Jump to content

Hvordan best lydisolere motorkasse ? Erfaringer?

polar69

Recommended Posts

Hei! Når du skal lydisolere er det viktig at du bruker isolering som stopper lyden som en motor lager best mulig. Dette vil i praksis si at du må bruke forholdsvis tunge plater som koster endel pr.kvadratmeter. Et eksempel på en lydplate som jeg mener holder hva den lover er Biltema artikkelnr. 369221. Den koster i skrivende stund 299;-kr pr. plate og skal dempe motorlyd 40db ,og den er godkjent for bruk i motorrom.Har brukt denne type plate til å isolere både i motorrom og rundt eberspracher med godt resultat.

Enig, de lydplatene fungerer.

Det er også en fordel å være nøye med å bruke pakninger for å hindre lyd fra åpninger og gliper mellom luker og lignende. Selv den minste glipe eller hull med friluft vil resultere i høyere støy.

Motoren må ha luft. Enten får den dette fra et luftinntak plassert der du ikke bryr deg så mye med lyden, eller så kan du lage en lydfelle, hvis luftinntaket er plassert på motorkassen eller en plass der støyen blir irriterende.

Har laget motorkasser til flere motorer, der enkelte har hatt plagsomme støyproblemer tidligere. Mest forskjell ble det i en gammel livbåt med en luftavkjølt Sabb 12hk, en særdeles støyende liten sak (smalt nesten like mye fra luftinntaket som fra eksosen på den der). Da gjorde jeg som vist på tegningen og lagde en enkel form for lydfelle. Gikk faktisk an å prate ombord etterpå, noe man ikke skulle trodd før den nye motorkassen ble montert. 

CEEACB4A-D362-499F-9F0D-A4029F37E149.jpeg

Hakkannen skrev Just now:

Enig, de lydplatene fungerer.

Det er også en fordel å være nøye med å bruke pakninger for å hindre lyd fra åpninger og gliper mellom luker og lignende. Selv den minste glipe eller hull med friluft vil resultere i høyere støy.

Motoren må ha luft. Enten får den dette fra et luftinntak plassert der du ikke bryr deg så mye med lyden, eller så kan du lage en lydfelle, hvis luftinntaket er plassert på motorkassen eller en plass der støyen blir irriterende.

Har laget motorkasser til flere motorer, der enkelte har hatt plagsomme støyproblemer tidligere. Mest forskjell ble det i en gammel livbåt med en luftavkjølt Sabb 12hk, en særdeles støyende liten sak (smeller nesten like mye fra luftinntaket som fra eksosen på den der). Da gjorde jeg som vist på tegningen og lagde en enkel form for lydfelle. Gikk faktisk an å prate ombord etterpå, noe man ikke skulle trodd før den nye motorkassen ble montert. 

CEEACB4A-D362-499F-9F0D-A4029F37E149.jpeg

Mange gode forslag her. 

Husker for mange år siden jeg var på et seminar hvor et firma som hadde spesialisert seg på å redusere støy i fabrikker og oljeindustrien fortalte om sine erfaringer.

Mange pussige eksempler ble vist til. Isolerte det alle trodde var støykilden men etter ombygging og isolering dukket støyen opp en helt annen plass.

Sånn kunne de holde på til alle var fornøyd.

Mener vi hadde en gammel tråd her hvor det ble bygget og isolert "etter alle kunstens regler" hvor båteier tilslutt satt igjen med en støykilde han aldri hadde visst om: Manøverboksen ved styreposisjonen!

Støyen den avga under gange hadde vært skjult av de andre støykildene ombord. Erindrer ikke om han gjorde noe med det.

Ellers litt jeg fant sånn i farten.

http://sunshinecms.no/porolon/index.php?l=1&s=8 

Redigert av Gudrun (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...