Jump to content

Villmannskjøring i Vatlestraumen


hasog

Recommended Posts

Cabincruiseren hadde vikeplikt men med 1.6 i promille brydde båtføreren seg lite om det. I stor fart raste den rett foran baugen på steinlasteskipet Tollnes.

 

 

 

 Krister Hoaas

Publisert: 15. mai 2003, 21:12

Oppdatert: 15. mai 2003, 22:20    

 

 

 

 De fikk seg en skikkelig støkk, kapteinen og losen om bord på Tollnes, da de kom sigende sørover i Vatlestraumen. En gul 27-fots cabincruiser smatt foran baugen på Tollnes i stor fart. Så nær var båten at man ikke kunne se den fra broen da den passerte.

 

Tollnes bakket og signaliserte med fløyte og via radio, men det affiserte ikke føreren av ca-bincruiseren. Politibåten var imidlertid i nærheten og ble varslet kl. 20.40. Den gule cabincruiseren ble oppbrakt.

 

- Føreren var synlig beruset, forteller operasjonsleder Bernt Alnæs ved Hordaland politidis-trikt til bt.no. Mannen ble tatt til kai i Kleppestø og brakt til politihuset i Bergen for blodprøve. Den viste at mannen hadde 1,6 i promille. � Han kan vente seg et oppgjør med rettsapparatet, slår Alnæs fast.

 

 

 

Sakset fra nettutgaven til BT 15 mai :wink:

Link to post
Share on other sites

Vatlestraumen kan være vanskelig nok, selv om man er klinkende edru  -  ihvertfall hvis båten har litt størrelse.

 

Det er jo bare et par uker siden en annen hurtiggående fritidsbåt stod "high and dry" i samme området, så man kan jo begynne å lure på om det har noe med vannkvaliteten å gjøre   :diving

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

I Vatlestraumen har jeg opplevd den verste hekkbølge-villmannskjøring noensinne:

 

En tre cabincruiser på rundt 40 fot innhentet meg i høy halvplanefart. Han som holdt i det runde leketøyet på flybridgen så ut til å ha rimelig høy cocktail- og sigarføring. Det så mest ut til at han hadde bestent seg for en kurs noenlunde midt i leia sørover fra Vatlestraumen og tok ikke noe hensyn til at der var et par titalls mindre båter samme sted. Jeg så hekksjøen hans i god tid og fikk snudd baugen mot bølgene. De var så store og krappe at jeg er sikker på at jeg et øyeblikk hadde minst 1 m3 vann liggende på fordekket på min Viksund (som jo har et rimelig høyt fordekk og stor bæring i baugen.....). Lignende har jeg aldri opplevd verken før eller siden, selv ikke i storm på Sletta.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Storm på Sletta?   :seeya: Nei da holder jeg heller en knapp på Vatlestraumen.

Selv om man her finner alt fra hobby-fiskere i robåt midt i skipsleia med "jeg var her først"-tendenser, "steine" promille kjørere, supply-båter og 40 fotere med max bølgehøyde. Her må man være forberedt på det meste. Men jeg misunner ikke dem som skal føre store fartøy i dette området.

Forøvrig hørtes det ut som om at karen i den gule cabin-cruiseren er av den typen som forårsaker at vi andre får stadig mer tullete regler å forholde oss til.  :cheers:

Link to post
Share on other sites

Storm på Sletta?   :cheers:

... er definitivt ikke noe å anbefale. Har aldri krysset Sletta i storm (selv om det av og til kan føles slik...) men ved et par anledninger har jeg tatt meg en tur utpå for å se hva båten er god for. Når kopper og kar begynner å lage et rimelig høyt støynivå (etter noe sånt som 3 skikkelige bølger) er det på tide å finne en bølgedal som en kan klare å snu båten i.......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Forøvrig hørtes det ut som om at karen i den gule cabin-cruiseren er av den typen som forårsaker at vi andre får stadig mer tullete regler å forholde oss til.  :cheers:

 

Riktig! Tror vel neppe denne karen hadde latt seg påvirke av noen 5 knops fartsgrense heller.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...