Jørgen Hellestø Startet 10.Mars.2018 Link til dette innlegget Startet 10.Mars.2018 Hei Skiftet dynamo på min Volvo Penta 41B maskin idag, skiftet denne pga. en del rust, litt slakk i lager samt at jeg har hatt sporadiske utfall av turteller med påfølgende ladelampe og alarm. Etter å ha montert den nye dynamoen og fått startet opp motoren får jeg etter få sekunder ladelampe og alarm , voltmeter i instrument indikerer ingen lading og turteller virker ikke. Stoppet og startet deretter motor på ny og økte turtall denne gangen og ser at dynamo etterhvert begynner å lade og det blir liv i turteller, dog virker den å vise noe feil. Målte da 14.2V med ca 2000 rpm, dette synker til 13,5 når når jeg tar motor ned på tomgang igjen. Mener at den gamle dynamoen alltid ladet rundt 14- 14,4V på tomgang de gangene jeg har kontrollert. Kan nevne at jeg har en quick batteriseparator, vet ikke om denne har noe å si, men den gjør at det ikke er spenning på b+ når motor er avslått, denne har en IG tilkobling som jeg ikke benytter idag. Mistenker at det er noe med D+, ladelampe virker, målte ca. 6 volt på kabelsko når denne ikke var tilkoblet dynamo med tenning på, skal det ikke være batterispenning her? Det var alt jeg fikk kontrollert idag da tiden ikke strakk til, skal inn igjen imorgen for å forsøke å finne ut av dette, er det noen som har noen råd å komme eller evt. tips til målinger jeg kan gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 10.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2018 La meg gjette: Jørgen Hellestø skrev 1 time siden: og det blir liv i turteller, dog virker den å vise noe feil. Turtelleren viser for lite, fordi dynamoen har for stor reimskive. Dermed so treng den ogso høgare turtall på motoren for å begynna å lada. Fortell kor mykje feil turteller viser, og kva for diameter reimskiva på dynamoen er, so går det an å rekna ut noko vettigt. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 10.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2018 På D+ er det vel ikke direkte unaturlig at du måler 6V med tenningen på og motor stoppet men synes kanskje det var litt mye. Vanligvis måler en vel et par volt der da. Fra D+ mot batteri ligger ladelyslampen og fra D+ og mot - (0V) har du magnetiseringsvilkingene og børstene. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 10.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2018 Hvor måler du spenningen, på dynamo eller på batteri? Original dynamo på VP41 har ekstern sense (gul ledning). Om du har skillediode montert er senseledningen kanskje forlenget helt frem til batteriene. Har ny dynamo ekstern senseledning? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Jørgen Hellestø Svart 10.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2018 Takker for gode innspill. @Dinamo Veldig godt poeng der, jeg fikk de som solgte den til meg å montere nytt dobbelt remhjul, har ikke sammenlignet dem grundig men bare antatt at de var lik størrelse, skal få sjekket opp dette og ta mål imorgen, takk for tips @Bårdp Takk for svar, godt mulig at D+ kretsen virker slik den skal da, skal ta en ny måling imorgen. @Brigg Idag målte jeg rett på startbatteri, skulle nok også fått målt på dynamo og sett om det var noe spenningsfall. Har som med den gamle dynamoen koblet gul senseledning forbruksbank, og da skal det vel kompensere for spenningsfall etter slik jeg har forstått? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 10.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2018 Dette at du fekk dynamoen til å lada når den fekk nok turtall, får meg til å tru at ei reimskive som er for stor, er einaste feilen. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 11.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2018 Ut fra beskrivelsen i første innlegg leser jeg at det er (minst) tre ulike forhold som inntreffer her. Ladelampe og alarm samt at turteller ikke virker etter oppstart kan like gjerne skyldes dårlig kontakt i kabelstokken mellom motor og instrumentpanel. Du har kanske rørt på kabelstokken der den går ut av den svarte boksen på toppen av motoren i forbindelse med arbeidet med dynamoen?. Sjekk dette. Turteller viser feil/anneledes enn den gjorde med gammel dynamo. Dette skyldes nok ulik diameter på reimskive som Dinamo er inne på. Eller kanskje at ny reimskive er mindre slitt og at reimen dermed ligger lengre ut på reimskiva enn med gammel dynamo. Det kan være smart å sjekke faktisk turtall på vibrasjonsdemperen i forkant av motoren (mener at f.eks. biltema har optiske instrumenter for dette som ikke koster all verden). Kanskje har turtelleren vist feil med den gamle dynamoen og at den nå viser riktig? Jeg byttet turtellerinstrumentet da jeg hadde VP41B for noen år tilbake. Da var det en innstilling bak på instrumentet som skulle settes opp etter hvilken motor det var snakk om. Det var forskjellig for 41/43/44/300 motorene som alle bruker samme instrument. Kanskje du kan bruke denne innstillingen til å justere visningen om det viser seg at turtelleren faktisk viser feil. Ladespenning ved tomgang og høyere turtall vil variere med hvor godt oppladet batteriene er i utgangspunktet. Hva er hvilespenningen på batteriene før oppstart? Dersom batteriene er mye utladet og svelger unna godt med ladestrøm er det kanskje ikke unaturlig at ladespenningen (målt på batteri) ved lavt turtall ikke blir høyere enn 13.5V. Uansett er jeg ikke sikkert på at målingene du har gjort mht ladespenning på ulike turtall er unormale. Kanskje er det ikke noen grunn til bekymring. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Jørgen Hellestø Svart 11.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2018 Setter stor pris tilbakemeldingene deres, her er en liten oppdatering, kanskje litt rotete forklart men jeg prøver. Konstaterer idag at ladelampe faktisk ikke tenner når jeg tar på tenning, derimot blinker lampen når alarmen går etter at motor er startet, jeg har nok tolket dette som at ladelampe derfor er iorden. Det eneste lyset som kommer med tenning på er temperaturlampen, tok ut instrumentet for å sjekke alarmenheten og pærene, forsøkte å bytte om på pærer og bytter den ene jeg vet virker over til ladelampekretsen, starter motor men alt er likt som før, måler også idag 6V på D+ med tenning på. Som et siste forsøk før jeg må dra hjem til andre plikter så koblet jeg av kabelstokken på instrument når jeg først hadde demontert det, jeg sprayet kontaktene med elektrorens, satt det sammen og plutselig lyser alle pærene i alarmenheten, de lyser også mye kraftigere enn jeg har sett før, tok en ny måling på D+ med tenning på etterpå og måler nå 0,6 V. Starter deretter motor og den lader umiddelbart 14,2V, jeg tolker det dithen at jeg kanskje har en jobb å gjøre bak instrumentpanelet... ladeproblem foreløpig løst. Turteller virker mer troverdig og stabil nå men ser at den periodisk lever sitt eget liv og pendler frem og tilbake, men slik har den vært før også. Jeg har for ordenskyld fått målt remskiver og de er helt like, jeg utelukker derfor denne teorien, men det er vel stor sannsynlighet at dette også kan løses ved å ta en gjennomgang av ledningsnett og kontakter, tenker det er dårlig kontakt et sted. Jørgen Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 11.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2018 (redigert) Koble tenning 12v til IGN på quick ladeseperator. strøm inn på den så for å åpne relé videre til lading av batteri. Måtte det på min for at det skulle fungere. Hvis ikke måtte jeg ruse hodt opp før lading startet. Redigert 11.Mars.2018 av Gtir_man (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.