PiperBill Startet 4.Mars.2018 Del på Facebook Startet 4.Mars.2018 Aldri hatt noe behov for inverter men det er en montert i den nye båten min. Den gir 600 Watt men både jeg og sjefen sliter med å finne ut hva den kan brukes til. Ikke stor nok til hårføner eller kaffetrakter. Eneste jeg kunne tenke meg er en brødrister men de fleste går på langt over 600W. Jeg har 4x100Ah AGM batterier til forbruk så invertere burde kunne brukes litt. Huff.. Snakk om luksusproblemer Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
nomen Svart 4.Mars.2018 Del på Facebook Svart 4.Mars.2018 Hvis du ikke vet hva du skal bruke den til, har du ikke bruk for den, enkelt og greit ? Jeg har samme størrelse inverter i min båt, den brukes til hårtanga til kjærringa, og klarer også å dra støvsugeren ombord på absolutte minimum sugestyrke. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Hulda Svart 4.Mars.2018 Del på Facebook Svart 4.Mars.2018 Jeg kunne brukt noe slikt på lading av dingser og kjøring av 220 V kjøleskap. Må være mange anvendingsområder. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 4.Mars.2018 Del på Facebook Svart 4.Mars.2018 Streng tatt er vel denne kun brukbar til lading. Jeg har aldri installert mindre invertere enn 2 kW i mine båter siden både vannkokere, støvsugere osv. ofte ligger opp mot dette effektnivået. Sitér dette innlegget Link to post
WithVital Svart 10.Mars.2018 Del på Facebook Svart 10.Mars.2018 Jeg tror greia med ren sinus inverter er at den for eksempel kan drive delikate radioer og annet (TVer og annet med aktiv audio-krets?) uten at det tilkoblede apparatet genererer "summelyd". Har du en LED-lampe ombord, kan du også drive den helt uten "flickering" ;) Er et hakk eller to bedre for delikat elektronikk med REN sinus. Føneren og støvsugeren kan du kjøre på en billig Biltema-ting med MODIFISERT sinus på tusenvis av watt :) Sitér dette innlegget NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
Norsken Svart 10.Mars.2018 Del på Facebook Svart 10.Mars.2018 Ren sinus er vell best til lading av pc og direkte strømforsyning til annen følsom elektronikk. Har brukt en biltema inverter på pc i min forrige båt, og det har fungert, men tror igrunn det var litt hardt for batteriene. En ren sinus vil nok ikke ha denne effekten. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 11.Mars.2018 Del på Facebook Svart 11.Mars.2018 Jeg har en ren sinus forsterker på 5000w med peak på 10.000w på hytten. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 11.Mars.2018 Del på Facebook Svart 11.Mars.2018 Vi har en inverter på 300W. Den er ikke mye i bruk, men foruten til lading av diverse kamera-/småbatterier, er den grei å ha når man ligger uten landstrøm og stavmikservispen dras frem for å lage krem til midtsommerkaka eller til irish coffe! Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 11.Mars.2018 Del på Facebook Svart 11.Mars.2018 Norsken skrev for 11 timer siden: Ren sinus er vell best til lading av pc og direkte strømforsyning til annen følsom elektronikk. Har brukt en biltema inverter på pc i min forrige båt, og det har fungert, men tror igrunn det var litt hardt for batteriene. En ren sinus vil nok ikke ha denne effekten. Man skal være forsiktige med å bruke invertere UTEN ren sinus til å lade elektronikk. Strømforsyningene til mobiler/pc'er blir mye varmere enn normalt og man kan ofte høre en spesiell lyd komme fra de. Jeg satt selv og så en Iphone lader eksplodere i en båt der den sto på lading fra en firkant-sinus inverter. Eier bemerket at laderen ble alltid mye varmere når han ladet den i båten enn normalt. Det kom et smell, så rant det litt flytende masse ut av USB-tilkoplingen. Veldig stygg lukt. Laderen kortsluttet forøvrig ikke inverteren. Sitér dette innlegget Link to post
Norsken Svart 11.Mars.2018 Del på Facebook Svart 11.Mars.2018 3 hours ago, Chiefengineer said: Man skal være forsiktige med å bruke invertere UTEN ren sinus til å lade elektronikk. Strømforsyningene til mobiler/pc'er blir mye varmere enn normalt og man kan ofte høre en spesiell lyd komme fra de. Jeg satt selv og så en Iphone lader eksplodere i en båt der den sto på lading fra en firkant-sinus inverter. Eier bemerket at laderen ble alltid mye varmere når han ladet den i båten enn normalt. Det kom et smell, så rant det litt flytende masse ut av USB-tilkoplingen. Veldig stygg lukt. Laderen kortsluttet forøvrig ikke inverteren. Det stemmer det. Jeg var vell kanskje litt vel snill i min kommentar. Merket også at adaptere ble mye varmere. Har ikke snøring på mobilladere men vil tro de er litt mer utsatt enn 12v og opp. Lader altid mobilen rett fra 12v i båten/bilen. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 11.Mars.2018 Del på Facebook Svart 11.Mars.2018 Har en 1500W inverter i båten. Akkurat nå driver den et sett PC-høytalere. Tidligere i dag kokte vi vann med vannkokeren. Varmtvannstanken varmes stort sett fra kjølevannet fra motoren, men kan også varmes med 220V som trekker 500W. Har også en liten vifteovn og noel små elektriske ovner. Hadde 600W inverter tidligere og syntes det ble for lite. Hadde jeg hatt samme batteribank som nå når jeg kjøpte invitereren, ville jeg kjøpt en som var på 3000W. Og nå ble jeg kaffetørst og starter vannkokeren, det er slitsomt å skrive på mobilen. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 11.Mars.2018 Del på Facebook Svart 11.Mars.2018 Chiefengineer skrev for 4 timer siden: Man skal være forsiktige med å bruke invertere UTEN ren sinus til å lade elektronikk. Strømforsyningene til mobiler/pc'er blir mye varmere enn normalt og man kan ofte høre en spesiell lyd komme fra de. Godt mulig det er kvalitetsforskjeller på invertere, jeg har hatt blant annet Mascot... Husker ikke hva jeg har nå, men jeg har aldri opplevd problemer med utstyr koblet til disse invertere med firkantpuls. Har brukt de i maaange år! Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 11.Mars.2018 Del på Facebook Svart 11.Mars.2018 Det er jo en rekke nyttige ting man kan bruke 230 V strøm til i en båt i perioder hvor man ikke ligger på landstrøm eller hvis man ikke har generator. Ofte har man jo 230 V utstyr hjemme som kommer godt med på en lengre båttur om sommeren, det kan være en arbeidslampe, loddebolt, drill, diverse ladere for telefon, PC, TV, dekoder osv som nevnt over. Personlig ville jeg kanskje prioritert å koble et opplegg for en liten kaffetrakter. Mottoet blir lett: Har du dingsen, så finner du alltid behovet:). Nå er 600 W kanskje i minste laget for å drive de store tingene, men den dekker jo likevel mange behov. Med litt kreativ el-kobling (nb bruk autorisert montør), så er jo inverteren veldig kjekk å koble inn som separat kilde for 230 V-anlegget ombord. Bør bare passe på at den ikke mater varmtvannsberederen. Mange har velger/bryter som kan veksle mellom landstrøm og inverter på 230-nett ombord. Har man generator så blir det jo 3 kilder tilgjengelig og man må ha mulighet for å velge mellom de tre. Personlig har jeg en Victron Quattro 3 kW inverter/lader. Den velger automatisk hvor den skal hente strøm og prioriterer landstrøm først, deretter generator og hvis de ikke er tilgjengelig så leverer den fra inverter, dvs batteriene. Igjen, duppeditter skaper behov du ikke visste at du hadde, men du verden så kjekt å ha., Sitér dette innlegget Link to post
ambu Svart 12.Mars.2018 Del på Facebook Svart 12.Mars.2018 Etter 1-2 døgn i uthavn. Så kan de 600w inverteren varme varmtvann tank. Uten å starte opp. Halv time så er det varmt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Mars.2018 Del på Facebook Svart 12.Mars.2018 (redigert) Det vel under forutsetning at en har nok kapasitet igjen på batteriet? En halvtime blir fort 30Ah. Og mange vannvarmere trekker jo 1000W. Da blir 600W inverter for lite. Redigert 12.Mars.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Chiefengineer Svart 12.Mars.2018 Del på Facebook Svart 12.Mars.2018 ambu skrev for 2 timer siden: Etter 1-2 døgn i uthavn. Så kan de 600w inverteren varme varmtvann tank. Uten å starte opp. Halv time så er det varmt. Må være litt av en batteripakke du har. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 12.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2018 Fant en 500w vannkoker. Det kunne vært noe for en "Tea drinker" som meg :-) men selv med bare 500w så tapper den batteriene ganske fort... eller? https://www.vidaxl.no/e/8712184024162/bestron-vannkoker-09-l-500-w-svart-awk810?utm_medium=price_comparison&utm_source=vidaXL_shopello&utm_term=8712184024162&utm_campaign=campaign&utm_content=Hjem_og_hage Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Lars H. Svart 12.Mars.2018 Del på Facebook Svart 12.Mars.2018 Med 500W blir det 500/12= 42A (pluss sikkert 10% tap blir fort over 45A. Så hvor mange amperetimer det blir, avhenger selvfølgelig hvor lang tid det tar å koke opp vannet til "danserinnepisset", undskyld, teen, men jeg liker ikke te. 5 minutter gir 3,8Ah, 10 min 7,5Ah, 15 min 11,3Ah . . . . Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 12.Mars.2018 Del på Facebook Svart 12.Mars.2018 (redigert) Vi har en 600W Mascot inverter i båten vår, og den har vært veldig nyttig å ha. Nå har vi to barn som drasser med seg en drøss med duppeditter på tur, og alt skal ha lading. Veldig greit å slippe å ha 12V ladere til alt av mobiler, nettbrett, spill, barbermaskin, dykkerlykter og you name it. Har ved enkelte anledninger hatt nytte av å kunne koble til vanlig loddebolt f.eks., den tar jo ikke så mye strøm. Vi kan også støvsuge med en vanlig Miele på ca halv effekt uten at den slår seg av, det fungerer rimelig bra. Til koking av vann og kaffe bruker vi andre energikilder enn batteriene. ambu skrev for 5 timer siden: Etter 1-2 døgn i uthavn. Så kan de 600w inverteren varme varmtvann tank. Uten å starte opp. Halv time så er det varmt. Det der stemmer ikke. Hvis du ikke har en veldig liten bereder da. I vår bereder sitter det et element på 750W. Har ved en anledning byttet det, og fikk da et feil element som var på 2kW. Det var disse to elementene som var å få til den berederen. Begge er for store til en 600W inverter. En halv time med vårt 750W element vil selvsagt løfte temperaturen noe, men ikke nok til at vannet blir varmt . Redigert 12.Mars.2018 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
PiperBill Svart 13.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2018 Lars H. skrev for 7 timer siden: Med 500W blir det 500/12= 42A (pluss sikkert 10% tap blir fort over 45A. Så hvor mange amperetimer det blir, avhenger selvfølgelig hvor lang tid det tar å koke opp vannet til "danserinnepisset", undskyld, teen, men jeg liker ikke te. 5 minutter gir 3,8Ah, 10 min 7,5Ah, 15 min 11,3Ah . . . . Hehe.. snakker ikke om den teen du får i poser ned div fruktsmak her i Norge. Her snakker jeg om ordentlig sterke greier som «working class» folk drikker. Kan godt brukes som bunnstoff eller malings fjerner J Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Joerg Becker Svart 14.Mars.2018 Del på Facebook Svart 14.Mars.2018 Hulda skrev On 4.3.2018 at 21.25: Jeg kunne brukt noe slikt på lading av dingser og kjøring av 220 V kjøleskap. Det tror mange at alle sinus kan, men kompressor-kjøleskap kan være et problem. Selv når noen trekker så lite som bare 21W har vi opplevd at t.o.m. 2000W slet i visse tilfelle med å -starte- kompressoren. - Noen kompressorer (mange) trekker/trenger ufattelig høy startstrøm. - De fleste Sinusinvertere er ikke laget for det. Men det finnes en del Sinusinvertere som kan. Derfor bør man spørre selgeren før kjøpet siden invertere blir slitt av slike påkjenninger. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Hulda Svart 14.Mars.2018 Del på Facebook Svart 14.Mars.2018 Det visste jeg ikke, takker! Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.Mars.2018 Del på Facebook Svart 14.Mars.2018 Komodo skrev On 13.3.2018 at 0.02: Vi har en 600W Mascot inverter i båten vår, og den har vært veldig nyttig å ha. Nå har vi to barn som drasser med seg en drøss med duppeditter på tur, og alt skal ha lading. Veldig greit å slippe å ha 12V ladere til alt av mobiler, nettbrett, spill, barbermaskin, dykkerlykter og you name it. Inverter er bra. Følger det ikke med USB kabel med til de leste duppeditter i dag og da er det mest økonomisk med flere av disse. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
JRK Svart 14.Mars.2018 Del på Facebook Svart 14.Mars.2018 Jørg er inne på noe viktig her. Motorer kan fort ha en startstrøm på opptil 5 ganger merkeverdien. Disse trives også bedre på ren sinus en "trappetrinnsinus" Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Mars.2018 Del på Facebook Svart 14.Mars.2018 Det man betegner som kortslutningsmotor? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.