tillegg til dybde). Hva med "daumann"? Nødvendig, anbefalt eller ikke?

 

Link to post

Denne er bra last ned.

https://www.atlantica.se/skepparguiden/sjosakerhet/sakerhetsguide/

 

båt 1000kg  bøyevekt på land 560kg    300kg i sjøen  25mm i øye

 

Hvis bøye drifter ut i leden er den for lett.

bruk tau  og ha et syrefast øye i moringen.

Har hatt det siden  1987 .

Er det så bratt at moringen sklir , støp inn et øye til og la det ligge på bunn og feste i land så sklir den ikke av sted.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Jeg grublet også mye over hvordan jeg skulle lage moringen. Jeg bruker bare tau mellom ile og blåse. Nå flyter ikke blåsen fritt når jeg er ute med båten, men jeg antar at groen på tauet vil dra såpass nedover at den ville blitt liggende nokså i ro. Riktinok har jeg vel 30m med tau som går i sløyfe mellom ile/blåse - så det er noen kg med tang og tare på tauet.:giggle:

 

Dog: Ingenting varer evig. Tauverk er også utsatt for slitasje. Skarpe blåskjell som gror på tauverket kutter fibrene, så det er greit å faktorere inn inspeksjon/bytte etter noen år.

Link to post

Hva med "Daumann"? Er den overflødig, eller bidrar den til å holde bøyen i posisjon i tillegg til å være en god strekkavlaster på bunnfestet? Jfr kommentaren om at det ikke gror tang og skjell på moringstau med plastisolasjon. Er vekten av et moringstau med blyinnlegg nok til å hindre avdrift av bøyen uten båt?

 

Link to post
  • 2 måneder senere...
Svart (redigert)

Etter mye overveielse har jeg endt opp med et justert design. Selv om de aller fleste anbefaler (bly)tau fremfor kjetting, har jeg likevel gått for kjetting. Dette fordi tau uansett type ikke gir tyngde nok til å trekke båten ut fra land etter fortøying. Dette kan selvfølgelig løses med en daumann, men da må man sannsynligvis spleise en forgreining til daumannen for ikke å svekke tauet.

 

Jeg har valgt en tykk kjetting og sjakkel fra moring, for å øke levetiden i mudderet. Sjakkel nr 2 er løftet ut av mudderet med en anleggsskum fylt plastkanne, stripset til sjakkel. Har valgt en tynnere kjetting til bøyen, da denne i teorien  skal være mindre korrosjonsutsatt over mudderet, og for ikke å måtte gå opp i bøyestørrelse. Tynneste kjetting er tenkt dyppet i bunnstoff for å hindre groing 1. året.

 

Noen som har synspunkter på design?

Moring.jpg

Redigert av Cap232 (see edit history)
Link to post

Skikkelig kvalitet på tegningen du har laget? Godt illustrert. 

Har du ingen mulig til å legge båten litt lenger ut fra land og bruke trinse i bøya for å

dra båten inn og ut? Syns 2 m er snaut med tanke på  vær/vind/tidevann. 

 

Jeg personlig har valgt bly tau løsningen som flere her refererer til fordi jeg har lest om en del dårlige erfaringer med kjetting. Har 180 kg (i luft) moring til 20

fot daycruiser. I tillegg koblet jeg opp min gamle 40 kg med vanlig tau som en ekstra sikring. Dobbelt også størrelsen på blåse da den andre gikk litt under vann ved høyvann. Utfordringen min er båt på hver side av min egen slik at jeg ikke kan tillate så mye sideveis bevegelse ved lavvann og slakk fortøyning. I mitt tilfelle er jeg ofte 2 uker borte uten tilsyn av båten så jeg er litt avhengig av å sove godt om natta og det gjør jeg med dette systemet. Inspiserer tau og moring hvert 2. år, og jeg har omtrent ingen slitasje på sjakler eller kauser. 

Link to post

Uansett hva du kommer til så er det absolutt viktigste momentet å unngå kjetting for enhver pris. Bruk tau heile vegen i en sløyfe slik du bare kan dra det rundt for inspeksjon/ bytte om det skulle bli nødvendig. Kjettingen er garantert gåen inne to år og må da ha dykker for å skifte.

Du trenger heller ikkje slik en voldsom slakk til en moring. Til anker trenger man slikt men ikkje til betong. 

Link to post

Enig med at du bør unngå kjetting. Eventuelt kan du dublere, legge kjetting og et skikkelig kraftig tau i tillegg. Tau må feste slik at det ikke blir liggende og gnisse i festet til moringen. Ellers ser opplegget veldig bra ut. Når du legger ut kan du også vurdere et ekstra tau fra moringen og til land, festet under vann men slik at du får tak i den ved behov, så har du backup om noe skulle skje med bøyetauet, enten du selv eller andre greier å kappe tauet med propellen f.eks. Ligger du et sted det er is om vinteren må du trolig ta av bøya om vinteren , da bør bøya festen på en slik måte at det ikke er håpløst å ta av og på bøya. Tauet der bøye henger drar du da også inn mot land/brygge. Vi pleier å la tauet bare ligge på bunnen med et lite lodd i enden, så kan vi enkelt fiske det opp på våren. 

 

Link to post

Takk for kommentarer. Grunnen til at jeg valgte bort trinse, var at jeg ikke ønsket at trinsetauet skulle bli liggende å gnage på pontongene, men det kan jo tenkes at det kan unngås. At jeg kun har 2 meters bautau, er at båten ligger skjermet i rolig farvann. Nyttige momenter om å sikre moring og bøye med ekstra tau, og ikke minst ta inn bøyen om vinteren.

Link to post
index skrev 1 minutt siden:

Ville valgt nylontau med daumann is tedet for kjetting og skumkanne. Kjettingen ryker når det passer dårligst, ofte etter bare et år eller to. Og da ligger båten og slår I steinene..

Har du da noe godt forslag til hvordan daumannen festes i tauet - må det spleises inn et feste, eller finnes det andre enkle løsninger?

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...