Jump to content

Butikk med bronse-fittings Oslo-Gøteborg?

nordan family 27

Recommended Posts

Tid for å skifte ut noen gjennomføringer. Noen som vet om butikker på strekningen hvor jeg kan møte opp og handle bronse i hyllene? Det er noen nettbutikker i Danmark, men innen frakt osv er beregnet....

Ja - jeg har vurdert Trudesign. Hadde egentlig bestemt meg for det - men de jeg nå bytter står utsatt for å bli tråkket på osv. Så jeg ble skeptisk igjen. Ser for meg det på de som står mindre utsatt til.

Vurderer å sette inn messing igjen. Men ser at det har blitt veldig dyrt siden sist jeg gjorde dette, og bronseselene er jo ikke så mye dyrere. Men det er før frakt og gebyrer for å håndtere fortolling.

Flere butikker last ned katalogen og alle butikkene har mailadr, så da kan en bestille så en er sikker på at de ikke er tomme.

Hvor lenge holder en bra Messingkvalitet kontra Brons?

https://www.hjertmans.se/produkter/bocker-present/hjertmans-katalog/hjertmans-katalog

Bordsgenomföring Brons 1 1/4 tum  315 kr  Artikelnummer: 4601-9600

Bordsgenomföring kullrig 1 1/4 tum 95,20 kr  Avzinkningfri mässing CE CW602N Artikelnummer: 4601-6

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Trudesign selger en støttekrage du kan sette under ventilen (1/2’’ - 1 1/2’’), den gjør at opplegget skal tåle 227kg. Eller lag til noe slik at du unngår å tråkke på ventiler og gjennomføringer. Messing og bronse hadde jeg kun brukt over vannlinja der man gjerne ønsker noe mer estetisk vakkert, eller på museale båter.

Skiftet til Trudesign i fjor etter å ha hørt mye skryt fra folk som har hatt det flere år. Har aldri opplevd så lettbetjente ventiler noensinne (det har jo blitt noen båter opp gjennom årene, disse med bronse og messing). Og så slipper du tenke mer på tæring av gjennomføringer og fastirrede ventiler, sannsynligvis i din levetid.

Takk for tips.

Hjertmans har ikke helt det jeg trenger, ser det ut som på hjemmesiden. Skal se i katalogen om det er bedre der. 

Viking ser ut til å ha det jeg trenger på hjemmesiden. En drøy tur helt ned der....Kanskje posterestante Strømstad er et alternativ.

hakkannen: hvorfor ikke bronse? Er ikke det rimelig korrosjonssikkert og evigvarende?

Mulig jeg skal utfordre meg selv en gang til hva gjelder Trudesign. Men da må jeg ha en slangestuss i metall i ventilen da de ikke lager slangestuss i riktig størrelse (den jeg har i dag er 42mm). Er det kurrant å blande plast og metall - det utvider seg vel ulikt i temperatursvingninger?

Hakkannen skrev for 6 timer siden:

Trudesign selger en støttekrage du kan sette under ventilen (1/2’’ - 1 1/2’’),

Hvorfor har de kommet med den støttekragen, er ikke montasjen så solid som vi har blitt fortalt?

nordan family 27 skrev for 2 timer siden:

hakkannen: hvorfor ikke bronse? Er ikke det rimelig korrosjonssikkert og evigvarende?

Ser heller ingen problem med å montere gjennomføringer og ventiler i et korrosjonsbestandig metall.

nordan family 27 skrev for 2 timer siden:

Mulig jeg skal utfordre meg selv en gang til hva gjelder Trudesign. Men da må jeg ha en slangestuss i metall i ventilen da de ikke lager slangestuss i riktig størrelse (den jeg har i dag er 42mm). Er det kurrant å blande plast og metall - det utvider seg vel ulikt i temperatursvingninger?

Det er ikke noe problem.

Kragen har vel gjerne kommet fordi folk har trodd de kan stå og trø på ventiler og gjennomføringer? Selv har jeg ikke disse kragene (driver sjelden på og tråkker inni skapene), men hadde jeg hatt gjennomføringer/ventiler som sto utsatt til hadde nok slikt blitt montert.

Klart, skikkelig bronse er både sterkt og holdbart, men likevel kan tæring skje, om man er uheldig. Selv ventiler som skal være av god kvalitet synes jeg blir trege etter en tid. Trudesign skal ikke bli trege (i følge produsenten og de jeg har hørt med som har hatt kompositt noen år). Mulig jeg virker en smule nyfrelst nå, men ble bare så positivt overrasket av å kunne operere ventilene med lillefingen. Selv septikventilen går som smurt.

Tenker at så lenge Trudesign bare er hakket dyrere enn bronse er det et greit valg. Man slipper korrosjonsproblematikken fullstendig, og det appellerer i alle fall sterkt for min del.

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...