Tom Rør Startet 6.Mars.2018 Del på Facebook Startet 6.Mars.2018 (redigert) Jeg ser at Volvo Penta har et system for overføring av motordata som er basert på app via Bluetooth. Dette virker smart, da jeg stort sett har ipad på hele tiden når jeg er på tur. Er det noen som har erfaring med / kunnskap om dette systemet? http://www.motorbaadsnyt.dk/nyhed/article/ny-volvo-penta-easy-connect-app-goer-det-lettere-at-hente-data/ Redigert 6.Mars.2018 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 6.Mars.2018 Del på Facebook Svart 6.Mars.2018 Ser jo svært spennende ut. Tro om en vil få ut dieselforbruket på en D6 350 fra 2006 om en kjøper en slik. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 6.Mars.2018 Del på Facebook Svart 6.Mars.2018 Bårdp skrev 29 minutter siden: ... Tro om en vil få ut dieselforbruket på en D6 350 fra 2006 om en kjøper en slik. Gjetter på at dette er en bluetoothboks som kobles inn på EVC nettverket (under dashbordet f.eks). Og leverer all tilgjengelig EVC informasjon via bluetooth mot en nettbrett / mobiltelefon app. Du må ganske sikkert også ha kjøpt en softwareopsjon for drivstoff forbruk for å få opp dette i appen. Jeg vet ikke dette, men antar det. Har denne softwareopsjonen selv og får således ut forbruksdata i eget EVC instrument og kartplotter Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 6.Mars.2018 Del på Facebook Svart 6.Mars.2018 Bårdp skrev 37 minutter siden: ... Tro om en vil få ut dieselforbruket på en D6 350 fra 2006 om en kjøper en slik. Tidligere nevnte softwareopsjon kan brukes av D6 350 fra 2006. Jeg hadde det selv i en D6 350 fra 2006 og har det nå på to D4 260 fra 2006. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 7.Mars.2018 Del på Facebook Svart 7.Mars.2018 Hva må en gi for en slik softwareoppgradering? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 7.Mars.2018 Del på Facebook Svart 7.Mars.2018 Bårdp skrev 1 time siden: Hva må en gi for en slik softwareoppgradering? Kjenner ikke prisen på denne oppgraderingen, men mener å huske at @MajorAndy fikk gjort dette for ikke lenge siden. Oppgraderingen foregår ved at en VP servicemann kobler til sin VODIA terminal til motoren og laster inn riktig software. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 7.Mars.2018 Del på Facebook Svart 7.Mars.2018 Jeg gav omkring 3500 DKK for denne opgradering. Det er bedst at få foretaget i forbindelse med service, da det også tager et par timer at gøre - især hvis EVC-systemet ikke har været opdateret i nogen tid. Sitér dette innlegget Link to post
dobbaen Svart 7.Mars.2018 Del på Facebook Svart 7.Mars.2018 Kommer i butikken i Norge om to til tre uker fikk jeg beskjed om. Må nok ha en sånn ja. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 7.Mars.2018 Del på Facebook Svart 7.Mars.2018 Takk for tips, har bestilt nå. Ca 3700,- Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 7.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2018 oberst1 skrev for 7 timer siden: Takk for tips, har bestilt nå. Ca 3700,- Er det to komponenter? En til hver motor? Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 7.Mars.2018 Del på Facebook Svart 7.Mars.2018 Tom Rør skrev 10 minutter siden: Er det to komponenter? En til hver motor? Produktet er veldig nytt, men vi mener det er en ? Har gjort en bra deal; kreves det to skal jeg ikke ha, men det finnes tre artikkelnr og den som blir bestilt står det også dual på i spec. Tror det stemmer, husk at alt kommuniserer allikevel via bus og et tilkoblingspunkt oppunder dashen bør holde. Får forhåpentligvis svar innen noen uker Tom, marinaen er nok like interessert som oss å finne svaret Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 7.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2018 oberst1 skrev 28 minutter siden: Produktet er veldig nytt, men vi mener det er en ? Har gjort en bra deal; kreves det to skal jeg ikke ha, men det finnes tre artikkelnr og den som blir bestilt står det også dual på i spec. Tror det stemmer, husk at alt kommuniserer allikevel via bus og et tilkoblingspunkt oppunder dashen bør holde. Får forhåpentligvis svar innen noen uker Tom, marinaen er nok like interessert som oss å finne svaret Håper du oppdaterer oss etterhvert. Ønsker meg sånn jeg også. Hadde vært bra å få før sommerferien? Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 8.Mars.2018 Del på Facebook Svart 8.Mars.2018 Tom Rør skrev for 9 timer siden: Håper du oppdaterer oss etterhvert. Ønsker meg sånn jeg også. Hadde vært bra å få før sommerferien? Skal selvfølgelig holde oppdatert, stemmer logistikken er dette på plass til rett over påsken tenker jeg. Venter bare på litt varmere netter før båten "klargjøres" PS. Blir litt interessant å se hvor lett det blir å komme til og finne den kabelstokken under dashen da. Som man ser på bildet av enheten og spec så kan den kobles til NMEA2000 for alle andre data også. Har jo en Furuno kartplotter fra 2008... Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 8.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2018 Sikkert samme plotter som jeg har. Du går opp løypa rett og slett? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 8.Mars.2018 Del på Facebook Svart 8.Mars.2018 Tom Rør skrev for 10 timer siden: Er det to komponenter? En til hver motor? For å kunne lese ut forbruk på fastmonterte instrumenter som turtellerdisplay (fra EVC-C) og eget EVC display (også fra EVC-B), så kreves det egen softwareopsjon i EVC systemet. Dette har en pris som @MajorAndy opplyste tidligere i tråden. EVC systemet i D4 og D6 er utrustet med en Engine Control Unit (ECU) montert på høyre side av motoren. På Canbusen sitter så en Powertrain Computer Unit (PCU), som regel montert på veggen i motorrommet, videre består systemet av en (eller to om man har to styreposisjoner) Helmstation Control Unit (HCU). Disse sitter vanligvis under dashbordet. I båter med to motorer har man da to fullstendige EVC systemer, altså to PCU’er og to (eller fire om to styreposisjoner) HCU’er. Nettverkene mellom PCU og HCU er da koblet sammen. Med to motorer trenger man kun en felles tilkobling til EVC systemene om man ønsker å koble til eksterne enheter for å overvåke motordata. Eksterne enheter kan da være en kartplotter (som da kobles til via en dedikert NMEA 2000 converter (fra VP eller andre) eller VP Bluetooth gatewayen omtalt i denne tråden. Jeg er således rimelig sikker på at om man har to motorer, må man kjøpe (og laste inn via VODIA) to softwareopsjoner for registrering av forbruk. Om VP priser det til dobbel pris kjenner jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 8.Mars.2018 Del på Facebook Svart 8.Mars.2018 Jeg er temmelig sikker på at prisen er den samme for en eller to motorer. Men det kræver nok et kald til Volvo for at være sikker på. I øvrigt er den præcise benævnelse "Volvo Penta trip computer software" og delenummeret er så vidt jeg kan se 3884898. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 8.Mars.2018 Del på Facebook Svart 8.Mars.2018 (redigert) Jeg ble litt nyskjerrig selv, så jeg googlet litt informasjon. Slik ser selve EVC til Bluetooth converteren ut: Den er fysisk helt lik EVC til NMEA 2000 converteren (som jeg har) og kobles da til EVC systemet under dashbordet. NMEA 2000 kontakten tilkobles da kartplotteren (eller et NMEA 2000 nettverk tilknyttet kartplotteren). Ved at kartplotteren er tilkoblet, får man tilgang til GPS informasjonen og kan da få ut (om Trip Computer softwareopsjonen er lastet inn) liter pr. NM og ikke bare liter pr. time. Jeg kontakter VP for å få sikkerhet i om man trenger en eller to Trip Computer software opsjoner (for forbruksdata) om man har to motorer. Redigert 8.Mars.2018 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 8.Mars.2018 Del på Facebook Svart 8.Mars.2018 @Bonus Men det kræver, at denne er tovejs - altså at den også sender data FRA fx plotteren til motorsoftwaren. I modsætning til fx Yacht Devices YDEG-04. Kan du ikke også høre med Volvo om denne er tovejs, altså som den eksisterende gateway - eller bare en envejs som YDEG? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 8.Mars.2018 Del på Facebook Svart 8.Mars.2018 MajorAndy skrev 12 minutter siden: @Bonus Men det kræver, at denne er tovejs - altså at den også sender data FRA fx plotteren til motorsoftwaren. I modsætning til fx Yacht Devices YDEG-04. Kan du ikke også høre med Volvo om denne er tovejs, altså som den eksisterende gateway - eller bare en envejs som YDEG? Har vært i kontakt med autorisert VP forhandler og verksted. De bekreftet min antagelse om at for to motorer trenger du to Trip Computer software opsjoner, altså ca. 2 x 3.500.- Disse må lastes inn av et autorisert Volvo Penta verksted via standard VODIA terminal. Tilkoblingsenheten henter nettopp GPS og andre data fra NMEA 2000 tilkoblingen slik at du kan få fram forbruksdata på iPad eller iPhone. Appen for iPad eller iPhone heter Volvo Penta Easy Connect og skal finnes tilgjengelig på Appstore nå. App for Android skal være tilgjengelig på Google Play i uke 15. For EVC-B og senere har den omtalte Bluetooth converteren part no 23194818. Man kobler denne til HCU'en i uttaket til kabelen til instrumentene. I dette partnummeret følger en kabelsplitter med slik at man setter den mellom HCU'en og instrumentkabelen og knytter splitterens frie kontakt til Bluetooth converteren. @MajorAndy Svar til ditt spørsmål over: VP's egen EVC til NMEA 2000 computer henter garantert data fra kartplotteren (om en slik er tilkoblet selvfølgelig) og gjør tilgjengelig i EVC nettverket. Slik må det være, fordi jeg kan lese ut forbruk i liter pr. NM på mitt dedikerte EVC display. EVC systemet har jo selv momentan flow (liter pr. time som jeg forøvrig også kan vise), men distanse/hastighetsdata finnes jo ikke standard i EVC systemet, så det må komme utenfra (eks. fra kartplotteren eller mer presist, fra en GPS mottaker tilkoblet NMEA 2000 nettet eller direkte til kartplotteren). Når jeg leser i dokumentasjonen til den nye EVC til Bluetooth converteren at iPad eller iPhone appen kan vise liter pr. NM, så må converteren få denne informasjonen via NMEA 2000. Så, enheten MÅ være toveis. Det er forøvrig 10% introduksjonsrabatt (fram til 30. April) på denne converteren nå Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 8.Mars.2018 Del på Facebook Svart 8.Mars.2018 (redigert) Herlig med slikt engasjement og kunnskap Om jeg er usikker på om Trip Computer Softwareopsjon er tilstede i dag eller ikke, bør forhandleren kunne gå inn og se dette basert på serienr eks? Vet at båten har vært servet opp igjennom årene, men har ikke akkurat et arkiv med utskrift fra Vodia fra servicer liggende... Redigert 8.Mars.2018 av oberst1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 8.Mars.2018 Del på Facebook Svart 8.Mars.2018 oberst1 skrev 12 minutter siden: ... Om jeg er usikker på om Trip Computer Softwareopsjon er tilstede i dag eller ikke, bør forhandleren kunne gå inn og se dette basert på serienr eks? Vet at båten har vært servet opp igjennom årene, men har ikke akkurat et arkiv med utskrift fra Vodia fra servicer liggende... Om servicemannen som har vært inne med VODIA instrumentet har gjort sitt arbeid etter instruksen, så er jeg rimelig sikker på at informasjonen om hva som er status for din motor ligger tilgjengelig i Volvo Penta's databaser. Om dette ikke er riktig, vil jo en servicemann se når han kobler seg opp til dine motorer hva status er og hvilke opsjoner som er installert. Slik at du ikke behøver å kjøpe noe du eventuelt allerede har Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 8.Mars.2018 Del på Facebook Svart 8.Mars.2018 @oberst1 Det har muligvis været nævnt for, men hvis du kan se brændstofforbrug i dit EVC-display, så har du den relevante software installeret. Hvilket EVC-display har du? Bare LCD-feltet i omdrejningstælleren eller et eller flere dedikerede EVC-displays i S/H eller farve? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 8.Mars.2018 Del på Facebook Svart 8.Mars.2018 Bonus skrev for 4 timer siden: . EVC systemet har jo selv momentan flow (liter pr. time som jeg forøvrig også kan vise), men distanse/hastighetsdata finnes jo ikke standard i EVC systemet, så det må komme utenfra (eks. fra kartplotteren eller mer presist, fra en GPS mottaker tilkoblet NMEA 2000 nettet eller direkte til kartplotteren). For å presisere: EVC måler ikke faktisk forbruk, det er en utregning basert på injektorenes duty cycle (puls bredde), rail-trykk, antall sylindre og de aktuelle injektorers flow-karakteristikk Uansett virker det underlig at du trenger to, hvis det holder med en for å få begge motorers motordata inn på plotter? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 8.Mars.2018 Del på Facebook Svart 8.Mars.2018 DieselDahl skrev 6 minutter siden: For å presisere: EVC måler ikke faktisk forbruk, det er en utregning basert på injektorenes duty cycle (puls bredde), rail-trykk, antall sylindre og de aktuelle injektorers flow-karakteristikk Uansett virker det underlig at du trenger to, hvis det holder med en for å få begge motorers motordata inn på plotter? Jeg kjenner måten EVC regner ut forbruket, @DieselDahl. men, jeg ønsket ikke å gå så inn i detaljene For å være helt tydelig; med to motorer trenger du å kjøpe og få lastet inn to Trip Computer softwareopsjoner, en pr. motor for å kunne lese ut forbruk på turtellerdisplay (EVC-C>) eller eksternt. Du trenger dog kun en EVC til NMEA 2000 gateway eller EVC til Bluetooth gateway, uansett om du har en eller to motorer. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 8.Mars.2018 Del på Facebook Svart 8.Mars.2018 Meget oppklarende Bonus. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.