Jump to content

12v luftpumpe til gummibåten


Erik

Recommended Posts

Som seiler foretrekker jeg å ha Gummibåten pakket på dekk fremfor på slep, og med forkjærlighet for svai og med en hund som fast dekksmannskap så blir det noen runder med fotpumpa i løpet av året :sweat:.

 

Jeg vurderer derfor å kjøpe meg en 12v pumpe til å overta jobben for meg.

 

Er det noen som har slike pumper i aktivt bruk allerede og kan bekrefte at det er verdt investeringen, eller er det plunder og heft og bråk og høyt strømforbruk som tilsier at det ikke er verdt det ?

 

Neste spørsmål blir om det skal være med eller uten innebygget batteri. Jeg pumper på dekk, så å stikke en kabel nedenunder til Sig uttak er ikke så veldig mye arbeid, men ser at de trekker endel Ampere, og at man muligens må til med oppgradering av kablingen mellom batteri og uttaket i så fall..  Da er kanskje en oppladbar pumpe som kan lades under motorgange med mer moderat ladestrøm over tid  bedre ?  Eller er det bare ekstra vekt og en ekstra komponent som forkorter levetid ?

 

Jeg tenker en pumpe med god bulk kapasitet, og nok krefter til å ta dørken. Da snakker vi størrelse 450 liter i minuttet og 11 PSI 

Eller er det nok med en mindre billigere pumpe, og så ta slutten med fotpumpe etterpå?

 

Her er 2 aktuelle kandidater :

500 Liter pr min, 11,6 PSI, 1900,- m Batteri

 

450 Liter pr min, 800mBar 2500,- uten batteri

 

Ingen av disse nevner støynivå, men jeg tenker at de bør greie jobben på noen Min, og at det da ikke er fullt så viktig om de bråker litt ?

 

Er det andre typer jeg burde se etter, eller som noen har erfaring med.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Trimmen får jeg når jeg kommer til land med hunden, og å kunne nyte en leskende ankerpils mens gummibåten blir klar av seg selv istedet for å vente til etter turen på land med en tissetrengt hund ser jeg som ren bonus :drink:

 

Jeg merker at jeg av og til velger vekk svai fordi jeg kvier meg for pumpejobben, og det er nok det jeg vil til livs.

 

er det noen med slik pumpe som kan si noe om hvor funksjonelt det egentlig er ? Lett som en plett, eller fortsatt mye hasle ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Dersom du har luftfylt  (høytrykks) bunn i båten, holder det ikke med pumpene fra Jula og Flak, de greier ikke å levere nok trykk.

Personlig ville jeg ha valgt pumpe uten innebygget batteri, og heller kjøpt et motorsykkelbatteri i tillegg dersom jeg har behov for å pumpe opp båten uten at jeg er i nærheten av moderskipet eller bilen.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har vurdert de billige storvolum, lavtrykks pumpene, men da må du i tillegg til med fotpumpen. Og jeg tror de gir seg ganske tidlig i pumpe prosessen og overlater mye til fotpumpen.

Er det noen som bruker dette i praksis og er fornøyd, eller er det i praksis like greit å bare fot pumpe hele jolla når du uansett må finne den fram ?

 

De pumpene jeg ser på (se link i første innlegg) har to pumper i seg. En volumpumpe som tar 4-500 liter i minuttet, og så går den over på en piston pumpe som yter opp i 11 PSI når den møter nok motstand.  Man stiller da på forhånd inn ønsket trykk, og så stopper den automatisk ved oppnådd trykk. Jeg tipper derfor at de siste literne med luft fort tar like mye tid som de par hundre første.

Og de er altså sterk nok til selve dørken også, så nå den er ferdig, så er jolla klar.

 

Det er jo noen kroner å legge i en sånn pumpe hvis den ikke gjør at det faktisk blir noen svai-netter ekstra, men er det enkelt og funksjonabelt i praktisk bruk så det faktisk blir en forskjell så tenker jeg det kan være verdt det.

Er det ingen med erfaring å dele på slikt ?

 

Det jeg tenker kan være begrensende for bruks-gleden er :

  • Strømforbruk, de trekker vel fort opp i 25 Amp disse, så om de bruker lang tid så tapper de jo litt , men jeg har bra batteribank og solceller og bra dynamo, så det kan jeg leve med tror jeg
    • Varmeutvikling/spenningstap pga krav til kraftig kabling i sig uttaket, og at dette må ombygges.
  • Støy (mistenker at de fort bråker som en kompressor eller mer disse).
  • Tid (at de bruker lang tid, som er spesielt ille hvis både støy og strømforbruk er stort mens den går)
  • Levetid (bør vare en stund til en slik pris, og livet ombord i båt krever robust konstruksjon).
  • Plunder og heft (altså at det ikke fungerer tilfredsstillende og/eller er mye plunder og tidkrevende i bruk).

Hvis bekymringpunktene over  ikke er særlig innfridd så tror jeg at det er løp og kjøp, men skulle gjerne hørt fra noen som har sett eller prøvd en slik pumpe i levende live...

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Du må dele når du har kjøpt. Har tenkt på det samme som deg men har ikke klart å ta et valg ennå. Jeg har sånn høytrykksbunn og tror jaggu den skulle ha 2 bar om jeg ikke husker feil og pontongene 0,8. Mulig jeg husker feil, men høyt trykk skulle det i alle fall være.

Link to post
Share on other sites

Har en Selva gummibåt med høytrykksdørk, den dyreste holder til å ta kjølen som skal ha 0,8 bar eller 800 mbar som pumpa gir.

Den har også trykkregulator. Pontongene skal ha 0,3 eller 0,4 bar så disse klarer du med fotpumpe. Selv skal jeg prøve fotpumpe+kompressoren fra BT til dørken. Den leverer nok fra bilfyllingsslangen og har digital trykkmåler. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Hjul-og-Dekk/Batteridrevet-kompressor-2000033659/

Den gir ikke nok luft til å blåse opp båten og du må lage en overgang til båtventilen(dørken).

Redigert av Seasu (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fotpumpen min som fulgte siste jolla jeg kjøpte har 2 'gir', ett for volum, og ett for trykk, som jeg skifter mellom ved å flytte selve slangen.

 

Hvis jeg må velge mellom å slippe volum pumpingen i starten eller trykk pumpingen på slutten, så tror jeg at jeg ville valgt å fortsette med finishen på slutten manuelt, da den er mindre tidkrevende.  Å kjøpe en 12v høytrykkspumpe  med lavt volum (35 liter i minuttet) som bruker 5 Min på å fylle en luftmadrass eller ett bildekk tror jeg blir feil for å gjøre jolla sjøklar.

 

Da ville jeg heller hatt en høyvolum pumpe ala de Roger-Jo linket til, som gjorde 2/3 klart på noen minutter, og så ta de siste manuelle pumpene på høygir på fotpumpa på noen minutt selv. Tror det hadde gitt raskest resultat og minst manuelt slit.

 

Men det enkleste er nok en som tar begge deler av jobben, men da blir det jo til en høyere pris.  Ser ut som jeg må være pioner på å teste denslags utstyr her på BP da ? Er det virkelig ingen som engang har vært i nærheten av en slik pumpe i bruk og kan gi en liten antydning av tidsforbruk og støynivå ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Svart (redigert)

Handlet denne i går : https://www.bestmarin.no/produkter/fritid-og-fiske/badeleker-og-pumper/gummibaatpumpe--superturbo-12v-p1038438

 

Tenker å klippe klypene og sette på kontakt, og lage strømkontakt i ankerbrønnen i baugen for pumping av jolle på framdekk.

 

Tenker litt på kvadratet på kabel.

Det står på pumpa at den trekker max 13A, og opererer mellom 11-13V.

Den blåser 450liter i minuttet og jolla er 2,4 meter, så den bør klare jobben på minutter.

Det er Max noe under 10 meter fra batteriene til kontakten (x2 da, frem og tilbake, altså kanskje 16-18 meter tot ) , så da tenker jeg at 6mm kabel bør fungere helt fint ? Kanskje enda mindre hvis avstandene er mindre (tror kanskje jeg har en plass midt i båten der jeg kan koble meg på ) ??

Og at 15A sikring er tilstrekkelig... ?

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Da har jeg montert kontakt i baug og testet det for første gang. Bråker omtrendt som en støvsuger, men er ferdig på få minutter.

Oppgitt til Max 13A, men brandt en sikring på 15a etter få sekunder, men fungerer fint på 20A sikring.

 

Jeg var ekstra heldig på jomfru turen med dette ombord, hadde pakket jolla ferdig på dekk etter helga da jeg oppdaget at Daumann tauen hadde havnet rundt kjølen pga at ankertauet var rundt en sten og de da ble ulik lengde. En slik floke løses lettest med hjelp av jolle, men med manuell pumping hadde jeg kvidd meg for å ta den fram igjen, men nå var jeg sjøklar, fikset problemet og pakket vekk igjen på ca 20 Min, så dette var kjekt ?

 

Brukte den også for å pumpe jolla tom etterpå, bare for å teste, siden pumpa lå på fordekket allerede, og den ble nesten som vakumpakket, og tok rekordlite plass under bommen ?

 

Jeg tror ikke det blir mye tauing av jolle i sommer, dette var såpass enkelt at den blir nok tatt på dekk og pakket mellom hver ankring med mindre det er korte strekk/stille vær/mottring.

 

Så dette blr bra !

 

 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...