Hakkannen Svart 10.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2018 Epoksy limer kompositt, er sterkere og tåler saltvann bedre enn fugemasse. Blir ikke bruk av fugemasse for å feste gjenomføringer (av typen Trudesign) i skroget nesten å gjøre jobben litt halveis? Hvorfor ikke bare støpe gjennomføringene fast til skroget med epoksy når man først er i gang? Ser på det som en fordel at gjennomføringene blir en integrert og permanent del av skroget. Litt av poenget med Trudesign er vel at man ikke skal trenge skifte gjennomføringer mer, slik som man av og til må for dem i metall. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 10.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2018 Men hva om en da ødelegger gjenger eller gjennomføring blir ødelagt på annen måte? Blir ikke enkelt å skifte da! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 10.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2018 Er neppe vanskeligere å slipe bort en messinggjennomføring vs TD Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 10.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2018 (redigert) Hakkannen skrev for 13 timer siden: Epoksyen jeg brukte var fortykket slik at det gikk an å lage en hulkil bak flensen mot gjengene, uten at limen rant vekk. Hulkilen gikk ikke lengre opp på gjengene enn skrogtykkelsen, for å unngå lim på gjengene som skulle brukes. Så stappet jeg gjennomføringen inn i hullet og teipet den inntil med gaffateip (hadde nok ikke trengt teipen da fortykket epoksy er skikkelig klissen). Gikk så inn i båten for å skru mutteren på, med håndmakt. Hullene i min båt var såpass «romme» at det var en millimeter og to klaring rundt gjennomføringene. Epoksyen fylte opp denne klaringen, uten å tyte ut sånn at det kom lim på den delen av gjengene mutteren skulle bruke, det bør unngås. Stakk så ut av båten igjen og lagde en fin hulkil inntil kanten av flensen av limen som tøt ut der. Litt mer strømlinjeformet, trenger jo ikke strike mer enn nødvendig (og gnien som jeg er skal all lim som er blandet opp brukes til noe). Da limen var begynt å herde ble det teiting av mutterne med verktøy (ikke for stramt, jeg strammet bare bittelitt mer med verktøy enn jeg klarte stramme med hånda, ville ikke at muttrene skulle sprekke). Både skrog og gjennomføringer ble selvsagt avfettet med aceton før liming. Dagen derpå ble det kapping til ønsket lengde av den delen av gjennomføringene som stikker inn i båten. Så avfetting før Loctite 5331 ble påført utvendige og innvendige gjenger med pensel. Kun et tynt lag slik at gjengetetningen lå nedi gjengesporene, men slik at toppene av gjengene var synlig gjennom tetningen. Skrudde så til ventilene, overskytende gjengetetning tørket jeg av etter hvert. På tross av kun tynne lag med tetning på både utvendige og innvendige gjenger ble noe tettemasse presset nedover da jeg skrudde til. Lot massen få herde før jeg åpnet ventilene og gikk med en tynn nebbtang Takk for svar du skriver at" epoxy på gjengene bør unngås" hvorfor det. Brukte du ingenting på bak mutteren til selve gjennomføringen. Jeg tenkte å bruke litt epoxy på innsiden også før jeg skrur på mutteren, dersom det kommer litt på gjengene tenkte jeg det vil bare låse enda mer. :) Redigert 10.Mars.2018 av leopard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 10.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2018 alidal skrev 18 minutter siden: Men hva om en da ødelegger gjenger eller gjennomføring blir ødelagt på annen måte? Som Eureka er inne på, ikke vanskelig å slipe bort en gjennomføring av kompositt. Skulle man være redd for å slipe mykner de aller fleste epoksyer med varme, så en stor loddebolt eller varmluftspistol gjør jobben greit. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 10.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2018 Komodo skrev for 8 timer siden: Ikke alle er enig i den filosofien. Når du lar fugemassen "mellomherde" som du kaller det før du trekker til, risikerer du å miste heften til skrog/gjennomføring. Trekk til først som sist er min mening. Moderne MS-polymer fugemasse (tec-7, Simpsons, Bostik, Sika) har i motsetning til de gamle Sika produktene som var polyurethanbasert knapt krymp, så den massen som er i fugen blir der og limer. Trekker man til blir det heller ikke bevegelse etterpå. Dette er prøvd ganske mange ganger. Med skikkelig rengjøring med aceton etc. har massen fått god heft til begge flater på det tidspuktet du skal tiltrekke. Det er nok timingen som kan være litt vanskelig. På en bunnventil bør anlegget være tilnærmet flush med skroget, det er derfor ikke praktisk å legge tykkere fuger, pakninger etc. som mellomlegg. Det gjør faren for skader i ettertid større og øker også muligheten for at garn ol. setter seg fast i systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 10.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2018 leopard skrev 16 minutter siden: Brukte du ingenting på bak mutteren til selve gjennomføringen. Jo, det glemte jeg å nevne, ble litt mye tekst der i farten. Løsnet litt på mutteren etter epoksyen hadde begynt å herde (altså var blitt rimelig hard) og la en streng med fugemasse under mutteren før den ble skrudd inntil igjen og strammet som beskrevet. Fugemassen på innsiden kommer ikke i direkte kontakt med saltvann, men er der mer som en pakning, i tilfelle. Så også andre har gjort dette, så ble vel som en slags dobbeltsikring (egentlig ikke er nødvendig, men bor i båten og prøver dobbeltsikre der jeg kan). Derfor var det greit at ikke mutteren hang fast med epoksy. Det hvite under mutteren er fugemasse, det hvite mellom ventilen og mutteren er Loctite 5331. Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 10.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2018 Byttet gjennnomføring og ventil i dag. Var ingen hast. Disse er 11 år gamle. En anelse tynnere vegg på kule ventilen. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 7.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2020 (redigert) Kalle Well skrev On 8.3.2018 at 23.02: Tec7 er jo bare en betegnelse på hele serien :) Tec7 har jo mange varianter, de har helt sikkert funnet opp noe som skal funke på dette også, de har jo produkter som du kan lime med under vann bl.a. Det er kun et lim/fuge-produkt som heter Tec7 og det er dette du finner i båtutstyrsbutikker og fargehandeler. Dette limer forøvrig også godt under vann. De andre mer spesialiserte produktene fra produsenten har andre navn. Se www.tec7.no Redigert 7.Juni.2020 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 Merkevaren heter Novatec og Tec7 er benevnelsen på limet/fugemassen som de fleste assosierer med denne merkevaren. De er for øvrig ikke produsent, alle produkter er handelsvare som produseres av andre og brandes med Novatec. Alle Hybrid polymerer/MS-polymerer samt silikon for den saks skyld benytter fuktighet i herdeprosessen og kan herde under vann, men de bør påføres når materialene ikke er neddykket for å få optimal heft selv om man også kan få det til under vann. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.