Jump to content

600W ren sinus inverter. Hva kan den brukes til?

PiperBill

Recommended Posts

Det er forresten en Mascot ren sinus inverter jeg har. Lurer på en ting til. Den er nå for tiden koblet direkte på batteri polene og går dermed utenom hovedbryter til forbruk. Er det slik det bør være eller kan jeg kobler den om med pluss på hovedstrømbryter og minus på en minusskinne som er koblet til en shunt som er en del av en Victron batteri overvåker?

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Hvis den ikke er på shunten, så får du jo ikke målt det forbrug der er, når inverteren bliver brugt? 

Noget andet som jeg har overvejet er, at en inverter som jeg forstår det har et forbrug selv når den ikke er i brug. Og er den koblet direkte på batteriet uden om hovedafbryderen, så vil det vel betyde, at batteriet langsomt bliver afladet?

PiperBill skrev 5 minutter siden:

Det er forresten en Mascot ren sinus inverter jeg har. Lurer på en ting til. Den er nå for tiden koblet direkte på batteri polene og går dermed utenom hovedbryter til forbruk. Er det slik det bør være eller kan jeg kobler den om med pluss på hovedstrømbryter og minus på en minusskinne som er koblet til en shunt som er en del av en Victron batteri overvåker?

Sikker på at omlegging av kurser til en inverter er lurt da?

600/12*0,9=45amp på 12v

600/24*0,9=22,5amp på 24v.

Har du litt strekk + + + blir det gjerne saftig kabel dim samt evt andre begrensninger

Hulda skrev for 2 timer siden:

Det man betegner som kortslutningsmotor? 

I kjølekompressorer til båt sitter det vel en ren DC-motor vil jeg tro. Finnes det DC kortslutningsmotorer?

Når jeg satt på skolebenken lærte vi at en 3-fas kortslutningsmotor har en startstrøm på 5-7 x merkestrømmen. Det avhenger vel av både motortype og last. Men motorer til 1-fas er jo ofte 3-fas motorer med en kondensator som simulerer den siste fasen, så de vil jeg tro lett har høyere startstrøm enn en ren 3-fasmotor. Men så finnes det vel også motorer som er spesielt viklet for 1-fas, og de er kanskje litt bedre for den driften. 

Hvordan startstrømmen er på en likestrømsmotor kontra en AC kortslutningsmotor aner jeg ikke.

Henvisningen min gjaldt normale kjøleskap og frysere, for hjemmebruk, og også kjølekompressorer til (gjerne mobile) klimaanlegg mm.

Slik arbeider på 230V og har hele AC-nettet som starthjelp-kondensator bak seg.
Det er sånt som både modifisert- og normale sinus-invertere ikke liker.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...