Biam1 Startet 6.Mars.2018 Link til dette innlegget Startet 6.Mars.2018 For ca 7 år siden var det en tråd her på BP som handlet om hvordan man kan lage billige dørk plater selv. Trenger ny dørk i AC og tenkte kanskje forsøke å gjøre det slik. Vil det funke? / erfaring/ synspunkter? 1. Kappe dørkplatene ferdig etter mal. Bruke 3-4 mm merant (billig!) 2. Beise platene i teak farge 3. Maskere opp striper (nater) 4. Male nater med bengalakk 5. Lakke 4-5 strøk silkematt 3 stjerners gulvlakk monteres med f.eks dobbeltsidig tape på eksisterende gulv. Slik at jeg kan fjerne det lett om det ikke er holdbart. Tenkte det kunne være verdt er forsøk da laminat dørkplater er blitt svinedyre!! ? Gjorde en rask liten test på en plate bit. Brukte ikke tid her på å få nøyaktige nater. Var bare for raskt å teste. Kan funke trur jeg ? Beiset, natet og lakket : Når jeg skal gjøre det ordentlig så skal natene lakkes før de males med bengalakk for å unngå "taggete" nater i tape kant. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 6.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2018 https://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=Self+Adhesive+Marine+Flooring+Faux+Teak+EVA+Foam+Boat+Decking+Sheet&_sop=15&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.TRS0&_nkw=Self+Adhesive+Marine+Flooring+Faux+Teak+EVA+Foam+Boat+Decking+Sheet&_sacat=0 https://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=Self+Adhesive+Marine+Flooring+Faux+Teak+EVA+Foam+Boat+Decking+Sheet&_sop=15&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.X+Teak+EVA+Foam+Boat+Decking+Sheet.TRS0&_nkw=+Teak+EVA+Foam+Boat+Decking+Sheet&_sacat=0 Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 6.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2018 Har ingen erfaring med dette produktet,men ser ok ut til og lime på gulvplater etc. Finnes i alle mønstre,farger og mål. Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 6.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2018 (redigert) Jepp @Stjernen ! det er et alternativ jeg har sett på.Eneste er litt skeptisk til hvordan de er å holde rene. Fikk en vareprøve en gang. Er litt ru og nater er forsenket og samler deg sikkert fort støv og lo?! ? Redigert 6.Mars.2018 av Wester (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 6.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2018 Noen flere som har laget dørk slik? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 6.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2018 Saget langsgående 2-3 mm "nater" med sirkelsag i mahognyfiner. Maskerte og fylte i natemasse. Lakket til slutt og resultatet ble slett ikke verst. Sitér dette innlegget Link to post
Tjorven III Svart 7.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2018 Jeg laget dørk slik en gang. Laget nater med tusj og lakkerte 8-10 strøk med trestjerners lakk. Limte til gamle dørkplater. Har dessverre ikke bilde her. Funket bra i de 7 årene jeg hadde båten. Holdt til og med i dusjen ombord tjorven Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 7.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2018 ? Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 7.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2018 Takk @Tjorven III ! Sitér dette innlegget Link to post
Tjorven III Svart 7.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2018 ?? Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 8.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2018 Spørsmålet er om det er verdt arbeidet. Beiset meranti med malte striper vil ikke bli helt som ferdige plater i teak. ca 3000.- for hele plater hos Maritim, el. (244x122) Det er vel nok med en plate i AC? Blir vel noen timer arbeid. Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 8.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2018 Ser den siden av saken @Ttor.. ?? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 9.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2018 Dørkeplatene til Tora lagde jeg ved å lime furustaver på vannfast kryssfiner. La inn tynne "nater" av teak og kantet til slutt med teaklister. Jeg synes det lett blir for mye mørkt trverk i båten, så lys furu passet bra, også for lommeboka. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Biam1 Svart 9.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2018 Var meget pent @NilsPils Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 9.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2018 Hei Det var min tråd du postet i første innlegget :) Bildene lå å en server som ikke finnes lenger, så poster på nytt her. Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 9.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2018 Ble jo meget bra! Hvordan var holdbarheten ? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 9.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2018 Det vet jeg ikke desverre, da jeg solgte den et år senere. Sitér dette innlegget Link to post
Jodatour Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 @jørn det bilde du har lagt ut med Hanto 22, hvordan gjorde du så du fikk dette resultatet? jeg skal lage nye dørk plater i min Joda 24 tour å resultatet du har fått på dette bilde ser jo veldig bra ut. Har du en god oppskrift? :-) Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 @Jodatour Nå er dette en stund siden, så husker ikke nøyaktig. Men det var i alle fall bruk av mye maskeringsteip. For å få runde hjørner etc så ble det brukt maskeringsteip som fikk formen via tapetkniv. Sorte stripene er bengalakk, så er det lakket over med 3stjernes gulvlakk om jeg husker rett. Sitér dette innlegget Link to post
Jodatour Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 @jørn takker, da er det bare å finne markeringsteipen. Regner med du beiset platene først. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 Brukte pulver som løses opp i vann for å få rett farge, så var det stripene og lakk over etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 17.April.2020 Link til dette innlegget Svart 17.April.2020 Her er inspirasjon - noen har for mye ledig tid, og tilgang til utstyr.. :-) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.