Jump to content

Til København på egen kjøl ?


pwh

Recommended Posts

Planene for årets båtferie er i ferd med å bli ferdigstillet, og en vill og grusom ide har slått ned: siden vi skal til Gøteborg, hva med å fortsette ned til København ? Med tenåringer ombord er liseberg og Tivoli gode lokkemidler og det er en spennende utfordring for skipperen også. Så jeg er ute etter gode tips fra de som har gått veien før; hva bør jeg være oppmerksom på, hvilken rute anbefales, gode havner hvis vi må inn etc osv. Rammefaktorene er "Sjøhexen", 27 ft mekling, marsjfart ca 21kn.

(tenker da på fra Gøteborg og ned)

 

på forhånd takk.

Link to post
Share on other sites

Fin tur! Vi brukte seks uker for noen år siden, men du marsjer tre ganger så fort som oss. Sør for Gøteborg-skjærgården forsvinner uthavnene, og landskapet blir kjedeligere. Fine havner i Varberg og Falkenberg. Torekov er et must. Ned gjennom Øresund har du havner på begge sider, men pass på hvordan du legger deg i forhold til leia - oppsynsfolkene slår hardt ned dersom du kommer på tverke av skipstrafikken. Gilleleje på nordsiden av Sjælland er fint, likeså Helsingør og de mindre havnene sørover.

I København anbefaler jeg å gå helt sør til Dragør, som er en hyggelig gammel landsby, og så ta bussen inn til byen, hvis det er trangt i sentrumshavnene. Vi lå ellers på Svanemøllen på nordsiden av Kbh. Greit nok, men ikke så kolossalt sjarmerende.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan stemme i med anbefalingene til Fenix. Dragør er den ideelle havnen for Københavnbesøk.

Var nedover der for et par år siden og overnattet i Varberg og Rungsted før jeg var fremme i Dragør, men så går ikke Grunna så fort. Antar at du klarer det på en god dagsetappe med din marsjfart under rette forhold.

Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...