Jump to content

Evercool kompressorkjøleboks fra Jula, er den tilsvarende Waeco/Dometic?

Arvid_A

Recommended Posts

Hei!

Jeg titter litt på kompressordrevne kjølebokser og har kommet over disse tre – se linkene nedenfor. For meg ser Jula’s variant «Evercool» ut til å være tilsvarende boks som den Marineshop og Seatronic selger til høyere pris under produktnavnene Waeco/Dometic.  Er det noen her som har erfaring med den som Jula selger?

https://www.jula.no/catalog/fritid/friluftsliv/friluftskjokken-og-piknik/kjolevesker-kjoleelement/fryse-kjoleboks-001582/

https://www.marineshop.no/elektrisk/kjøleskap-/-kjøleboks/kjøleboks-m/kompressor/dometic-kjøleboks-coolfreeze-cfx-40-intil-35pcnt-lavere-energiforbruk-116444-p0000180881

https://seatronic.no/waeco-cfx-40-kjole-fryseboks

Waeco/Dometic modell CFX-40 har Danfoss kompressor BD35F. Dette er standardkompressoren i nesten alt av kjølebokser og kjøleskap fra Waeco og Isotherm. Basiskompressoren vært i bruk i sikkert 10-15 år. Har selv 3 kjøleskap/bokssr i båten fra 2006 med samme kompressor.

Det fremgår ikke av databladet fra Jula om det er den samme. Men den ser jo veldig lik ut og hvis du sjekker i butikken og finner at den har Danfoss kompressor inni, så er det mest sannsynlig omtrent samme sak, muligens ren "badge engineering". Kan jo være at Jula får Dometic til å produsere en modell som er ørlitegrann enklere? Kanskje har de tatt bort en duppeditt som et led-lys, et display e.l. Men har den Danfoss kompressoren så er den bankers.

Ser ut som Evercool kan komme med to typer kompressor. 

https://nbjiayuan.en.alibaba.com/product/60505912492-212823871/evercool_camping_mini_fridge_freezer_car_40L_protable_compressor_car_12_24_volt_outdoor.html

1. Evercool kompressor

2. Danfoss (Secop som det heter fra 2010)

Best å sjekke hva Jula har bestilt ved å ta en sjekk. God pris dersom det er en danfoss kompressor.

Jeg skal informere når jeg får svar fra Jula!

Jeg sjekket forresten med med Seatronic angående kompressortype på Waeco kjølebokser.
I flg svaret fra dem bruker ikke Waeco  Danfoss/SECOP lenger, men har gått over til å bruke sine egne Waeco kompressorer.

De så temmelig like ut, men husk: det finnes mange copycats i kina.

Jeg kjøpte en lignende modell på Thorshov bilrekvisita for etpar år siden og den hadde danfoss BD35F kompressor (med mindre det var fake) men det var noe med styringen av den som gjorde at den aldri restartet etter at termostaten hadde stoppet kjølingen. Jeg byttet den tre ganger før jeg ga opp og fikk igjen pengene.

Det behøver ikke bety at den er dårlig.

Det ser ut som at Mekonomen har samme typen, men de kaller den for Carwise, samt at de påstår litt andre mål og 49L.. Vanskelig å sammenligne når dataene er såpass tvilsomme. Hvis det er en 50 liter boks på Mekonomen så er det en god pris.

https://www.mekonomen.no/bil/tilbehor/sommertilbehor/kjolebokser/kjoleboks-49-l-pa287295no

Edit

Ved nærmere granskning stemmer målene til Mekonomen ganske bra med en 50 liter boks. Men vekten er helt på jordet, kanskje den kommer uten kompressor og med plass til isbiter :)

https://nbjiayuan.en.alibaba.com/product/60501652522-212823871/car_freezer_refrigerator_portable_12v_50L.html

Redigert av Barbaria (see edit history)

Mener å ha lest at Danfoss sitt patent på kompressoren har gått ut - og at det derfor er fritt frem for alle å kopiere designet nå. Jeg likte forøvrig den jula boksen sitt design.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Takk igjen for nyttig info!

Fysisk størrelse på 50L-boksen (Mekonomen) blir sannsynligvis litt drøy for den plassen jeg har til rådighet (ca 71 cm lang). Må sjekke tilgjengelig plass litt nærmere. 

Jeg er enig i at Jula sin ser bra ut konstruksjonsmessig.

Maritim sin Dometic FR40 ) har ikke spesielt fryserom, slik mange av de andre har, uten at det trenger å være utslagsgivende. Fysisk størrelse burde passe bra. (Seatronic har forøvrig den samme til samme pris.)
Må nok ta en "live-sjekk" på noen av disse. 

:confused: 

Redigert av Arvid_A (see edit history)

Jeg handlet for første gang på Mekonomen for ett par uker siden. Meldte meg inn i klubben deres(ble registrert kunde), og får noen rabatter. I tillegg for man ett kjøp med 25% rabatt. Hvis jeg bruker rabatten på fryseboksen deres, kommer denne på 4500,-. Litt billigere enn Seatronic, for å si det sånn....

Jeg kjørte på tilbudet fra Mekonomen som nytt medlem. Beregnet leveringstid er: 1-4 arbeidsdager. Jeg må si at de opererer med tvilsomme betingelser for tilbudet sitt. Formuleringen "lav økonomisk margin" kan sikkert benyttes til alle varer i en butikk sett fra eierens side. Alt er relativt så vi får se hva som skjer, som ny kunde regner jeg med at de har god margin på denne boksen. Innkjøpspris ligger på USD 200-390 + frakt / mva. fordelt på 1000 stk. så blir det «god margin» for å bruke samme termer :smiley:

Kort oppsummert får alle som melder seg inn i kundeklubben:

• 25% rabatt på det første kjøpet, gjelder alle varer i vårt grunnsortiment inkludert bildeler. Unntak er bl.a. tilhengere, kjøretøy og enkelte varer fra andre underleverandører som har for lav økonomisk margin. Rabatten gjelder i våre butikker, ikke verksteder.
  • 10% rabatt på tilbehør og rekvisita etter det første kjøpet. Rabatten gjelder i våre butikker, ikke verksteder.
  • Spesialtilbud kun mot kundeklubben.
  • Informasjon og oppfølging ifbm aktiviteter og kampanjer.
Sitat

Videre er den utstyrt med en batterivakt som i tre trinn sikrer at kjøretøyets eller båtens batteri ikke blir utladet til et kritisk nivå.

Måtte le litt av dette utsagnet. Og de tre trinnene går som følger

1.piping fra batterivakt, low power

2.ny piping, critical - low power. Disconnect power 

3.siste krampetrekning av piping med påfølgende dødt batteri.

:rolleyes:

Jeg hadde en gang en vekkerklokke (opptrekk klokke) med 3 trinn. Først kom det noen forsiktige 'klikk', etter et minutt noen 'pling', og videre etter et minutt 'duuuuurte' den mens den omtrent hoppet på nattbordet til jeg slo den av. Jeg pleide å stå opp etter 'plingene'!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

TB22 skrev 5 minutter siden:

Måtte le litt av dette utsagnet. Og de tre trinnene går som følger

1.piping fra batterivakt, low power

2.ny piping, critical - low power. Disconnect power 

3.siste krampetrekning av piping med påfølgende dødt batteri.

:rolleyes:

Hvor har du den informasjonen fra?

Det står i alle fall klart her at den kan koble seg fra:

image.png.c308da84a3b57d383adc552620ef4a4b.png

https://nbjiayuan.en.alibaba.com/product/60505912492-212823871/evercool_camping_mini_fridge_freezer_car_40L_protable_compressor_car_12_24_volt_outdoor.html

Da var boksen på plass hos meg. Jeg kan bekrefte at Mekonomen boksen er 50 liter utgaven og det beste av alt er at jeg fikk de 30% så totalt Kr. 4200,-. Jeg har allerede fylt den opp med godsaker og første inntrykk er at den går veldig sjelden samt at den er veldig stillegående i forhold til vår fastmonterte og dårlig isolerte kjøleboks.  

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...