lurvetass Startet 11.Mars.2018 Del på Facebook Startet 11.Mars.2018 Hei. Trenger råd. Har demontert takluke og tatt glasset ut av ramma. Ikke rart det har vært lekkasje for limet har aldri vært festet på et langt stykke i ramma. Er vel egentlig en produksjonsfeil. Men hva gjør jeg nå? Vaske med lynol eller aceton og lime med tech7 eller sikaflex? Noen som har gjort dette før og kan gi råd? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Eureka Svart 11.Mars.2018 Del på Facebook Svart 11.Mars.2018 Så en bra film om det på Hamnen.se. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 11.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2018 Takk for tips Eureka Her er link: https://hamnenplay.solidtango.com/video/161108-tata-luckor-hd-1080p?qid=3349315 Men må man prime metallet? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Gunga Din Svart 11.Mars.2018 Del på Facebook Svart 11.Mars.2018 Sikan sitter bedre med primen, jeg primet en vanntank i rustfritt på innsiden innen Sikan, håller fortsatt tett, tror det var 15 år siden! Sjekk så att du får rett primer til rett Sika Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 11.Mars.2018 Del på Facebook Svart 11.Mars.2018 Eller kjøp en patron Biltema Multibond Rapid. Dra en string rundt, klask ruta nedi. Og gjenta prosessen om 15 år. Eller legg ned en masse forsking, masse tid, herdeprosesser, penger, gjenta prosessen om 15 år. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 11.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2018 Snodig, står ingenting om behov for primer på sikaflex sine sider om Sikaflex®-291i Biltema sin Multibond Rapid er jo billig. Men står ingenting om primer der heller. Hva er best? Sikaflex sin primer er dyrere enn BT sin Multibond, men er BT like bra? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
SoBo Svart 11.Mars.2018 Del på Facebook Svart 11.Mars.2018 På Biltema sin står det : Herder svært raskt og har svært høy initialstyrke og vedheft uten primer. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Eureka Svart 11.Mars.2018 Del på Facebook Svart 11.Mars.2018 (redigert) ? ( tommel opp til at du fant klippet) ? Redigert 11.Mars.2018 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Mars.2018 Del på Facebook Svart 11.Mars.2018 Mener jeg limte fast skrogvinduene på Hulda i 2001. SB og BB front ble slått lekk i gang gjennom heftige brottsjøer i 2015, ble etterlimt uten å ta ut glassene. De andre seks har holdt tett. Polycarbonat mot epoksymaling. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.Mars.2018 Del på Facebook Svart 11.Mars.2018 lurvetass skrev for 2 timer siden: Snodig, står ingenting om behov for primer på sikaflex sine sider om Sikaflex®-291i 291.....? Feil produkt ......bruk Sikaflex 295 UV, den er spes framtagen til dette hadde feil tidl om å velge rett primer, ulike for ulike, Sika hadde det tidl...nå har de en multiprimer, det går att kjøre uten primer, men du får bedre feste med ! https://www.watski.no/Sikaflex-295-UV-115ju mye muligt att det går lika bra med en Biltema-produkt ! ring å snakke med noen som kan dette Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
lurvetass Svart 12.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2018 Har jo alltid hørt at sikaflex er det ultimate produktet. Multiprimer koster 359 kr og sikaflex 295 UV koster 299 Biltema sin Multibond Rapid koster 79 og er i følge Hulda like bra, Hmmm Hva gjør man? Ringer noen? Er jo her på forumet erfaringen og ekspertisen er :) Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
lurvetass Svart 12.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2018 (redigert) Dobbeltpost Redigert 12.Mars.2018 av lurvetass (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Hulda Svart 12.Mars.2018 Del på Facebook Svart 12.Mars.2018 Nei, nei, jeg skriver ikke 'like bra'. Jeg skriver 'godt nok for Hulda'. Har forresten et glassvindu holdt nede av en ring i rustfritt stål. Her er det glass, treverk og stål. Vann ligger oppi ringen når det er vått. Har holdt tett i mange år. Jeg har brukt Tec7, aldri Sikaflex. Ser ikke noe poeng i å bruke noe som er'dobbelt så dyrt'. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 12.Mars.2018 Del på Facebook Svart 12.Mars.2018 (redigert) Hulda skrev for 17 timer siden: Eller kjøp en patron Biltema Multibond Rapid. Dra en string rundt, klask ruta nedi....... Du kan bruke Hulda-metoden, å klaske dit noe...........kan sikkert bli tett men ønsker du gjøre jobben proft, se filmen ett par ggr, det finnes en anledning til att han er nøye med rengjøring og priming av den rustfrie ramme....og også att han ikke fjerner all gammel fugemasse på glasset. få bra feste for fugemassen på 'glassskiven' jeg antar, for jeg vet ikke, att Rutgerson bruker Akryl, kan også vare ett herdet glass, men det tror jeg ikke.....Akryl er en PMMA-plast, Plexi er ett varemerke, som er samme type plast, det er spes. vanskelig å få feste i disse plaster leser du den tekniske beskrivelsen til Biltemas multibond så advarer den mot liming på ett antall plaster PE, PP, PA, Teflon og bitumen. (samme advarsel står på Multibond Rapid i teksten) Rapiden har ikke technical data på hjemmesiden, derfor tekn beskrivelse av vanlig Multibond http://www.biltema.no/biltemadocuments/technicaldatasheets/3648252_TDS.pdf sen går du inn o leser tekniske data til 295 UV https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwj0suqvoebZAhXMNpoKHfcYD1MQFggnMAA&url=https%3A%2F%2Fgbr.sika.com%2Fdms%2Fgetdocument.get%2F08e406fb-5051-35e7-ba70-2931addd9a06%2Fpds_sikaflex-295UV_uk_v01-07.pdf&usg=AOvVaw3nIWQ2X6bg0z_SIFiBrT_W så ser du att den er spes til plastic glazing og bla PMMA Du skall ikke ta alt for 'god fisk' her på forumet, mange utaler seg like skråsikkert om alt ! og du skal heller ikke stole på meg , derfor skrev jeg ring Sika-support, eller noen annen som er spesialist på fuger (jeg er ikke gift med Sika, men vet att de stiller og svarer på spørsmål, si hvilke materialer du skal lime og spør hvordan blir beste resultat) ja det koster noen hundrelapper ekstra å få det proft, men du kan også 'klaske dit noe'.....Your Choice ! Redigert 12.Mars.2018 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
lurvetass Svart 12.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2018 Har fått kontakt med support hos Rutgerson. De har tre års garanti på produksjonsfeil så da er luka for gammel siden båten er 2010 og luka har vært med fra start. Han anbefalte Sikaflex og tettemetode som vist i filmen. Blir nok at jeg følger hans og Gunga Din sine råd da tenker jeg. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Hulda Svart 12.Mars.2018 Del på Facebook Svart 12.Mars.2018 (redigert) Da har Hulda-metoden så langt holdt 10 år lenger enn Rutgerson-metoden. Det jeg har limt er polycarbonat av merket.... hva er det nå det heter igjen. Dyrt, produsert av GE. Det eneste jeg gjorde var å ripe limeflaten med litt sandpapir. Lexan, var navnet, Lexan med ripesikker overflate. Og så har jeg limt vanlig glass. Det siste har vel ikke stått lenger enn siden 2005. Bortsett fra det, jeg er tilhenger av å ikke satse alle penga mine på en (1) test. Uansett hva det gjelder. Særlig innenfor egne spesialområder der jeg har studert over lenger tid. Som ikke dekkes av liming. Dette med påstatt resultat fra egen erfaring gir som regel kun resultat fra ett miljø. Slikt fester jeg null lit til. Et forskingsresultat tar med tester fra mange miljøer, temperaturer, fukt, etc. etc. Gjelder blant annet 'korrosjonstester' fra ett miljø. Det blir som historien om arkitekten av Grieghallen i Bergen. Han hadde sett en hoppbakke der man hadde brukt vanlig stål (korrosjonstregt) i en hoppbakke i nord-Sverige. Kjempegreier. Overførte det til Bergen. Glemte dette med temperaturer, luftfuktighet og salin atmosfære. Ikke helklaff. Redigert 12.Mars.2018 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 12.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2018 Tror nok Hulda er veldig mye mer nøyaktig når noe gjøres en produksjonslinja til Rutgerson. Og kan nok hende det hadde blitt like bra, men jeg får forsøke å være nøyaktig som Hulda og bruke like gode produkter som er brukt originalt. Og håpe det holder. Men ingen som har nevnt Tech7 ? Skal ikke det også være vidundermiddel som limer og tetter alt? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
lurvetass Svart 18.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2018 Da er den ferdig limt. Håper den holder nå. Brukte sikaflex og multiprimer. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Eureka Svart 18.Mars.2018 Del på Facebook Svart 18.Mars.2018 ? selvgjort er velgjort Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 18.Mars.2018 Del på Facebook Svart 18.Mars.2018 Som Ny -fast bedre !.......sjekk tilstanden på O-ringene.....nå når du enda har av vreden Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
lurvetass Svart 18.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2018 Gunga Din skrev 5 minutter siden: Som Ny -fast bedre !.......sjekk tilstanden på O-ringene.....nå når du enda har av vreden Ja, bestilt nye o-ringer også :) Så blir det spennende om det holder og er verdt prisen- Eller om Hulda metoden hadde vært bedre. Mend et får tiden vise. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.