Jump to content

Helicoils M3 til M2

zainka

Recommended Posts

Hei. Noen som vet om man kan få kjøpt, og evt. hvor, helicoil inserts som reduserer fra M3 til M2? 

Har mutternagler ned til M3. M2 er for smått for mitt verktøy (biltema) men helicoils hadde fungert om de da fantes

Kommentar fra moderator:
Flyttet hit fra hobbyforumet siden helicoils har interesse i båtsammenheng.

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Tror vel knapt nok du finner M2 helicoil i salg.

En annen ting er at du må jo ha en helicoil gjengetapp for M2 også. Den er selvsagt for liten til å gi et fornuftig spor for M2 helicoil inni et helicoil M3 spor evt om det er et ordinært M3 spor i som er maskinert i aluminium.

Du vil antakelig klare å skru en M2 helicoil ned i et M3 hull i maskinert aluminium. Men du vil mest sannsynlig slite med å få gjengesporet til å virke ordentlig til slutt for en M2 skrue. Forutsetningen for at helicoil skal virke er jo at du har boret gjenger som passer nøyaktig for yttermålet på helicoilen.

Har selv hatt folk i arbeid som har montert noen hundre tusen helicoil, men aldri mindre enn M2,5. NB. Hvis du likevel finner riktig mål etc, så er rødsprit det mest effektive smøremiddelet for å skru ned helicoil i aluminium.

Tror nok urmakere stortsett bruker M2 i klokker av størrelse bestefar og oppover :giggle:

Jeg jobber med elektronikk på kretskort nivå og innfesting av små duppeditter av ymse slag. Her som ellers gjelder loven om miniatyrisering  Og så, ikke minst, har jeg en haug M2 skruer etc. liggende og vil gjerne bruke det jeg har av ting men mutternaglene er altså M3. Men skal ikke få problem med å bruke de til andre ting senere...... 

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

HansH skrev for 2 timer siden:

Tror vel knapt nok du finner M2 helicoil i salg.

En annen ting er at du må jo ha en helicoil gjengetapp for M2 også. Den er selvsagt for liten til å gi et fornuftig spor for M2 helicoil inni et helicoil M3 spor evt om det er et ordinært M3 spor i som er maskinert i aluminium.

Du vil antakelig klare å skru en M2 helicoil ned i et M3 hull i maskinert aluminium. Men du vil mest sannsynlig slite med å få gjengesporet til å virke ordentlig til slutt for en M2 skrue. Forutsetningen for at helicoil skal virke er jo at du har boret gjenger som passer nøyaktig for yttermålet på helicoilen.

Har selv hatt folk i arbeid som har montert noen hundre tusen helicoil, men aldri mindre enn M2,5. NB. Hvis du likevel finner riktig mål etc, så er rødsprit det mest effektive smøremiddelet for å skru ned helicoil i aluminium.

Har brukt mye helicoils og verktøy har jeg tilgang på, men det har alltid vert imperial og ikke SI standard av ulike årsaker. M2 er smått men det skal gå det og. Har sett flere som leverer M2 men trodde det var mulig å bruke det til reduksjon av M3 også. Skjønner at den tanken var fullstendig feil nå.....

Og ja, her som alltid ellers så hjelper det med litt sprit :cheers:

Vidar Vidnes

William Shakespeare

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...