theppan07 Startet 12.Mars.2018 Link til dette innlegget Startet 12.Mars.2018 Den stasjonære VHF'en er koblet direkte på forbruksbatteriet (via egen sikring) før hovedbryter slik at den uansett får strøm. På den måten fungerer den uansett andre strøminnstillinger etc. Det gir meg imidlertid følgende utfordring: VHF'en blir stående på når jeg forlater båten hvis jeg glemmer å skru den av....... Det gir følgende uønskede effekter: - Alarmen på VHF går etter 4 min fordi NMEA2000 nettverket er borte (Når tenningen skrus av) - Flatt forbruksbatteri. Dette må jo være en kjent problemstilling. Men jeg har ikke sett noe godt løsningsforslag Finnes det en enkel elektronisk varsling som kan kobles på som gir meg lys/lyd om at VHF'en står på? (f. eks Sense på Nmea0183 + ledning fra VHF og + på tenningsbryter, eller annen løsning). Ønsker ikke at strøm til VHF skal gå via et rele fra tenningsbryter, da dette hindrer VHF å fungere når tenning er av i en nødsituasjon i tillegg til at et rele kan feile. Med flere brukere av båten i familien må dette være mest mulig idiotsikkert :-) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 12.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2018 Lag sjekkliste over ting som skal gjøres før en går i land. Siste post på min "har du husket mobilen" Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
theppan07 Svart 12.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2018 Sjekklister blir for tungvindt. Ønsker automatisk "glemme" alarm. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 12.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2018 Koble på hovedbryter når du er ombord står jo den alltid på når du forlater båten skrur du den vel av ? Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2018 En gang i verden så brukte jeg en app som, basert på lokalisjon, kunne utføre diverse hendelser. Du finner sikkert noe på play/appstore som kan gi deg et varsel på mobilen når du forlater båten. "Har du husket å slå av VHFen?" Så spørs det om du husker at du har gjort det da :-) Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 12.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2018 (redigert) Laluna II: Som jeg skrev så er VHF koblet på forbruksbatteriet FØR bryter. Det eliminerer feilsitusajoner ved at VHF fungerer uansett. Samme måte som jeg antar at din automatiske lensepumpe er koblet dersom du har det. Lensepumpen skal også fungere selv om hovedbryter er av. :-) Pinkvin: Fungerer dårlig med flere brukere av båten vet du. Blir for tungvindt å legge dette inn på mobiltelefonen til alle i familien. Redigert 12.Mars.2018 av theppan07 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 12.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2018 Du har sikkert gode grunde til at ville koble den direkte på batteriet. For mig virker det som "overkill". Sandsynligheden for at du BÅDE får en situation, hvor du har brug for nødopkald via VHF OG at et relæ eller hovedafbryder skulle fejle samtidigt er lille, som jeg ser det. Det er faktisk mere sandsynligt, at al din strøm går på grund af vandindtrængen i batterirummet - og så nytter det jo ikke med din løsning. Hvis du endelig vil have den sikkerhed, du efterspørger, så ville jeg investere i en god, bærbar VHF som backup i tilfælde af uheld. Eller hvis du sejler meget i øde områder eller langt ude på havet en EPRIB/PLB. Og så lægge den stationære VHF ind over hovedafbryderen. Men det er bare mig... Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 12.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2018 MajorAndy: Er forsåvidt enig med deg der :-) Men liker at en VHF fungerer 100% uavhengig av av andre bryterinnstillinger. Har forøvrig både bærbar VHF og PLB :-) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 12.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2018 Hadde koplet den via hovedbryter, men med en ekstra bryter i paralell kun for nød direkte på batteri. Ved vanlig bruk så går alt på hovedbryter, men om noe skulle skje kan du kople inn direktebryteren. Å få noe automatikk på dette er overkill. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2018 Jeg har VHF'n koblet etter hovedbryter, men min sikkerhet er at jeg har en vender ved VHF'n slik at jeg kan koble den over på startbatteriet. Greit i en nødsituasjon dersom lensepumpen klarer å tømme forbruksbatteriet for strøm. (lensepupen kan forresten også kjøres fra startbatteriet). Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 12.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2018 Lars, du glemte ikke en 'p' i ordet 'lensepupen'? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2018 Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2018 Syns både Hanto1 og Lars hadde greie løsninger som kan brukes til å lage sin egen løsning. Har koblet min direkte til startbatteriet, men har, foreløpig, klart å huske å slå den av så :-) -- Direkte til batteriet er, om jeg ikke husker feil, ett krav for lovlig/lisensert VHF anlegg, så jeg er ikke helt sikker på at jeg ville tørre å avvike fra kravet. Men en bryter med "alternativkobling" som gjør at den går via hovedbryter er vel en grei løsning? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2018 Pinkvin skrev 40 minutter siden: Direkte til batteriet er, om jeg ikke husker feil, ett krav for lovlig/lisensert VHF anlegg Dette er i hvert fall ikke noe krav til en ikke-radiopliktig båt (fritidsbåt). Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2018 Lars H. skrev 1 minutt siden: Dette er i hvert fall ikke noe krav til en ikke-radiopliktig båt (fritidsbåt). Nei så lenge en ikke har VHF så :-) For det er vel sånn at om man søker lisens på fastmontert VHF i båten så må den være montert etter kravene som fremkommer i lisensen? Eller kan man søke lisens på "hva som helst"? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 12.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2018 Det ville overraske mig at det var et krav, at VHF skal installeres direkte på batteriet for at være lovlig. Nu har jeg haft en del både, hvor VHF var installeret fra fabrikken og på alle er den kørt over hovedafbryderen. Har du noget link, der henviser til dette? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 12.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2018 (redigert) Orlyden i VHF -Boke er noe slikt, ingen krav, men anbefalt å ha eget batteri høyt oppe. En fastmontert VHF-radio får vanligvis strøm fra et batteri ombord. Normalt benyttes blyakkumulatorer på 12 eller 24 volt. Radiopliktige fartøyer skal ha et eget radiobatteri med ladearrangement. Dette er ikke et krav til fritidsbåter. Når batteriene plasseres ombord, skal man ta hensyn til følgende: Det bør være kortest mulig avstand for ladekabler og tilførselsledninger. Bruk kabler med tilstrekkelig tverrsnitt og isolasjon. Er du i tvil, ta kontakt med en fagmann. Redigert 12.Mars.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Benji Svart 12.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2018 LALUNA II skrev for 3 timer siden: Koble på hovedbryter når du er ombord står jo den alltid på når du forlater båten skrur du den vel av ? På fritidsbåt er det nok ikke noe spesielle krav til hvordan den skal kobles - ikke GMDSS pliktige skip - Men å koble den direkte på batterie er absolutt å anbefale, ville ikke gjort det annerledes. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
MajorAndy Svart 12.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2018 @Benji Bare så jeg forstår: hvorfor ville du ikke have gjort det anderledes? Hvad er det for situationer, hvor det kan gøre en forskel at have det direkte på batteriet? Jeg kan godt se hvorfor en radiopligtig båd skal have et seperat, højt monteret batteri, men jeg slider med at forstår hvilken forskel det på en fritidsbåd gør at koble direkte på batteriet? Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 12.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2018 Ligger nok litt i at jeg tenker GMDSS båt. En ting som jeg ser som en fordel er at når man tar direkte fra batteri, så har man en kilde mindre til forstyrrelser på anlegget. Tar man via hovedstrømbryter så er det en mulighet for at den kan gå i stykker (ja forsvinnende liten, men..) det ligger som regel også flere/mange andre kilder inne på hovedstrømbryter som kan forstyrre VHF sin strømkabel, og lage dårligere signalgang. Har vært ombord i båter hvor VHF har vært koblet opp sammne med alt fra kjøleskap til vifter - man har rett å slett funnet nærmeste pluss punkt, det går dårlig som regel. Rett på batteri - selvsagt med god kvadrat på kabel om det er litt lengde på strekket, og selvsagt med sikring på. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
theppan07 Svart 12.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2018 Benji: Er helt enig med deg. Det som forundrer meg er at det ikke finnes noen god løsning for varsling dersom VHF'en "glemmes" påslått. Hadde vært en enkel sak å implementere med litt elektronikk. Vel, jeg får "forske" videre til en løsning dukker opp :-) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 12.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2018 (redigert) Mulig jeg ikke helt forstår problemet... Men du har altså en hovedbryter du slår av hver gang du forlater båten, og denne husker du alltid?. I tilfelle, kan du ikke bare sette på en egen hovedbryter for VHFen som er lokalisert rett ved siden av den andre, slik at disse betjenes samtidig?. Eller enda enklere, feste en eller annen lapp på hovedstrømbryteren som minner deg på å slå av VHFen? Om du skal implementere en eller annen form for elektronikk utsetter du deg jo for en ny mulig feilkilde til at VHFen ikke virker når du trenger den. Redigert 12.Mars.2018 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Benji Svart 12.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2018 theppan07 skrev 4 minutter siden: Benji: Er helt enig med deg. Det som forundrer meg er at det ikke finnes noen god løsning for varsling dersom VHF'en "glemmes" påslått. Hadde vært en enkel sak å implementere med litt elektronikk. Vel, jeg får "forske" videre til en løsning dukker opp :-) Kan man sette noe så enkelt som en varsler - i gamle dager satte man en liten alarm på ledningen til billysene, som pep om man glemte å slå de av når man stoppet bilen - kanskje man kan sette noe slik på ledningen som gir signal til VHF fra Plotter/GPS - men da er man inne på flere koblinger/mulige feilkilder igjen da. Kan du få ned tiden som det tar for VHF`n din å gi lyd/alarm på at de har mistet GPS signalet - lkanskje noe inne i menyen/firmwaren som kna endre det, da slipper du å vente 4 minutter. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Lunde14 Svart 12.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2018 Er dette et reelt problem eller er det et tengt problem, jeg hadde i forige båt akkurat samme oppsette som du sier at alarmen for mistet signal gikk etter 4 minutter etter at teningen var skrudd av. Jeg bare tengte at etter at du stenger av motoren så bruker en vanligvis mere en 4 minutter på og gjøre de tingene en vanligvis gjør før en går ifra båten, jeg brukte i alle fall altid mere tid en fire minutter på kalesje,fortøyniger, sjekke skutebunnen og pakking av ting som skulle være med på land. Men vist dette er et problem så vil jeg tro at det er mulighet i menyen på VHFen for og korte ned tiden for alarm for mistet signal. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 12.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2018 Lunde14 skrev 8 minutter siden: Er dette et reelt problem eller er det et tengt problem, jeg hadde i forige båt akkurat samme oppsette som du sier at alarmen for mistet signal gikk etter 4 minutter etter at teningen var skrudd av. Jeg bare tengte at etter at du stenger av motoren så bruker en vanligvis mere en 4 minutter på og gjøre de tingene en vanligvis gjør før en går ifra båten, jeg brukte i alle fall altid mere tid en fire minutter på kalesje,fortøyniger, sjekke skutebunnen og pakking av ting som skulle være med på land. Men vist dette er et problem så vil jeg tro at det er mulighet i menyen på VHFen for og korte ned tiden for alarm for mistet signal. Er nok ett "tenkt problem. Har det som en vane hos meg når alt er godt fortøyd. Av med Plotter, og VHF, og ja det atar som regel mer enn de 4 minuttene å komme seg avgårde fra båten. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.