Jump to content

Prosjekt, Westcruiser 32ac

Vegvisir

Recommended Posts

Vet ikke helt hvor jeg skal begynne, men det er helt klart at båten min er ett prosjekt som må gjøres over lengre tid..Screenshot_20180314-111359.png.a0ac37cefb5278863991045285b5a2dd.png

Tak og vegg-liner må byttes i hele skuta.. 

Screenshot_20180314-103526.png.a7177c56f70f8f1127e108009846ee48.pngScreenshot_20180314-103558.png.b146054202fe622452ad8529bbe3dbc7.png

Pussing , priming og bunnsmøring må til..

Screenshot_20180314-103726.png.cd4d64c80f70555df0789cb7a9b69007.png

Rep av skadet glassfiber ved kryssholt må ferdigstilles før sjøsetting..

Screenshot_20180314-104055.png.6711f91a49c7900c4f3727f6e911dfa8.pngScreenshot_20180314-103906.png.6b0d67088ef0e9a7befcdc868abde270.png

Rot i el-systemet må ryddes opp,  kabler og ledninger klamres og batteribanker må festes forsvarlig.. 

I første omgang skal skuta gjøres sjødyktig , så vil jeg bygge om innredninga sånn at den passer bruken min bedre etterhvert 

Hei. Jeg ser at vi må ha hatt besøk av samme elektriker. Kjøpte båt sist sommer og har tenkt å legge opp alt elektrisk på nytt før sjøsetting. Jeg har allerede klipt bort 30m kabel uten at noen funksjoner er påvirket. Plusspolen på forbruksbatteri hadde hele 13 forgreninger, i alle mulige fargekombinasjoner... Og ikke minst kobling mellom start- og forbruksbatteri med 2stk 4mm2. Her hadde det vært så varmt at de hadde smeltet sammen. Jeg ser du holder til i Trondheimsområdet, legg gjerne ut hvor du finner materiell til oppussingen(synes det er dårlig utvalg).   Blir spennende å følge tråden din.

On 16.3.2018 at 11:29 AM, HenrikN said:

Hei. Jeg ser at vi må ha hatt besøk av samme elektriker. Kjøpte båt sist sommer og har tenkt å legge opp alt elektrisk på nytt før sjøsetting. Jeg har allerede klipt bort 30m kabel uten at noen funksjoner er påvirket. Plusspolen på forbruksbatteri hadde hele 13 forgreninger, i alle mulige fargekombinasjoner... Og ikke minst kobling mellom start- og forbruksbatteri med 2stk 4mm2. Her hadde det vært så varmt at de hadde smeltet sammen. Jeg ser du holder til i Trondheimsområdet, legg gjerne ut hvor du finner materiell til oppussingen(synes det er dårlig utvalg).   Blir spennende å følge tråden din.

Tviler på at elektrikeren hadde fagbrev av en eller annen grunn ??

Regner med at det blir bedre etter litt rydding ?

• 4 uker senere...

Med mindre du gjør latterlig dårlig jobb, så er polyester godt nok i massevis. Vinilester skal så vidt jeg vet bare brukes når båten er bygget med dette(muligens ikke ved bruk av primer), og epoxy blir bare mange ganger så dyrt. Sliper du helt ned til gammel støp og holder deg innafor det du har slipt, så sitter polyester godt nok i massevis. De eneste ganger polyester løsner er når folk ikke gidder å gidder å gjøre godt nok forarbeid, og støper oppå gammel gel/topcoat, lakk eller bunnstoff.

Vet ikke hvor mye du skal bruke, men du får god kvalitet Epoxy fra SVAS KJEMI til omtrent samme pris som polyester fra Biltema. Begge vil nok gjøre jobben, og det er for det meste småtteri som skiller i praksis. Jeg bruker 95% epoxy selv, men velger polyester hvis det er snakk om store flater eller noe med mye kriker og kroker. Polyester med CSM er etter min mening tre ganger så lett å bearbeide som epoxy og vev i kronglete fasonger. Epoxy har noe bedre heft og styrke i labtester og skal om ikke annet gi litt mer slingringsmonn for hjemmefiksere som ikke har laboratorieprosjekter. Epoxy er kompatibel med flere "ting" (etser i stykker færre plaster enn polyester / vinylester). Poly stinker død og gift i en uke eller mer. Epoxy lukter så vidt en times tid. Poly krever ordentlig åndedrettsvern, epoxy er mer kontaktallergi-farlig (bruker allikevel alltid maske når jeg blander epoxy pga herderen / bisphenol).

Biltema er lett tilgjengelig, men SVAS KJEMI er mye bedre på pris og kunnskap og Kompositthuset har billigere matter og duker. Poly er sikkert veldig billig i tønnemengder og andre steder enn Biltema.

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...