Jump to content

App for motordata via bluetooth til VP. Lettvint løsning?

Tom Rør

Recommended Posts

MajorAndy skrev for 1 time siden:

@oberst1 Det har muligvis været nævnt for, men hvis du kan se brændstofforbrug i dit EVC-display, så har du den relevante software installeret. Hvilket EVC-display har du? Bare LCD-feltet i omdrejningstælleren eller et eller flere dedikerede EVC-displays i S/H eller farve?

Har bare den std med LCD i turtallsinstrument. Mistenker dere har rett i at oddsen er stor for at opsjonen ikke er åpnet her, da ville jeg hatt forbruket tilgjengelig i dag. Da blir det fort 12 båtpenger ser jeg...og det synes jeg ikke det er verdt.

Har stor sans for VP, men ikke denne typiske grådigheten for ettermarked.

De burde latt software opsjonen følge med, evt i oppdateringer som er gjort underveis. Kunden har da betalt for service av autorisert verksted og det er en fin anledning for ettermontering av f.eks disse displayene osv som har vært opsjon i en mannsalder. Tror de hadde tjent på det. Selvfølgelig en helt annen diskusjon...

Skal sjekke softwaren ombord først i hvertfall :pray:

Litt på siden av diskusjonen, men likevel;

Jeg har et EVC display i dashbordet. Originalmontert fra 2006. Har to motorer. Instrumentet viser all tilgjengelig EVC informasjon, også alarmer i klartekst. Da jeg har Tripcomputer software i begge motorene, kan jeg også lese liter pr. time og liter pr. NM. Totalt eller pr. tur (tripcomputer).

Men, den største nytten jeg ser med dette instrumentet og to motorer er muligheten til å holde øye med tilstanden til motorene underveis.

5aa170c7a90de_EVCdisplay.jpg.cd5efa73a4ce457c5e39fab0f8a71f4c.jpg

Jeg har stort sett alltid oppe det bildet som vises over. Turtall, ladetrykk, oljetemperatur og oljetetrykk for hhv. BB og SB motor i et bilde.

Ved å kaste et raskt blikk på displayet kan jeg se om respektive verdier for BB og SB motor er like. Siden sannsynligheten er veldig liten for at samme feil skal oppstå på begge motorer samtidig, så gir dette meg en god pekepinn på at alt er OK. "Er begge motorene like, er alt OK".

Jeg fikk f.eks. slipp i en propell på ferie i Syd Danmark i 2016, og så det med en gang på displayet. Stor forskjell i ladetrykket.

Jeg har gravd litt dypere i informasjonsverdenen. Det ser ut som om den nye Easyconnect converteren. i tillegg til den nye bluetooth funksjonaliteten, også skal erstatte VP's nåværende EVC > NMEA2000 covertere. Hvilket jo høres veldig fornuftig ut.

• The Easy Connect hardware is a combined Bluetooth and NMEA 2000 interface and it will replace the current NMEA 2000 interface for all installations.
  • The existing NMEA 2000 interface will still be available from parts and in prosales for commercial applications that might need an interface without the Bluetooth transmitter.
  • The interface connects to the multilink for EVC engines (one interface/boat) and directly to the engine for non EVC.
  • An adapter harness for EVC A engines will be added during Q2 2018.

Da skulle det meste være klart :thumbsup:

Bonus skrev for 20 timer siden:

Jeg har gravd litt dypere i informasjonsverdenen. Det ser ut som om den nye Easyconnect converteren. i tillegg til den nye bluetooth funksjonaliteten, også skal erstatte VP's nåværende EVC > NMEA2000 covertere. Hvilket jo høres veldig fornuftig ut.

• The Easy Connect hardware is a combined Bluetooth and NMEA 2000 interface and it will replace the current NMEA 2000 interface for all installations.
  • The existing NMEA 2000 interface will still be available from parts and in prosales for commercial applications that might need an interface without the Bluetooth transmitter.
  • The interface connects to the multilink for EVC engines (one interface/boat) and directly to the engine for non EVC.
  • An adapter harness for EVC A engines will be added during Q2 2018.

Da skulle det meste være klart :thumbsup:

Hehe, sto det ikke også: "Most users must be prepared to Upgrade the EVC software onboard, typically $1000." :giggle:

Kunne ikke dy meg @Bonus, jeg har ikke fått avklart enda om jeg må eller ikke. Skal høre med VP om de har stand på messa også...

Här finns en länk till en lista över vilka mjukvaror som finns, samt vilken EVC info som krävs.

http://www.volvopenta.com/marineleisure/en-en/for-owners/parts/accessories/compatibility-list.html#aquamatic

Utan plotter kopplad får man upp i varvräknardisplayerna (som finns från EVC-C) liter / tim. Med plotter inkopplad får man även liter / nm eftersom interfacet då får speed data på NMEA ingången. Pentas interface är alltså dubbelriktat. (Provade med en raymarine variant också men det fick jag inte att funka då det verkade vara enkelriktat).

i ett youtube klipp från i höstas (inte så bra filmat men runt 7:50 in i klippet är det inzoomat lite grann) kan man se hur det kan se ut på en raymarine plotter (nedre vänstra hörnet visar instantan förbrukning liter / nm). Man kan konfigurera detta rätt fritt i raymarines plottrar.

själv köpte jag mjukvaran på kampanjpris, de hade 2-för-1 pris förra året, dvs jag fick den i bägge motorerna men betalade bara för den ena.

Redigert av mikaels (see edit history)
  • 1 år senere...

Jeg lurer på om jeg skal kjøpe et slikt "Easy Connect" sett, men har ikke så god tilgang til min EVC i dashbord for å koble meg på i denne enden! Hvis ikke det er mulig kan man i stedet koble seg på EVC-C boksen i motorrommet? Easy Connect boksen sender jo via Bluetooth, så dette er så kort avstand at man burde klare å få signalene opp til plotter og pad/mobil? Noen som kjenner til om dette er mulig?

Nej du kan inte koppla in dig på EVC-boxen i motorrummet.

Den ska kopplas på multilink kabeln som går mellan din HCU och dina instrument, på en breakout kabel (medföljer).

Det är en rätt liten pryl. Om du tar loss din plotter kan du säkert hitta plats åt ett easy connect där inunder.

Obs nytt artikelnummer och ny hårdvaruversion på easy connect!

Det nya numret är:  23489948

Jeg har nettopp fått montert EasyConnect i min båt og den "henger" rett ned fra kontrollenheten/"gasshendelen" ved styreposisjon og så har jeg kobling til NMEA rett under. Da har jeg også kort avstand med tanke på bluetooth og dekning. Jeg bruker en gammel iPhone til VP-appen som supplement til plotteren. Jeg kan også nå se fartøydata på min plotter uten at det er et skjermbilde jeg kommer til å prioritere å ha fremme. 

Takk for alle svar, men hvordan ser HCU ut i forhold til EVC-C PCU MID 187 som står i motorrommet? Når jeg googler HCU så ser den veldig lik ut på noen bilder, men bare påskrift HCU MID 164: https://www.ebay.com/itm/VOLVO-PENTA-EVC-C-HCU-Control-Unit-Part-3884481-/281987426845

Andre bilder viser en slankere utgave: https://coastalrides.co.uk/volvo-penta-evc-c-hcu-21199283

Tror jeg må lete litt bedre under dashbord med speil og lykt for å se om den kan ligge skjult et sted!

PCU sitter vid motorn, HCU (Helm Control Unit) sitter vid förarpositionen.

Bilden som Bonus länkar in ovan visar en HCU EVC Generation C3 och senare.

Den äldre varianten ser ut som den du länkat till på ebay.

Bägge har samma anslutningar.

Anslutningarna till HCU är följande;

Multilink - går till instrumenten- Här sätter du ditt easy connect på en y-kabel.

Key - går till startnyckeln

Controls - går till gasreglaget

Datalink - Går till PCU (dvs powertrain control unit i motorrummet)

Aux - kommer inte ihåg nu vart den går :)

Följer du någon av kablarna antingen från startnyckeln, gasreglagen eller instrumenten så hittar du garanterat din HCU.

Börja med att plocka bort plottern. Nästan säkert sitter den därunder någonstans.

Jeg har to D3 motorer med EVC-C. Har installert EasyConnect nå.

På nettbrettet for jeg opp informasjon fra begge motorene, men  på kartplotteren får jeg bare opp informasjon for den ene motoren.

Kommunikasjonen til kartplotter går på NMEA 2000.

Skal jeg få opp informasjon for begge motorene? Hva kan jeg ha gjort feil?

• 1 måned senere...
  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...