Jump to content

Trudesign med Tec7 som gjengetetting kanskje ikke så bra.


Too Much

Recommended Posts

Byttet to store gjennomføringer med 90 graders bend mellom gjennomføring og kran før sist sesong. Gjengene ble sauset inn med tec7 som tetting. Den ene ble potte tett og sitter dønn. Den andre begynte å dryppe ørlite et par dager etter sjøsetting.

Båten er på land og lekkasje må fikses.

 

Krana måtte varmes med varmepistol for at den skulle løsne. 90 graders bend mot gjennomføring løsnet under demontering av kran og kunne enkelt skrues av. 

På bildet av gjennomføringen  er det grovrengjordt og tec7 sitter godt. DSC_0110.JPG.eceffb0abdfa8f19f97cf83a9c2e6856.JPG

På bildet fra innvendige gjenger på 90 graders bend så er det tydelig at tec7 ikke har festet seg til overflaten.

DSC_0113.JPG.8acc45aef1c81b01b15ad806ae1a38f5.JPG

Jeg kommer til å holde meg til gjengetråd i fremtiden. 

Redigert av Too Much (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Delene fra Trudesign har for det meste en matt overflate, gjengene der det ikke festet er speilblanke. Det kan muligens være årsaken.

Tec7 er ikke på listen over anbefalt produkter fra Trudesign.  Men jeg er nok ikke den første som har benyttet Tec7, og det var kun denne ene som slapp, men det er jo en for mye. Skal heller ikke glemme at det kan være utenforliggende årsaker til dette.

 

boble65 skrev for 8 timer siden:

Og når det gjelder første bilde så er ikke jobben med skroget i henhold til boka for gjennomføringer

Fint at du mener det men skulle likt å vite hvorfor :smiley:

 

Redigert av Too Much (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.Snorre skrev for 9 timer siden:

Hentet fra Trudesign sine sider

 

Rart de skriver forskjellig alt etter hvor man ser hen, men kanskje de ikke oppdaterer nettsidene sine samtidig. Her står det i alle fall at Loctite 5331 kan brukes (linken er til Trudesign).

 

Brukte 5331 mellom 11 gjennomføringer og ventiler i sommer, enkel å jobbe med og helt tett resultat. 

 

Enkelte typer Loctite trenger enten at det er metall til stede eller en aktivator for å herde, det trenger ikke 5331. Den er utviklet for bruk på plast- og komposittgjenger.

 

3818DDB2-EEB4-4913-874B-38C834845A25.jpeg

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg benyttet Loctite 55 gjengetråd, og fulgte anvisningen nøye, men fant det vanskelig å få det tett. Viktig å "krysse" tråden tvers av gjengene. Var litt vanskelig å vite hvor mange "kryss" man måtte ha for at det skulle være mulig å skru delene sammen, og bli tett. Ble at man måtte prøve hver dimensjon og telle "runder". Skru sammen, ta opp, ny tetting, skru sammen. Måtte ta opp og gjøre på ny på 2-3 stykker ved sjøsetting. Endte da med å kombinere Loctite gjengetråden og biltema sitt gjengetettemiddel (det beste jeg hadde for hånden) og da ble det tett.

Link to post
Share on other sites

leopard skrev for 3 timer siden:

I mellom skrog og gjennomføring skal jeg bruke Six10 epoxy, bruker dere epoxy på gjengene på " bak" mutteren også?

 

Epoksyen jeg brukte var fortykket slik at det gikk an å lage en hulkil bak flensen mot gjengene, uten at limen rant vekk. Hulkilen gikk ikke lengre opp på gjengene enn skrogtykkelsen, for å unngå lim på gjengene som skulle brukes. Så stappet jeg gjennomføringen inn i hullet og teipet den inntil med gaffateip (hadde nok ikke trengt teipen da fortykket epoksy er skikkelig klissen). Gikk så inn i båten for å skru mutteren på, med håndmakt. Hullene i min båt var såpass «romme» at det var en millimeter og to klaring rundt gjennomføringene. Epoksyen fylte opp denne klaringen, uten å tyte ut sånn at det kom lim på den delen av gjengene mutteren skulle bruke, det bør unngås. Stakk så ut av båten igjen og lagde en fin hulkil inntil kanten av flensen av limen som tøt ut der. Litt mer strømlinjeformet, trenger jo ikke strike mer enn nødvendig (og gnien som jeg er skal all lim som er blandet opp brukes til noe).

 

Da limen var begynt å herde ble det teiting av mutterne med verktøy (ikke for stramt, jeg strammet bare bittelitt mer med verktøy enn jeg klarte stramme med hånda, ville ikke at muttrene skulle sprekke).

 

Både skrog og gjennomføringer ble selvsagt avfettet med aceton før liming.

 

Dagen derpå ble det kapping til ønsket lengde av den delen av gjennomføringene som stikker inn i båten. Så avfetting før Loctite 5331 ble påført utvendige og innvendige gjenger med pensel. Kun et tynt lag slik at gjengetetningen lå nedi gjengesporene, men slik at toppene av gjengene var synlig gjennom tetningen. Skrudde så til ventilene, overskytende gjengetetning tørket jeg av etter hvert. På tross av kun tynne lag med tetning på både utvendige og innvendige gjenger ble noe tettemasse presset nedover da jeg skrudde til. Lot massen få herde før jeg åpnet ventilene og gikk med en tynn nebbtang fra utsiden og dro ut de herdede «dråpene». Vil jo ha god flow i gennomføringene når man først har dem der:lol:

 

Limen jeg brukte var West Systems G/flex fortykket epoksy. Maritim hadde også en annen variant som blandet seg selv (for bruk i limpistol), men synes det er greiere å blande selv, da kan man også bruke limen til andre ting ved en senere anledning.

B8740130-0D99-40BE-8E89-0C7977BFF285.jpeg

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min metode:Festet gjennomføringen med fortykket (microballonger) epoxy, etterfylte med flytende epoxy fra innersiden i mellomrommet mellom skrog og gjennomføring ved hjelp av en engangssprøyte. Etter herding(må ha varme!): tec7 mellom skrog og plastmutter. Gjengetetting:hamp og pasta fra biltema. Resultat: Pottetett og enkelt å demontere koblinger i ettertid. 

Link to post
Share on other sites

Tec 7 har selvsagt ingen ting å gjøre som tettestoff på gjengene som mange her har påpekt.  Det kan imidlertid være et glimrende tettestoff som lim/fugemasse på anleggsflater der det faktisk kan erstatte tetningsringer/pakninger etc. men her gjøres det også en del monteringsfeil.

 

Legger man Tec7 på en flate der det skal tette mellom to anlegg og så drar til skikkelig skvises all tettemassen ut og man står igjen med nesten ingen ting som mellomlegg. Da er vitsen borte. Fugemassen må få mulighet til å mellomherde på lokasjon før man drar til med fullt moment. Først da oppnår man en fullverdig tetning slik dette er tiltenkt fra produsenten.

 

Svært mange problemer som oppstår ved bruk at dette stoffet skyldes at feil fremgangsmetode blir valgt under montering.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 2 timer siden:

Tec 7 har selvsagt ingen ting å gjøre som tettestoff på gjengene som mange her har påpekt.  Det kan imidlertid være et glimrende tettestoff som lim/fugemasse på anleggsflater der det faktisk kan erstatte tetningsringer/pakninger etc. men her gjøres det også en del monteringsfeil.

Vel, helt selvsagt er det kanskje ikke. For det første er jo dette en av produktene produsenten selv anbefaler (Sika = icure =  (ca) MS-polymere = tec-7). Har også sett at Kndude skriver at mange båtbyggere bruker Simpsons fugemasse som gjengetetning ved montering av skroggjennomføringer. (Simpsons = Bostik = MS-polymere).

 

Chiefengineer skrev for 2 timer siden:

Legger man Tec7 på en flate der det skal tette mellom to anlegg og så drar til skikkelig skvises all tettemassen ut og man står igjen med nesten ingen ting som mellomlegg. Da er vitsen borte. Fugemassen må få mulighet til å mellomherde på lokasjon før man drar til med fullt moment. 

Ikke alle er enig i den filosofien. Når du lar fugemassen "mellomherde" som du kaller det før du trekker til, risikerer du å miste heften til skrog/gjennomføring. Trekk til først som sist er min mening. Moderne MS-polymer fugemasse (tec-7, Simpsons, Bostik, Sika) har i motsetning til de gamle Sika produktene som var polyurethanbasert knapt krymp, så den massen som er i fugen blir der og limer. Trekker man til blir det heller ikke bevegelse etterpå.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 6 timer siden:

Vel, helt selvsagt er det kanskje ikke. For det første er jo dette en av produktene produsenten selv anbefaler (Sika = icure =  (ca) MS-polymere = tec-7). Har også sett at Kndude skriver at mange båtbyggere bruker Simpsons fugemasse som gjengetetning ved montering av skroggjennomføringer. (Simpsons = Bostik = MS-polymere).

 

Ikke alle er enig i den filosofien. Når du lar fugemassen "mellomherde" som du kaller det før du trekker til, risikerer du å miste heften til skrog/gjennomføring. Trekk til først som sist er min mening. Moderne MS-polymer fugemasse (tec-7, Simpsons, Bostik, Sika) har i motsetning til de gamle Sika produktene som var polyurethanbasert knapt krymp, så den massen som er i fugen blir der og limer. Trekker man til blir det heller ikke bevegelse etterpå.

 

Har noen vært i kontakt med produsent når det gjelder dette spørsmålet ang. «mellomherding»?

Selv sverger jeg til Komodo sin filosofi om å «trekk til først som sist».

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...