Knudassen Startet 10.Mars.2018 Del på Facebook Startet 10.Mars.2018 Hei hei. Faren min har laget et hjemmelaget presshjul i gummi med en aluminiums plate som holder den oppe. Presshjulet brukes på en 90kgs elektrisk teinehaler. Jeg merka det at den trakk 10mm tau helt fint uten at man trengte å dra selv, men når 8mm tauet kom så spinnte bare teinehaleren rundt tauet. Noen som vet hvordan jeg kan unngå dette? Bruker en strikk til å få press på presshjulet ned i teinehaler sporet. Må strikken være enda strammere? Har også merka det at selve teinehaleren svinger side til side når jeg kjører den. Skal elektriske 90kgs teinehalere gjøre det? Eller er det noe som må fikses. Hadde vært flott og fått noen tilbakemeldinger. Sitér dette innlegget Link to post
WithVital Svart 10.Mars.2018 Del på Facebook Svart 10.Mars.2018 Har du et bilde av presshjul og strikk og slikt? Høres jo unektelig ut som om presshjulet ikke klemmer tett nok til å gripe 8mm, så om du kan stramme det eller justere strikken (bytte med ny?) er det sikkert et sted å starte. Bilde er gull :) Sitér dette innlegget NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
mons Svart 10.Mars.2018 Del på Facebook Svart 10.Mars.2018 Tipper rulla er for bred slik at den ikke går langt nok inn i sporet på haleren. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Fæskeren Svart 11.Mars.2018 Del på Facebook Svart 11.Mars.2018 Skal få tatt bilde senere idag Knudassen Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 11.Mars.2018 Del på Facebook Svart 11.Mars.2018 Presshjulet har ingen annen virkning enn at den skal holde tauet på plass på skiven, og den trenger ikke stort press til det. Om tauet slurer på skiven, så er det enten feil skive til tauet, eller den er utslitt. Sitér dette innlegget Link to post
Knudassen Svart 11.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2018 Her er det bilder av den Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 11.Mars.2018 Del på Facebook Svart 11.Mars.2018 (redigert) Virker som gummihjulet treffer sidene slik at åpningen under blir for stor, eller? På Hydema sine produkter er det et flatt hjul i rustfritt eller aluminium som presser tauet inn i "kilen". Kan dessverre ikke se hvor tykt det er utfra tegningen. Redigert 11.Mars.2018 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 11.Mars.2018 Del på Facebook Svart 11.Mars.2018 Var i kjelleren og målte litt på en kraftblokk. Var hengt på et hjemmelaget opplegg for tau/linehaling. Her er det brukt et nylon presshjul som er 5mm helt ytterst, ja det som kommer nederst i linesporet. Ser ellers at sporet på haleren din er litt mer butt enn den jeg har. Sitér dette innlegget Link to post
Knudassen Svart 11.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2018 Skjønner takk for hjelpa, så jeg bør gjøre den mindre på utsida av hjulet? 5 mm? Har også merket at teinehaleren svinger side til side når jeg kjører den. Er det meninga? Det gjør jo at presshjulet ikke treffer beint innk Sitér dette innlegget Link to post
Knudassen Svart 11.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2018 Tror jeg må få prøvd å pressd det enda mer inn slikk at det passer bedre inn i sporet Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.