Helireb Startet 9.Mars.2018 Link til dette innlegget Startet 9.Mars.2018 (redigert) Håper dere kan hjelpe meg med råd! Vi er en småbarnsfamilie som har kjøpt oss en prosjektleilighet (selveier) som blir ferdigstilt om ca ett år. Vi har ikke båt enda, men har planer om å kjøpe en når barna er større, om ca 3-4 år. Utbyggeren eier en tomt rett ved leilighetsbygg som skal organiseres som flere båtplasser. Nå er det mulighet til å kjøpe en av de båtplassene på 2,5m til ca 250 tusen. Når jeg spør megleren hvordan båtplassene blir organisert, svarer han følgende: «Båtplassene får et eget bruksnummer, (det blir ikke seksjonert) og hver av eierne vil få en ideel andel. Det blir laget egne vedtekter, men disse er ikke klare enda.» Jeg skjønner ingenting av dette. Er det snakk om en selveier-båtplass da? Skal vi kunne leie den ut? Hva må vi passe oss for? Bør vi kjøpe denne båtplassen? Det er vist sjelden mulighet til å kjøpe denne båtplassen nå når de er til salgs... På forhånd takk for alle råd! Redigert 9.Mars.2018 av Helireb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 9.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2018 Da blir det som et stort sameie - men vær obs på at båtplass ikke kan brukes som pant for lån i den formen (da måtte alle andre eiere signere som realkausjonister). En annen ting: er det 2,5 meter bred båtplass? Tenk gjennom om det i så fall er stor nok plass til deres fremtidige båtplaner. Kjedelig å få trefotsjuka, og ha betalt 250’ for en båtplass du ikke kan bruke. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 10.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2018 (redigert) Du må få se de vedtektene før kjøp. En grunneier har en strandlinje. Flytebryggeanlegg er flyktige greier. Hvor lang flytebrygge har de byggetillatelse på? Hvor mange fire meter brede plasser gir det? Hvor mange andeler skal de selge? Hvor dypt blir det under? Er de innerste plassene dårligere / billigere enn de ytterste? Er fremleie tillatt, eller skal det gå gjennom sameiet? Jeg har bodd to steder med båtplass med boligen. Et sted var det 140 deleiere. Etablert når en typisk båtplass var 2,5 m bred. Nå er den 4-5 meter... når ikke brygga blir lengre, blir det plass til færre. Men da ikke alle har båt samtidig, sier vedtektene at du har rett til båtplass om du har båt. Ledige plasser fremleies av foreningen et år ad gangen til markedspris. Da betaler / subsidierer fremleieinntektene driften / vedlikehold. Et annet strd var alle plassene 3,2 meter brede, 70 cm grunt på innerste plass, alle plasser samme innskudd..., og ikke lov til fremleie. Så ikke plass til min båt, men halvparten av båsene ledig. Ikke lurt... gå inn på byggesak på kommunens hjemmeside, søk opp gårds/ bruksnummer og se hva de har rammetillatelse / igangsettingstillatelse for. Redigert 10.Mars.2018 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 10.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2018 Det @Code0 sa Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2018 Ja og hvis en da får noen år hvor det er overetablering og en ikke får leid ut alle plassene, som feks i Oslo, så kan en jo ende med å sitte med sin 2,5 meter å betale årsleie på en plass en heller ikke klarer å få solgt uten å måtte ta tap. Så tja.. en får da leid plass en stund for 250 000,-, pluss årsleie. Tror ikke jeg hadde vært helt desperat på å få plassen. 2,5 meter, er ikke det til en "robåt"/"skjærgårdsjeep" sånn ca. Syns det var forferdelig dyrt for en plass til "jolla". Men aner jo ikke hvordan markedet er der du bor, eller hvor du bor. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2018 Hur er tilgangen på båtplasser ellers i området.......overskudd, da kan det bli problem å leie ut 2,5m er ikke mye til båtplass........de fleste fritidsbåter idag trenger større plass. 250 000 * 2% = 5000 kr / år .......vedtekter ikke klare enda, skall ikke se bort fra att det tilkommer noen form av avgift, vedlikehold av bryggeanlegget, kanskje fellesnota på strøm / vann ??!..... å andre siden kanskje leiligheten blir mere verdt om det inngår en båtplass som selges samtidl..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.