Jump to content

Kartdata til OpenCPN, Navionics, Gulesider - samme pris ??

mnj0909

Recommended Posts

Har nå planen klar: Vanntett android nettbrett skal være min nye "kartplotter" på vår snekke. Jeg tenkte i utgangspunktet å bruke OpenCPN pga rimelig pris på kartdata og å støtte et "opensource" -prosjekt.

MEN nå har jeg kikket nærmere på tilsvarende app'er for Android fra hhv Gulesider og NAvionics  - altså betalingsversjonene av disse - ....og så langt jeg klarer å finne ut er prisen for kartdataene stort sett lik. De koster "noen hundre kr" for ett års oppdatering og etterpå er de fortsatt tilgjengelige men uten oppdateringsmulighet.

HVORFOR skal man da velge det ene eller det andre systemet? Er det viktigste argumentet da egentlig hvordan kartlayouten er symbolisert osv? Samt evt litt ulike funksjoner inkludert..?

Intuitivt virker Navionics til Android mer "robust og ferdig"... men her er det kanskje noe jeg har glemt å ta i betraktning....??

De forskjellige navigasjonsappene har gjerne litt forskjellig filosofi for selve kartvisningen. Kartgrunnlaget er nok det samme for alle, men de har forskjeller på hvordan det ser ut på skjermen. Det går i fargevalg, symbolbruk osv.

Selv bruker jeg Navionics mest, fordi det kartet er så godt som identisk med det jeg har på kartplotteren. Jeg har iSailor som en god nummer to, så jeg kan dobbeltsjekke der hvis jeg er litt usikker. Det hender jo at man kan lure litt på symboler i trangt farvann.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Det er mer enn selve visningen som burde telle.

Jeg er svak for iSailor. Av mange grunner. Du betaler for kartet en gang, og så får du fire gratis oppgraderinger i året. Uten begrensing i tid. Jeg liker også at den har tydelige boundaries, slikk at jeg med et blikk kan se om jeg har kart i større skala til rådighet i området jeg ferdes i. Jeg liker også svært godt at jeg kan spørre den om detaljer i kartet og så får jeg det forklart i tekst. Den forteller meg når kartet er kompilert og hvilken skala det har slik at jeg vet hvilken nøyaktighet jeg kan forvente, samt at den opplyser meg om hvilket vertikal datum som er brukt. En ting jeg ikke liker er at den tillater hemningsløs zooming. A zoome et kart i 1:40000 ned til 1:500 er meningsløst. På de annen side så står det på skjermen hvilken skala du har zoomet til.

Edit. Ser at du har Android. iSailor er utviklet for IOS. Det er ikke alle versjoner av Android den virker like godt på da Android ikke er like bestandig.

Redigert av Mulligan (see edit history)
OtacC skrev 25 minutter siden:

Men med Pad, er du ikkje då avhengig av mobildekning?

Litt usikker på hva du spør om her. Hvis du spør om man må ha SIM-kort i iPaden for å kunne navigere med den så er det feil. Man må ha en iPad med støtte for SIM-kort og mobildata (en modell som heter «WiFi + Cellular»), men man må ikke ha et SIM-kort i iPaden.

Grunnen til dette er at GPSen ligger i den samme chipen som gir mobildata-støtte. Har man en modell som kun har WiFi så har man ikke den fysiske chipen hvor GPSen ligger. Jeg har navigert rundt i Norge, Sverige og Danmark med en iPad uten SIM-kort, men med støtte for SIM-kort - det fungerer helt fint.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Popeye70 skrev 47 minutter siden:

Litt usikker på hva du spør om her. Hvis du spør om man må ha SIM-kort i iPaden for å kunne navigere med den så er det feil. Man må ha en iPad med støtte for SIM-kort og mobildata (en modell som heter «WiFi + Cellular»), men man må ikke ha et SIM-kort i iPaden.

Det eg meinte var at om man har denne Cellular modellen, so kan denne motta signaler i fra GPS satelitter, og er ikkje avhengig av signaler i fra mobilnettet..?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...