polar69 Startet 9.Mars.2018 Link til dette innlegget Startet 9.Mars.2018 (redigert) Hvordan bygger man best en lydisolert motorkasse til innenbordsmotor ? Redigert 9.Mars.2018 av polar69 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vannmann2 Svart 10.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2018 Hei! Når du skal lydisolere er det viktig at du bruker isolering som stopper lyden som en motor lager best mulig. Dette vil i praksis si at du må bruke forholdsvis tunge plater som koster endel pr.kvadratmeter. Et eksempel på en lydplate som jeg mener holder hva den lover er Biltema artikkelnr. 369221. Den koster i skrivende stund 299;-kr pr. plate og skal dempe motorlyd 40db ,og den er godkjent for bruk i motorrom.Har brukt denne type plate til å isolere både i motorrom og rundt eberspracher med godt resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 10.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2018 Enig, de lydplatene fungerer. Det er også en fordel å være nøye med å bruke pakninger for å hindre lyd fra åpninger og gliper mellom luker og lignende. Selv den minste glipe eller hull med friluft vil resultere i høyere støy. Motoren må ha luft. Enten får den dette fra et luftinntak plassert der du ikke bryr deg så mye med lyden, eller så kan du lage en lydfelle, hvis luftinntaket er plassert på motorkassen eller en plass der støyen blir irriterende. Har laget motorkasser til flere motorer, der enkelte har hatt plagsomme støyproblemer tidligere. Mest forskjell ble det i en gammel livbåt med en luftavkjølt Sabb 12hk, en særdeles støyende liten sak (smalt nesten like mye fra luftinntaket som fra eksosen på den der). Da gjorde jeg som vist på tegningen og lagde en enkel form for lydfelle. Gikk faktisk an å prate ombord etterpå, noe man ikke skulle trodd før den nye motorkassen ble montert. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 10.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2018 Hakkannen skrev Just now: Enig, de lydplatene fungerer. Det er også en fordel å være nøye med å bruke pakninger for å hindre lyd fra åpninger og gliper mellom luker og lignende. Selv den minste glipe eller hull med friluft vil resultere i høyere støy. Motoren må ha luft. Enten får den dette fra et luftinntak plassert der du ikke bryr deg så mye med lyden, eller så kan du lage en lydfelle, hvis luftinntaket er plassert på motorkassen eller en plass der støyen blir irriterende. Har laget motorkasser til flere motorer, der enkelte har hatt plagsomme støyproblemer tidligere. Mest forskjell ble det i en gammel livbåt med en luftavkjølt Sabb 12hk, en særdeles støyende liten sak (smeller nesten like mye fra luftinntaket som fra eksosen på den der). Da gjorde jeg som vist på tegningen og lagde en enkel form for lydfelle. Gikk faktisk an å prate ombord etterpå, noe man ikke skulle trodd før den nye motorkassen ble montert. Sitér dette innlegget Link to post
polar69 Svart 10.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2018 -Tusen takk for veldig gode svar Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 11.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2018 Mye godt stoff her ja. Virker som om de beskrevne motorer står fritt slik at man enkelt kommer til på alle sider med en kasse. For min del så står motor mot lugar og forstår ikke helt hvordan jeg skal få laget noe fornuftig der. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2018 God isolasjon vil vel hjelpe enten den legges på i egen kasse eller på eksisterande vegg. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Gudrun Svart 11.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2018 (redigert) Mange gode forslag her. Husker for mange år siden jeg var på et seminar hvor et firma som hadde spesialisert seg på å redusere støy i fabrikker og oljeindustrien fortalte om sine erfaringer. Mange pussige eksempler ble vist til. Isolerte det alle trodde var støykilden men etter ombygging og isolering dukket støyen opp en helt annen plass. Sånn kunne de holde på til alle var fornøyd. Mener vi hadde en gammel tråd her hvor det ble bygget og isolert "etter alle kunstens regler" hvor båteier tilslutt satt igjen med en støykilde han aldri hadde visst om: Manøverboksen ved styreposisjonen! Støyen den avga under gange hadde vært skjult av de andre støykildene ombord. Erindrer ikke om han gjorde noe med det. Ellers litt jeg fant sånn i farten. http://sunshinecms.no/porolon/index.php?l=1&s=8 Redigert 11.Mars.2018 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.