Jump to content

Forslag til led "courtesylights" langs innerliner i åpen båt?

Napoli

Recommended Posts

I Nimbusen har vi de siste årene brukt en vanlig "stormlykt" hengt opp under kalesjen som belysning når kvelden kommer. Ulempen med dette er at dersom vi ikke har kalesjen oppe er det ikke noe lys bak når kvelden kommer, og fordekket krever lommelykt hvis man vil ombord eller på land etter mørkets frembrudd.

Jeg ønsker meg nå en mer permanent løsning, men utfordringen er at det er ingen steder å gjemme lampene, samt at å trekke ledningene på innsiden av innerlineren er vanskelig/umulig. Jeg legger inn et bilde av interiøret til en maken båt til min (er ikke min båt, men maken).

5aa189856a6ac_nimbusinni.jpg.0fcf5a41a4f72ab5701705ef05c95b15.jpg

Jeg har etter noen timer på Båtsystem, eBay, AliExpress +++ kommet frem til to mulige løsninger:

1. Å kjøpe noen led pods - som ser noenlunde greie ut, spraye de hvite og montere dem to steder bak, og to steder foran.

https://www.ebay.com/itm/112556665282

2. Å kjøpe led strips, som jeg monterer et lite stykke opp (10 cm?) på innerlineren og som jeg gjemmer med en list. Problemet mitt her er egentlig å finne en list som ser bra ut, ikke koster skjorta og som tåler vær og vind. 

https://www.ebay.com/itm/121670552921

Linkene jeg har lagt inn er til OPT7 sine ledlys. Jeg har allerede har montert disse inni båten og er veldig fornøyd med både lys og kvalitet på disse, men det er på ingen måte skrevet i sten at det skal være derfra for min del. Er åpen for alle forslag som ikke tømmer lommeboka.

Jeg syntes heller ikke at noen av disse løsningene virker optimale - og skulle gjerne hatt innspill fra andre som har noen ideer. Er det noen som har gjort tilsvarende jobb - eller har gode forslag til løsninger her?

Redigert av Napoli (see edit history)

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Det var det jeg gjorde inni båten (video her - ungene digger forresten å ha disko inni båten :wink:) - men klarer ikke å bestemme meg for om det blir pent på innerlineren? Evt hvor skulle jeg lagt listen for å få det til å se penest ut?

Hva tror dere om en list som dette?

ledlist.jpeg.8677e5bac15f59312a611321730510f3.jpeg

Redigert av Napoli (see edit history)

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Det naturlige ville vel være å legge den rett i underkant av hyllene / benkene. Får å hindre at den blir tråkket i stykker kan jo "taket" også skrås 45 grader.

Men når det er sagt synes jeg det er svært lite trivlig å sitte i et LED belyst miljø. Selv bruker jeg alltid parfinlamper som enten kan stå på bord eller henges opp på leilig plass. 

Ja, det kunne vært en løsning. Jeg er enig i det med lystypen fra led (spesielt sånne RGB lister som jeg viser her) - hovedsakelig er dette ment som bevegelseslys i enten stilleligge eller med svakt rødt lys under gange i mørke. Tror nok ikke stormlyktene som "koselys" ryker med det første uansett, men fint å slippe å finne dem frem dersom man bare skal bevege seg fra a til b :)

Kenneth82 skrev 58 minutter siden:

Spennende tråd - legger inn et spor for å følge ???

Mistenker at det bare er to av oss på forumet som syns dette er spennende :giggle:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...