Jump to content

Kan noen fortelle meg litt om Mercury Mercruiser D4,2 L 230 2005 modell


Subsea79

Recommended Posts

Sikker på det er 230 hk? Har ikke hørt om den motoreffekten tidligere.

På den tiden trodde jeg det var 200, 220, 250 og 300hk som var på markedet.

 

Oversikt her: http://www.mercruiserparts.com/diesel-engines

 

Redigert: ser det finnes en CMD 4.2 MS 230. Er det denne TS tenker på?

 

 

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post

Skal ikke krangle med Mercruiser jeg :) 

 

230hk er lavt uttak av hk på 4,2 liter, noe som gir liten slitasje på motor. Så lenge motoren ikke er for liten i forhold til båten og jobber tungt, hadde jeg ikke vært spesielt bekymret. 

Det ser ganske rent og pent ut, så hvis vedlikehold og historikk er OK, så mener jeg dette er en kurant motor.

 

 

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post

Bra motor. Det er samme motor som 220hk, men med en litt "større" diesel pumpe.

Jeg har to 220hk og de går veldig stille og ikke ryker.

Med normalt vedlikehold og olje bytte holder motorene lenge.

De som har hatt problemer har enten slurvet med vedlikehold eller kjørt de for hardt, (for liten motor i stor båt).

 

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Det er ikke commonrail på denne, tipper på vanlig Bosch VE dieselpumpe og injektorer.

 

Forøvrig må dette være en helt super motor til 705.

4,2 230 har rikelig med hester i forhold til båtstørrelsen, og du kan sikkert ligge på fin marsjfart med behagelig lavt turtall.

Det medfører lite slitasje på motor, lavt støynivå og lavt dieselforbruk.

 

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post

Har en 2002 modell D-tronic 250hk som sikkert er akkurat samme grunnmotor men med litt annet effektuttak. Min er nå gått nesten 1300 timer, og det eneste jeg har hatt er dyse nr.1 som måtte byttes akkurat når jeg kjøpte båten med 370 timer på telleren. Dette med dyse 1 er visstnok en svakhet på denne modellen.  Det som forundrer meg med denne motoren er hvor lettstartet den er og at den ikke ryker i det hele tatt. Jeg har så langt kun positivt å si om denne motoren. Hvis motoren har fått godt stell vil jeg absolutt si kjør på.

Link to post
  • 3 måneder senere...

230 hk har direkte innsprøytning, i motsetning til 220 hk som hadde indirekte innsprøytning.

220-hesteren kom jo allerede i 1990. Den het først Mercruiser D254 Turbo AC (254 kubikktommer).

230 hk erstattet 220 hk i omkring 2002-2003.

 

Forbruket er 46,6 liter/time på full gass ved 3800 rpm, og 29,7 liter/time ved 3400 rpm.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 1 år senere...
Subsea79 skrev On 9.3.2018 at 14.52:

Denne står i en Askeladden 705, så noe stor båt er det ikke. 

Er det noe spesielt dere mener jeg bør se etter da? 

 

Dette er vel en motor fra før Cummins samarbeid og det er vel ikke common rail?

 

Cummins hadde nok ingenting med utvikling og produksjon av Mercurys dieselmotorer fra 4,2 liter og nedover.

Det var stort sett utelukkende et samarbeid om forhandlernett osv. Merrcury brukte Cummins sine 5,9 og 6,7 liters motorer.

 

Mercury har samarbeidet med VM Motori helt siden ca 1990 da de overtok BMW's marinedivisjon.

4,2 literen (som var en videreutvikling av 80-tallets 3,6 liter)  kom altså allerede i 1990, men har blitt videreutviklet i over 15 år.

 

Nå bruker Mercury forøvrig italienske 6,7 liters motorer fra FPT (Fiat Iveco) isteden.

Mens VM Motori leverer 2,0 og 2.,8 4-syl samt 3,0 liter V6 dieselmotorer idag, og VAG leverer 4,2 V8 dieselen.

 

Common rail kom med de hvite QSD 4.2 liters motorene 270-350 hk i 2006. Samt hvite QSD 2,8 liter 4-syl på 230 hk (220 hk idag).

VM Motori solgte også disse common rail-.otorene under sitt eget merkenavn, noe de også gjorde med de eldre utgavene. Disse har blågrå farge.

De svarte Mercruiser/Mercury ble vel produsert fram til ca 2008.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...