Morten90 Startet 5.Mars.2018 Del på Facebook Startet 5.Mars.2018 Hei. Har en tamd30a som er relativt ny for meg. Jeg tenkte jeg skulle i gang med og bytte olje og filter på denne, og lurer dermed på om noen som har kjennskap til hvordan man tapper denne motoren for olje? Tappeplugg i bunn eller skal det suges opp? Takknemelig for svar ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
boble65 Svart 5.Mars.2018 Del på Facebook Svart 5.Mars.2018 (redigert) Du har tapperør/sugerør på høyre side av motor sett bakfra. Kommer opp i bakant av innsugsmanifoild foran turbo mener jeg. Motoren skal ha 15/40 mineralolje. Redigert 5.Mars.2018 av boble65 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 5.Mars.2018 Del på Facebook Svart 5.Mars.2018 boble65 har svart på spørsmålet ditt. Vi koblet en sugepumpe rett på det ene røret som er beregnet til å pumpe ut oljen med. Brukte elektrisk pumpe tidligere, men har gått over til disse "plasttankene" med vakuumpumpe på toppen. Trenger ikke gjennomvarm motor for å få ut oljen, går helt fint når du kjenner på oljefilteret det er lunket. https://www.maritim.no/oljelensepumpe?size=24 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Morten90 Svart 5.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2018 Fantastisk ? takk for svar. Hvor mangen liter olje går det på motoren? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 5.Mars.2018 Del på Facebook Svart 5.Mars.2018 Iflg "boken" skal det ved oljeskift(inkl filter) gå med mellom 9 og 9,5 liter alt etter hvor skrått den er montert. Nå får du ikke ut absolutt alt som er i bunnpannen, så ikke få panikk om du får ut mindre enn dette.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kweelhouse Svart 5.Mars.2018 Del på Facebook Svart 5.Mars.2018 Hei! Som Gudrun her skriver så blir det alltid noe olje igjen i bunnpanna når man bruker sumprøret. Hvis motoren har stått over lengre tid så anbefaler jeg at du kjører motoren opp i driftstemperatur før du pumper ut oljen og gjerne kjør en runde med bra pådrag på motoren. Dette er for å få ut dritten som ligger i bunnpanna. Hvis du kommer til bunnplugg og har plass til å samle oljen under så er vel det beste løsning mener jeg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.