Vegvisir Startet 12.Mars.2018 Link til dette innlegget Startet 12.Mars.2018 Gru-gleder meg til å starte oppussinga av denne skuta. Vil bli nytt elektrisk anlegg først, så står akterkabinen for tur. Planener å ha båten på vannet mest mulig mens arbeidet pågår ?? Sitér dette innlegget Link to post
Fyrlykten Svart 12.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2018 Velkommen på båtplassen @Vegvisir og masse lykke til med oppussingen. Husk å legge ut masse bilder, det liker vi Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Vegvisir Svart 13.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2018 Takk for det @Fyrlykten Det blir starta rett etter påsken med vårpussen, men håper å få tatt en liten runde på teknisk neste uke ☺ Sitér dette innlegget Link to post
Vegvisir Svart 15.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2018 Vet ikke helt hvor jeg skal begynne, men det er helt klart at båten min er ett prosjekt som må gjøres over lengre tid.. Tak og vegg-liner må byttes i hele skuta.. Pussing , priming og bunnsmøring må til.. Rep av skadet glassfiber ved kryssholt må ferdigstilles før sjøsetting.. Rot i el-systemet må ryddes opp, kabler og ledninger klamres og batteribanker må festes forsvarlig.. I første omgang skal skuta gjøres sjødyktig , så vil jeg bygge om innredninga sånn at den passer bruken min bedre etterhvert Sitér dette innlegget Link to post
HenrikN Svart 16.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2018 Hei. Jeg ser at vi må ha hatt besøk av samme elektriker. Kjøpte båt sist sommer og har tenkt å legge opp alt elektrisk på nytt før sjøsetting. Jeg har allerede klipt bort 30m kabel uten at noen funksjoner er påvirket. Plusspolen på forbruksbatteri hadde hele 13 forgreninger, i alle mulige fargekombinasjoner... Og ikke minst kobling mellom start- og forbruksbatteri med 2stk 4mm2. Her hadde det vært så varmt at de hadde smeltet sammen. Jeg ser du holder til i Trondheimsområdet, legg gjerne ut hvor du finner materiell til oppussingen(synes det er dårlig utvalg). Blir spennende å følge tråden din. Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 17.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2018 Dette prosjekter er alltid spennende å følge med, ønsker deg lykketil og bare å stå på, mye kan dukker opp negativ underveis men alt er mulig til å fikse opp og gjennomføres. ??⚓️ Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Fjord21DC Svart 17.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2018 Skikkelig koselig turbåt.. :) Lykke til med prosjektet! Følger spent med fra sidelinjen.. Sitér dette innlegget Link to post
Vegvisir Svart 18.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2018 On 16.3.2018 at 11:29 AM, HenrikN said: Hei. Jeg ser at vi må ha hatt besøk av samme elektriker. Kjøpte båt sist sommer og har tenkt å legge opp alt elektrisk på nytt før sjøsetting. Jeg har allerede klipt bort 30m kabel uten at noen funksjoner er påvirket. Plusspolen på forbruksbatteri hadde hele 13 forgreninger, i alle mulige fargekombinasjoner... Og ikke minst kobling mellom start- og forbruksbatteri med 2stk 4mm2. Her hadde det vært så varmt at de hadde smeltet sammen. Jeg ser du holder til i Trondheimsområdet, legg gjerne ut hvor du finner materiell til oppussingen(synes det er dårlig utvalg). Blir spennende å følge tråden din. Tviler på at elektrikeren hadde fagbrev av en eller annen grunn ?? Regner med at det blir bedre etter litt rydding ? Sitér dette innlegget Link to post
Vegvisir Svart 18.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2018 @torbi pågangsmot finnes enn så lenge, så jeg står på. Skal lade batteriene med en sydentur før jeg bøyer nakken og setter igang ? @Fjord21DC takk for det ? Sitér dette innlegget Link to post
Vegvisir Svart 14.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2018 Da har jeg kommet igang med pussing. Velger å slipe meg ned til gelcoaten da jeg har oppdaget tendens til plastpest enkelte steder i tillegg til at skuta tydeligvis har hatt landkjenning flere steder... spør herved en gang for alle. Epoxy eller polyester ved reparasjoner? Sitér dette innlegget Link to post
Vegvisir Svart 14.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2018 Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.April.2018 Link til dette innlegget Svart 14.April.2018 Trur epoxy limar betre. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Vegvisir Svart 14.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2018 Det er det jeg tror også. Takk skal du ha ? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 14.April.2018 Link til dette innlegget Svart 14.April.2018 Ville brukt vinilester,fungerer som polyester, men limer bedre, og er sterkere. Sitér dette innlegget Link to post
Vegvisir Svart 14.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2018 1 hour ago, Jakob T said: Ville brukt vinilester,fungerer som polyester, men limer bedre, og er sterkere. Hvor finner man vinilester da? @Jakob T Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 14.April.2018 Link til dette innlegget Svart 14.April.2018 Plastverksted bruker å ha vinilester. mulig Siddis plast kan hjelpe.Er egen herder til vinilester Bruker å bruke primer for bedre heft Er noe dyrere enn polyester, med det blir bedre resultat med samme jobben Sitér dette innlegget Link to post
lectron Svart 14.April.2018 Link til dette innlegget Svart 14.April.2018 Epoxy er vel lettere å jobbe med til slik arbeid enn både vinyl resin og polyester.....og blir ikke mange kronene dyrere. Limer i stedet for hefter og er vanntett Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 14.April.2018 Link til dette innlegget Svart 14.April.2018 Med mindre du gjør latterlig dårlig jobb, så er polyester godt nok i massevis. Vinilester skal så vidt jeg vet bare brukes når båten er bygget med dette(muligens ikke ved bruk av primer), og epoxy blir bare mange ganger så dyrt. Sliper du helt ned til gammel støp og holder deg innafor det du har slipt, så sitter polyester godt nok i massevis. De eneste ganger polyester løsner er når folk ikke gidder å gidder å gjøre godt nok forarbeid, og støper oppå gammel gel/topcoat, lakk eller bunnstoff. Sitér dette innlegget Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
Jakob T Svart 14.April.2018 Link til dette innlegget Svart 14.April.2018 Polyester limer ikke,den hefter,viktig med sliping for å gjøre større overflate. Polyester er vel brukt i det fleste reparasjoner og holder bra. Bruker vinilester med primer for å være sikker Om du er i tvil ta en heftprøve Sitér dette innlegget Link to post
WithVital Svart 14.April.2018 Link til dette innlegget Svart 14.April.2018 (redigert) Vet ikke hvor mye du skal bruke, men du får god kvalitet Epoxy fra SVAS KJEMI til omtrent samme pris som polyester fra Biltema. Begge vil nok gjøre jobben, og det er for det meste småtteri som skiller i praksis. Jeg bruker 95% epoxy selv, men velger polyester hvis det er snakk om store flater eller noe med mye kriker og kroker. Polyester med CSM er etter min mening tre ganger så lett å bearbeide som epoxy og vev i kronglete fasonger. Epoxy har noe bedre heft og styrke i labtester og skal om ikke annet gi litt mer slingringsmonn for hjemmefiksere som ikke har laboratorieprosjekter. Epoxy er kompatibel med flere "ting" (etser i stykker færre plaster enn polyester / vinylester). Poly stinker død og gift i en uke eller mer. Epoxy lukter så vidt en times tid. Poly krever ordentlig åndedrettsvern, epoxy er mer kontaktallergi-farlig (bruker allikevel alltid maske når jeg blander epoxy pga herderen / bisphenol). Biltema er lett tilgjengelig, men SVAS KJEMI er mye bedre på pris og kunnskap og Kompositthuset har billigere matter og duker. Poly er sikkert veldig billig i tønnemengder og andre steder enn Biltema. Redigert 14.April.2018 av WithVital (see edit history) Sitér dette innlegget NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
Vegvisir Svart 15.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2018 @WithVital takk for det utdypende svaret ?? Tror jeg må gå for poly på det ene hullet jeg må støpe pga fasong og tilgjengelighet, og helst epoxy på resten da det er under vannlinja og greit tilgjengelig når båten er oppe likevel. Takk for alle svar fra dere alle. Det er virkelig godt å få hjelp for en fersking ? Sitér dette innlegget Link to post
Vegvisir Svart 15.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2018 Sitér dette innlegget Link to post
Vegvisir Svart 16.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2018 første grovstøp for å tette hullet i akterdekket. Skal få herde nå før det slipes flatt og får fjernet støtta under og laminert ekstra mye for å forsterke punktet. Deretter fortsetter jeg å bygge opp til ferdig fasong. Sitér dette innlegget Link to post
Nybegynner1 Svart 16.April.2018 Link til dette innlegget Svart 16.April.2018 Moro med utfyllende tekst og bilder! Da kan flere her inne lære (les: meg) ? Er en flott båt! Sitér dette innlegget Link to post
Vegvisir Svart 16.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2018 1 hour ago, Nybegynner1 said: Moro med utfyllende tekst og bilder! Da kan flere her inne lære (les: meg) ? Er en flott båt! Vet ikke om jeg er den beste til å lære bort noe som helst angående glassfiberarbeid da, men håper det blir brukbart resultat etterhvert ? Takk for det. Jeg kjøpte den for å bruke den overalt, uansett vær @Nybegynner1 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.