Jump to content

Mot Caledonian Canal


Divemaster

Recommended Posts

Vel, da vil ferien starte i morgen tidlig, med å sette kursen mot Caledonian Canal og Vestkysten av Skottland. Kunne ha startet i natt, men styrke 6 vind fra nord, som gir mellom rundt 3 M bølger i Morray Firth (2.9 M bekreftet fra skipsobservasjoner i moges), gjør at vi venter til i morgen tidlig. vinden skal løyne i natt, og bølgehøyden vil reduseres ned til 2 M, som er mer behagelig...

 

Regner med 5 timer gange til Inverness i morgen tidlig og planlegger ankomst til den første slusen rundt høyvann .. 14:00.

Skal bruke 3 dager på kanalen, deretter 10 dager på å dekke Oban, Isle of Mull, Iona, Skye, Indre Hebridene, opp mot Cape Wrath, Orkenøyene og hjem igjen. Alt avhengig av vær og vind (og kvalitet på destilleribesøk).

 

Har en 1ste reisegutt med meg som "ikke planlagt" mannskap, da min søsters sønn (15 År) nektet å bli med familien på ferie i år, men vill være hjemme ... Etter mye "diskusjon" i hjemmet, og da vi fikk høre hva som gikk fore seg, foreslo vi at han kunne bli spurt om han ville komme med oss (våre regler gjelder) ... noe som vistnok var "kjempekult" (hva nå det betyr ..)... så familieroen i hjemmet i Norge er vistnok reddet...

1ste reisgutten (ekstra mannskap) ankommer med fly i ettermiddag, og vil bli satt til arbeid, etter at han har fått sikkerhets induksjon ombord, og har blitt etablert i sidekabinen på Styrbord side.

 

Får vel ta noen bilder og legge inn reisebrev etter turen...

 

God ferie alle sammen, og ha en trygg seilas ... :sailing:

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Så der blir ikke Stavangertur i år?

<{POST_SNAPBACK}>

Nei desverre ikke ..... ny jobb forårsaket begrenset planleggings og forsinket installasjon av ny vanntank, septiktank osv., som gjør at vi tar en "relativt enkel" og kort sommerferie i år.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Ha en flott tur .

og husk at ankerdrammen skal nytes etter at ankeret  er droppet.

:lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Yup ... og det ble overholdt ....

Nå hjemme igjen og organiserer bildene senere i uken.... vil så komme med reiseskildring og bilder. Vi var også involvert i en redninkgsaksjon rundt Skye... hvor vi tok på ansvaret som redningsfartøy (på forespørsel fra redningstjenesten etter at vi svarte på nødanrop, og at vi var det kraftigste fartøyet i området som kunne nå den forutlykkede før den traff skjæra som de drev mot.... ) .... fikk sleper ombord til 32 foteren som hadde fått motor og rorproblemer i ca 2M sjø i "The Minch" og drev raskt mot land... så hadde en interessang og opplevelsesrik tur.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

OK tut og kjør ....

 

Forlot huset på Fredag 22 Juli med ting og tang inklusiv noe treverk og elektriske kabler. Mikrobølgeovnen ombord som pakket sammen helgen før skulle erstattes og sikkres før avgang på Lørdag.... sov ombord på fredag kveld.

 

Lørdag morgen kommer, men med helt annen vind en værmeldingen sa ... nå ren NW og styrke 4 ... vi ventet i noen timer til den la seg litt og satte avgårde ... 10 - 12 knop mor Rattray Head med 3 – 4 M bølger rett imot. Rundet Rattray Head og satte kursen innover Morray firth med sidesjø nå, så la opp til 16 – 17 knop.

 

5 timer senere var vi I Inverness, som var 30 minutter for sent for siste oppslusing den kvelden, så matte legge til I havnen….. Nå hva er denne rare brente lukten fra den ene maskinen?? Går nedenunder for å sjekke…. #¤%/ … Olje lekker fra varmeskjoldet til turboladeren??? Fjerner denne som nesten drypper av olje og legger den ned for en kjapp inspeksjon om hva som egentlig lekker …. Ser ut som oljeslangen til turboladeren har tatt kvelden …. Nå 19:30 så manskapet ombord er utolmodig og sultne… vel jeg kan fikse dette senere, da det var minimal endring I oljenivået på maskinen, så må ha skjedd nylig, og med ingen endring I oljetrykket, så bør alt være OK for de 10 minuttene vi skal gå til slusene I morgen tidlig. Fant en rock café med live band som serverteet nydelig Thai måltid, og hard rock etterpå … datter og nevø ganske fonøyd. Tilbake til båten kl 23:00

 

Rolig start dagen derpå, men fikk tidevannet mot oss littegranne....

 

Bilde

 

og da vi har en lang kanaltur, kan jeg lett klare meg uten varmeskjoldet en liten stund … I hvertfall intil at jeg har fått rengjort dette. Kl 10:00 inn I første slusen

 

Bilde

 

og videre opp en til

 

Bilde

 

før vi kommer til Seaport Marina, hvor jeg begynte på oppklaring og tørking, før jeg sjekket med maskinen I gang. Mulig ny slange som må lages I morgen… Mandag … forsinkelse ? .. nei heldigvis, var kun en liten lekasje I koplingen slik at 1/8 turn på mutteren stoppet lekasjen … nå har ve da kun en god vask av innkaket og størknet olje å renske av varmeskjoldet … men jeg har jo hele kanalturen på å gjøre det…

 

Mandag morgen satte vi avgårde opp de fire Muirtown slusene og til de neste og gjennom Loch Ness hvor alle var på Nessie vakt og vestover til fort Augustus

 

Bilde

 

hvor vi lå over natten I avvente på broen og slusene.

Opp fem sluser,

 

Bilde

kort kanalstrekk, en sluse til og svingbro, så var vi I Loch Oich. Ferden gikk gjennom Loch Oich, mer sluser og svingbro

 

Bilde

 

inn til Loch Lochy

 

Bilde

 

og vestover til Gairloch hvor vi tok kvelden. Opp klokken 10 for en sluse til, og det siste kanalstrekket før Neptunes Staircase

 

Bilde

 

(9 sluser og to svingbroer) og ned til Copach og fort William,

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Og etter Copach fikk vi saltvann under kjølen igjen

 

Bilde

 

Videre gikk ferden til Dunstaffenage marina

 

Bilde

 

(10 min nord for Oban) hvor vi lå for å fylle diesel, ha et bedre måltid, og ferdigstille varmeskjoldet og ta en god dusj etterpå samt å ta en tur inn til Oban….. po¤¤er der røyk ett av kjøleskapene…. Varmeskjoldet på plass, men kun ett kjøleskap …. Vel vi kan klare oss veldig godt med det.

Satte kursen mot NW og opp gjennom Sound of Mull til Tobermore

 

Bilde

 

som er kjent fra et barneprogram som heter Balamore… men vindretningen gav oss lite sjans til å legge oss til der, så tok en kjapp avstikker inn Loch Sunart til en bukt som heter Salen.

 

Bilde

 

Koselig og idyllisk plass med en liten pub som serverer gode måltider.

Fikk levert ferske karmskjell neste morgen, og ungene fikk 10 makrell som sammen skulle bli middag.

Midt på ettermiddagen satte vi kursen ut Loch Sunart, mot Sound of Sleat og Skye, og ankom

 

Bilde

 

Bilde

 

Kyle of Lochalsh I skumringen. Dagen etter gikk kursen mot Plockton og uten noe fast mål egentlig. Vinden begynte igjen, slik at jeg tenkte at vi skulle ta en kjapp tur rett vest over The Minch mot sørspissen av Raasay, hvor vi ville være I lunt farvann opp til Portree. Ikke så lett denne gangen nei…..

 

Halveis over tok vi imot et nødanrop om et fartøy med maskinstopp og styringsproblemer som drev I Nordlig frisk bris I 2 M sjø I “The Minch”. Ingen andre fartøyer I området gjorde at jeg besvarte anropet og kystvakten som ledet aksjonen. Vi ble gitt posisjonen til fartøyet I nød og gikk til “standby”. Vurderte forholdene og situasjonen og kommuniserte med kystvakten at vi ville forsøke å få en sleeper ombord til båten før det ble for grunt for oss å “standby”. Briefing til mannskap om hva som skulle skje, og hvem so skulle være hvor … alle med redningsvest selvsagt… tok en runde bak båten, så langt nedover som jeg så nødvendig, og rett opp mot baugen deres … siktet ca 3M fremforbi, og når vi passerte fikk vi sleeper ombord … kjapp revers for å stoppe mye fremover drift og begrense det første nykket I tauverk og pollerter. Rolig oppstramming av sleeper og den forutlykkede begynte å bevege seg mot sjøen igjen. Sakte fart innover bak Raasay og mot Portree gjorde at den forutlykkede kunne begynne med feilsøking og reparasjon. Luft I diesel systemet hadde forårsaket motorstopp og roret hadde last seg. Etter et par timers sleping var den forutlykkede midlertidig reparert og vi rapporterte til kystvakten at vi ville slippe henne løs, men være “standby” opp til Portree. Kom opp til Portree og rapporterte til kystvakten at vi var trygt ankret opp og spurte om vi kunne “stand down” … noe som ble bekreftet og takk ble mottatt fra bade kystvakt og forutlykket fartøy.

 

Portree

 

Bilde

 

var veldig koselig men desverre så var værmeldingen ikke så positiv. Styrke 7 og mye sjø de neste 48 timene betydde at turen Nordover og til Orkenøyene ble kansellert, og vi satte kursen Sørover igjen. Mot Caledonian Canal og Østkysten av Skottland. Rundt Lossiemouth fikk jeg problemer med hydraulikken til trimplanet på styrbord side, men som en liten trøst fikk ve besøk av to delfiner som lekte seg I over ½ time rundt båten når vi gjorde rundt 11 knop.. Inn til Whitehills over natten og fikse hydraulikken, for å ta en kjapp tur hjem til Peterhead, hvor den Norske båten som var forulykket I Nordsjøen lå, men er i skrivende stund på vei hjem til Norge som dekkslast....

 

SW Skottland og Caledonian Canal er helt utrolig farvann å seile I, men vind og strømforholdene må en respektere, da dette kan snu veldig rakst å gjøre en rolig dag om til en vanskelig seilas. Forhåndsplanlegging og alternativer bør være tilrettelagt, men farvannet kan anbefales på det varmeste.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Takker for hyggelig reisebrev. Må ha vært litt av en tur. Blir skikkelig misunnelig når jeg ser de fine bildene. Jeg skal nok ta igjen en gang, om ikke før, så når jeg blir pensjonist om en del år og kan egne meg til båtlivet 100%. Da skal 37'n og jeg farte rundt alle steder :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Bare koselig å skrive dette ... var jo egentlig mye mer da som skjedde og ble sett. Møtte faktisk et par andre Nordmenn på turen, så det er fler som tar denne ... men ser ut til å hovedsakelig være "gutteturer"...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
.. ... men ser ut til å hovedsakelig være "gutteturer"...

 

Mjo, det kan vel så være . . . .

Her hos oss har vi huset (les: båten) full av gutter; men etter at alle har funnet sine jenter kunne det helt sikkert også bli en alle tiders gutte&jente-tur :wink:

Jeg regner med at flere må ha latt seg friste av Divemasters fantastisk flotte beskrivelser og feriert i disse områdene. Hvilke erfaringer har dere gjort??

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...