Jump to content

Varsling om at VHF står på når du forlater båten

theppan07

Recommended Posts

Den stasjonære VHF'en er koblet direkte på forbruksbatteriet (via egen sikring) før hovedbryter slik at den uansett får strøm. 

På den måten fungerer den uansett andre strøminnstillinger etc.

Det gir meg imidlertid følgende utfordring:

VHF'en blir stående på når jeg forlater båten hvis jeg glemmer å skru den av....... Det gir følgende uønskede effekter:

- Alarmen på VHF går etter 4 min fordi NMEA2000 nettverket er borte (Når tenningen skrus av)

- Flatt forbruksbatteri.

Dette må jo være en kjent problemstilling. Men jeg har ikke sett noe godt løsningsforslag:blush:

Finnes det en enkel elektronisk varsling som kan kobles på som gir meg lys/lyd om at VHF'en står på?  (f. eks Sense på Nmea0183 + ledning fra VHF og + på tenningsbryter, eller annen løsning).

Ønsker ikke at strøm til VHF skal gå via et rele fra tenningsbryter, da dette hindrer VHF å fungere når tenning er av i en nødsituasjon i tillegg til at et rele kan feile.

Med flere brukere av båten i familien må dette være mest mulig idiotsikkert :-)

Guest Avmønstret#

En gang i verden så brukte jeg en app som, basert på lokalisjon, kunne utføre diverse hendelser. Du finner sikkert noe på play/appstore som kan gi deg et varsel på mobilen når du forlater båten. 

"Har du husket å slå av VHFen?" 

Så spørs det om du husker at du har gjort det da :-)

Laluna II: Som jeg skrev så er VHF koblet på forbruksbatteriet FØR bryter. Det eliminerer feilsitusajoner ved at VHF fungerer uansett. Samme måte som jeg antar at din automatiske lensepumpe er koblet dersom du har det. Lensepumpen skal også fungere selv om hovedbryter er av. :-)

Pinkvin: Fungerer dårlig med flere brukere av båten vet du. Blir for tungvindt å legge dette inn på mobiltelefonen til alle i familien.

Redigert av theppan07 (see edit history)

Du har sikkert gode grunde til at ville koble den direkte på batteriet. For mig virker det som "overkill". Sandsynligheden for at du BÅDE får en situation, hvor du har brug for nødopkald via VHF OG at et relæ eller hovedafbryder skulle fejle samtidigt er lille, som jeg ser det. 

Det er faktisk mere sandsynligt, at al din strøm går på grund af vandindtrængen i batterirummet - og så nytter det jo ikke med din løsning.

Hvis du endelig vil have den sikkerhed, du efterspørger, så ville jeg investere i en god, bærbar VHF som backup i tilfælde af uheld. Eller hvis du sejler meget i øde områder eller langt ude på havet en EPRIB/PLB. Og så lægge den stationære VHF ind over hovedafbryderen. Men det er bare mig...

Jeg har VHF'n koblet etter hovedbryter, men min sikkerhet er at jeg har en vender ved VHF'n slik at jeg kan koble den over på startbatteriet. Greit i en nødsituasjon dersom lensepumpen klarer å tømme forbruksbatteriet for strøm. (lensepupen kan forresten også kjøres fra startbatteriet).

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Guest Avmønstret#

Syns både Hanto1 og Lars hadde greie løsninger som kan brukes til å lage sin egen løsning. 

Har koblet min direkte til startbatteriet, men har, foreløpig, klart å huske å slå den av så :-)

--

Direkte til batteriet er, om jeg ikke husker feil, ett krav for lovlig/lisensert VHF anlegg, så jeg er ikke helt sikker på at jeg ville tørre å avvike fra kravet. Men en bryter med "alternativkobling" som gjør at den går via hovedbryter er vel en grei løsning?

Pinkvin skrev 40 minutter siden:

Direkte til batteriet er, om jeg ikke husker feil, ett krav for lovlig/lisensert VHF anlegg

Dette er i hvert fall ikke noe krav til en ikke-radiopliktig båt (fritidsbåt).

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Guest Avmønstret#
Lars H. skrev 1 minutt siden:

Dette er i hvert fall ikke noe krav til en ikke-radiopliktig båt (fritidsbåt).

Nei så lenge en ikke har VHF så :-)

For det er vel sånn at om man søker lisens på fastmontert VHF i båten så må den være montert etter kravene som fremkommer i lisensen? Eller kan man søke lisens på "hva som helst"? 

Orlyden i VHF -Boke er noe slikt, ingen krav,  men anbefalt å ha eget batteri høyt oppe. 

En fastmontert VHF-radio får vanligvis strøm fra et batteri ombord. Normalt benyttes blyakkumulatorer på 12 eller 24 volt. Radiopliktige fartøyer skal ha et eget radiobatteri med ladearrangement. Dette er ikke et krav til fritidsbåter. Når batteriene plasseres ombord, skal man ta hensyn til følgende:

Det bør være kortest mulig avstand for ladekabler og tilførselsledninger.

Bruk kabler med tilstrekkelig tverrsnitt og isolasjon. Er du i tvil, ta kontakt med en fagmann.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

LALUNA II skrev for 3 timer siden:

Koble på hovedbryter når du er ombord står jo den alltid på når du forlater båten skrur du den vel av  ?

På fritidsbåt er det nok ikke noe spesielle krav til hvordan den skal kobles - ikke GMDSS pliktige skip - Men å koble den direkte på batterie er absolutt å anbefale, ville ikke gjort det annerledes.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

@Benji Bare så jeg forstår: hvorfor ville du ikke have gjort det anderledes? Hvad er det for situationer, hvor det kan gøre en forskel at have det direkte på batteriet? Jeg kan godt se hvorfor en radiopligtig båd skal have et seperat, højt monteret batteri, men jeg slider med at forstår hvilken forskel det på en fritidsbåd gør at koble direkte på batteriet?

Ligger nok litt i at jeg tenker GMDSS båt. 

En ting som jeg ser som en fordel er at når man tar direkte fra batteri, så har man en kilde mindre til forstyrrelser på anlegget.

Tar man via hovedstrømbryter så er det en mulighet for at den kan gå i stykker (ja forsvinnende liten, men..) det ligger som regel også flere/mange andre kilder inne på hovedstrømbryter som kan forstyrre VHF sin strømkabel, og lage dårligere signalgang.

Har vært ombord i båter hvor VHF har vært koblet opp sammne med alt fra kjøleskap til vifter - man har rett å slett funnet nærmeste pluss punkt, det går dårlig som regel.

Rett på batteri - selvsagt med god kvadrat på kabel om det er litt lengde på strekket, og selvsagt med sikring på.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Mulig jeg ikke helt forstår problemet... Men du har altså en hovedbryter du slår av hver gang du forlater båten, og denne husker du alltid?.

I tilfelle, kan du ikke bare sette på en egen hovedbryter for VHFen som er lokalisert rett ved siden av den andre, slik at disse betjenes samtidig?.

Eller enda enklere, feste en eller annen lapp på hovedstrømbryteren som minner deg på å slå av VHFen?

Om du skal implementere en eller annen form for elektronikk utsetter du deg jo for en ny mulig feilkilde til at VHFen ikke virker når du trenger den. 

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

theppan07 skrev 4 minutter siden:

Benji: Er helt enig med deg. Det som forundrer meg er at det ikke finnes noen god løsning for varsling dersom VHF'en "glemmes" påslått.

Hadde vært en enkel sak å implementere med litt elektronikk.

Vel, jeg får "forske" videre til en løsning dukker opp :-)

Kan man sette noe så enkelt som en varsler - i gamle dager satte man en liten alarm på ledningen til billysene, som pep om man glemte å slå de av når man stoppet bilen - kanskje man kan sette noe slik på ledningen som gir signal til VHF fra Plotter/GPS - men da er man inne på flere koblinger/mulige feilkilder igjen da. 

Kan du få ned tiden som det tar for VHF`n din å gi lyd/alarm på at de har mistet GPS signalet - lkanskje noe inne i menyen/firmwaren som kna endre det, da slipper du å vente 4 minutter.

Er dette et reelt problem eller er det et tengt problem, jeg hadde i forige båt akkurat samme oppsette som du sier at alarmen for mistet signal gikk etter 4 minutter etter at teningen var skrudd av. Jeg bare tengte at etter at du stenger av motoren så bruker en vanligvis mere en 4 minutter på og gjøre de tingene en vanligvis gjør før en går ifra båten, jeg brukte i alle fall altid mere tid en fire minutter på kalesje,fortøyniger, sjekke skutebunnen og pakking av ting som skulle være med på land. Men vist dette er et problem så vil jeg tro at det er mulighet i menyen på VHFen for og korte ned tiden for alarm for mistet signal.

Lunde14 skrev 8 minutter siden:

Er dette et reelt problem eller er det et tengt problem, jeg hadde i forige båt akkurat samme oppsette som du sier at alarmen for mistet signal gikk etter 4 minutter etter at teningen var skrudd av. Jeg bare tengte at etter at du stenger av motoren så bruker en vanligvis mere en 4 minutter på og gjøre de tingene en vanligvis gjør før en går ifra båten, jeg brukte i alle fall altid mere tid en fire minutter på kalesje,fortøyniger, sjekke skutebunnen og pakking av ting som skulle være med på land. Men vist dette er et problem så vil jeg tro at det er mulighet i menyen på VHFen for og korte ned tiden for alarm for mistet signal.

Er nok ett "tenkt problem. Har det som en vane hos meg når alt er godt fortøyd. Av med Plotter, og VHF, og ja det atar som regel mer enn de 4 minuttene å komme seg avgårde fra båten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...