Jump to content

Valg av elektrisk toalett, anbefalinger?

jupiter40

Recommended Posts

MajorAndy skrev for 17 timer siden:

Jeg har lige installeret et i min båd. Jeg læste ingen tests men satte mig ind i de forskellige specs og talte med andre. Og valget faldt på Jabsco Quiet Flush med regular kumme. 

Båden er på land, så jeg har ikke testet det endnu og ved derfor ikke om det lever op til forventningerne. 

Har hatt dette toalettet i 10-12 år nå og er veldig fornøyd. Har ikke vært noe som helst tull med det. 

Har Jabsco Quiet flush. Ganske stille. Veldig fornøyd. Den har separat innløpspumpe som du kan plassere hvor du vil (og har dermed muligheter til å redusere støy ytterligere). Ferskvannsvarianten bruker i stedet en ventil for å slippe inn ferskvann og er sannsynligvis enda stillere. Dassen var ganske dyr, men jeg kjøpte min i USA da dollaren var litt rimeligere enn nå (frakt med JetCarrier båtfrakt).

Eivind 

Hei.

Jeg låner tråden din litt for å få anbefaling om nytt toalett til meg også.:rolleyes:

Den gamle slutta å virke og når jeg skulle ta den ut så røyk tilkoblingen av vannet så selve toalettet må vel også kastes

Hos meg kommer rørene opp under toalettet.

Ønsker derfor et tett toalett med pumpene innebygd.

Samtidig ønsker jeg en løsning hvor det er mulig å bare skylle ut (Vi skyller alltid med ferskvann når vi avslutter båtbruken).

Trodde jeg hadde funnet er en løsning her: https://www.seasea.no/innredning/toalett/toaletter/toalett-masterflush-8112-12v-dometic

Men denne er ikke rett bak (Ønsker å ha det helt ett rundt toalettet for å minimere støy og spesielt for å ha et enkelt renhold).

Er det noen som har en anbefaling hvor toalett løsningen er tett og med rett bakdel?

toalett.jpg.a6a78a39e1b1b6c025d90f3f7ba14e1d.jpg

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Vi kjøpte nylig "JABSCO QUIET FLUSH TOILET CONVERSION KIT" på en nettbutikk i England for 391 pund.

Dukket opp på postkontoret uken etter, men ikke fått montert det enda.

Vi gikk for ferskvannsutgaven da den er mer stille og trolig vil gi mindre urinstein i systemet.  Dessuten har vi watermaker så alltid nok vann om bord. Er vi i sparemodus for ferskvann kan vi alltids bruke toalett nr 2 som er manuelt med sjøvann.

Jeg har TMC elektrisk og er lite fornøyd. Det bråker verre enn baugpropellen.

Jeg demonterete pumpa da jeg hadde en lekkasje. Etter mitt skjønn er det en dårlig konstruksjon med innpumping av sjøvann og kværning/utpumping av dritten på samme aksel. Der er det noen lugubre tetninger som lett gir lekkasje mellom rent og møkkete vann. Hos meg gjør det at spylevannet blir forurenset av det som pumpes ut.

Båtkompisen har også TMC. Hos han sitter skåla lavere enn hos meg, så undervannet lekker inn og fyller skåla til randen.

Jeg vil ikke anbefale elektrisk TMC.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Sitrin skrev for 21 timer siden:

Men denne er ikke rett bak

Er igrunn i samme problem. Hadde ett toalett fra Sleipner, Flojet? med 2 pumper, en for spyling og en for tømming montert inni toalettet.  Dette var relativt stillegående, men har begynt å trøbble.

Jabsco har dette med rett bakside:

https://www.jabscoshop.com/marine/marine-toilets/toilets/electric-toilets/58280-1012-14-deluxe-flush-electric-toilet-sea-or-river-water-flush-models-12-volt-dc.htm

Men finner det ikke for salg her i Norge, finner kun maken men med skrå bakside:

https://seatronic.no/vvs/toaletter/toalett/jabsco-quiet-flush-deluxe-14-elektrisk

Jeg er også skeptisk til TMC sine toaletter.

Har hatt det tidligere og var aldri helt fornøyd.

Takk for tipset Mix. Får høre med noen av utstillerne på Lillestrøm om de kan skaff den eller noen andre løsninger.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

2 hours ago, Mix said:

Men finner det ikke for salg her i Norge, finner kun maken men med skrå bakside:

https://seatronic.no/vvs/toaletter/toalett/jabsco-quiet-flush-deluxe-14-elektrisk

Jeg har to slike, koblet til ferskvann. Er fornøyd så langt. Det ene er vel på vei inn i sin tredje sesong. Kjøpte de hos Best Marin på Lillestrøm. Mine er skrå bak, men mener å huske at de hadde med rett bak i butikken.

NilsPils skrev for 13 timer siden:

Jeg har TMC elektrisk og er lite fornøyd. Det bråker verre enn baugpropellen.

Jeg demonterete pumpa da jeg hadde en lekkasje. Etter mitt skjønn er det en dårlig konstruksjon med innpumping av sjøvann og kværning/utpumping av dritten på samme aksel. Der er det noen lugubre tetninger som lett gir lekkasje mellom rent og møkkete vann. Hos meg gjør det at spylevannet blir forurenset av det som pumpes ut.

Båtkompisen har også TMC. Hos han sitter skåla lavere enn hos meg, så undervannet lekker inn og fyller skåla til randen.

Jeg vil ikke anbefale elektrisk TMC.

Der er me heilt einige. TMC er eit billigmerke, og kvaliteten er deretter. Sjølv har eg eit elektrisk dyrt toalett av god  kvalitet. Navnet indikerer ogso at det skal gå stille for seg, men nei, bråkar som eit uvær mitt og. Men kvaliteten er bra, solangt. Merkeleg det ikkje skal late seg gjere å konstruere eit toalett som ikkje bråkar? Skal det gå stilt for seg må det vist vere manuelt. Men sjølvsagt av god kvalitet, ikkje TMC her helle. Har hatt det.

Da har jeg kjøpt mitt nye Jabsco toalett.

Fikk en ide om kanskje det kunne vært lurt med en lydmatte inne i toalettet for å skjerme toalettmotoren/kværna mot støy.

Hva tror dere om det?

Sitrin skrev for 6 timer siden:

Da har jeg kjøpt mitt nye Jabsco toalett.

Hvilken Jabsco ble det. Den men skrå bakside ?

Når det gjelder støy tror jeg pakning mot underlaget er det mest effektive. En kan f.eks legge dassen på hue og legge en fin fuge-pakning på hele undersiden med sika elns. og la dette herde godt før montering.

5 hours ago, Mix said:

Hvilken Jabsco ble det. Den men skrå bakside ?

Når det gjelder støy tror jeg pakning mot underlaget er det mest effektive. En kan f.eks legge dassen på hue og legge en fin fuge-pakning på hele undersiden med sika elns. og la dette herde godt før montering.

Jeg la en "pakning" av butyl-tape under før montering. Har jo ikke prøvd uten, så det blir vanskelig å si hvor mye det har å si.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...