Jump to content

VP tamd30a, hvordan tappe olje? Bunnplugg eller suge opp?


Morten90

Recommended Posts

Hei.

 

Har en tamd30a som er relativt ny for meg.

 

Jeg tenkte jeg skulle i gang med og bytte olje og filter på denne, og lurer dermed på om noen som har kjennskap til hvordan man tapper denne motoren for olje? Tappeplugg i bunn eller skal det suges opp?

 

 

Takknemelig for svar ?

 

Link to post
Share on other sites

boble65 har svart på spørsmålet ditt.

Vi koblet en sugepumpe rett på det ene røret som er beregnet til å pumpe ut oljen med.

Brukte elektrisk pumpe tidligere,  men har gått over til disse "plasttankene" med vakuumpumpe på toppen. Trenger ikke gjennomvarm motor for å få ut  oljen, går helt fint når du kjenner på oljefilteret det er lunket. 

 

https://www.maritim.no/oljelensepumpe?size=24

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Som Gudrun her skriver så blir det alltid noe olje igjen i bunnpanna når man bruker sumprøret.

Hvis motoren har stått over lengre tid så anbefaler jeg at du kjører motoren opp i driftstemperatur før du pumper ut oljen og gjerne kjør en runde med bra pådrag på motoren. Dette er for å få ut dritten som ligger i bunnpanna.

Hvis du kommer til bunnplugg og har plass til å samle oljen under så er vel det beste løsning mener jeg.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...