Jump to content

Varsling om at VHF står på når du forlater båten

theppan07

Recommended Posts

theppan07 skrev for 2 timer siden:

Benji: Er helt enig med deg. Det som forundrer meg er at det ikke finnes noen god løsning for varsling dersom VHF'en "glemmes" påslått.

Hadde vært en enkel sak å implementere med litt elektronikk.

Enkel og enkel fru blom.

Det du trenger er litt logiske kretser, kanskje en transistor pluss et rele for å drive en alarm som skal gå etter en viss tid dersom det er spenning på VHF'n og ikke etter hovedbryteren. Men dette systemet trenger å vite om VHF'n er slått på. Da ville jeg gått inn i VHF'n og hentet en forbindelse ut etter av/på bryteren til den ene inngangen av en AND-gate. Fra forbrukssiden en forbindelse via en inverter til den andre inngangen av AND-gate'n.  Da vil gate'n gi signal med VHF på og hovedbryter av. Dette signalet kobles så videre til en forsinkelse (enkelt å lage med en 555 timer, bestemmer tiden selv), og så videre, kanskje via en transistor til et rele som kan starte en alarm. Til selve alarmen kan en ha en manuell bryter å slå av en ulende alarm dersom hovedbryteren skulle feile eller slåes av under veis.

I stedet for å gå inn i VHF'n, skulle det være mulig å sette på en shunt på strømtilførselen til denne pluss litt elektronikk som kan se om det går strøm i shunten (VHF'n er på) og la dette signalet gå til AND-gate'n. En ringkjerne rundt strømtilførselen med et Hall-effekt element i spalten burde også fungere, men er lite pålitelig med så små strømmer som standbystrømmen til VHF'n

For noen vil dette være en enkel sak, - for andre gresk.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ja, er noe slikt jeg vurderer. Vil ikke gå inn i VHF'en, men har startet tankeprosessen med en shunt og en "voltage comparator". 

Var forresten ikke 4 min før Vhf'en starter  å ule, men 4 timer. Det er alarm for manglende GPS oppdatering. På Garmin VHF 210i er ikke triggertiden for alarmen konfigurerbar.

Redigert av theppan07 (see edit history)
Lars H. skrev for 7 timer siden:

Jeg har VHF'n koblet etter hovedbryter.......

Benji skrev for 4 timer siden:

Ligger nok litt i at jeg tenker GMDSS båt. 

En ting som jeg ser som en fordel er at når man tar direkte fra batteri, så har man en kilde mindre til forstyrrelser på anlegget.

Tar man via hovedstrømbryter så er det en mulighet for at den kan gå i stykker (ja forsvinnende liten, men..) det ligger som regel også flere/mange andre kilder inne på hovedstrømbryter som kan forstyrre VHF sin strømkabel, og lage dårligere signalgang.

Har vært ombord i båter hvor VHF har vært koblet opp sammne med alt fra kjøleskap til vifter - man har rett å slett funnet nærmeste pluss punkt, det går dårlig som regel.

Rett på batteri - selvsagt med god kvadrat på kabel om det er litt lengde på strekket, og selvsagt med sikring på.

Jeg har også min koblet etter hovedbryter

Benji, vad er det som sier att ett GMDSS-system må forsyne radion direkte fra nødbatteriet uten bryter ?

her er ett GMDSS-system, det må ju ligge noen form av automatisk brytere inne i den boksen som kobler inn nødbatterier ved ordinarie strømbortfall

http://www.ctvservice.se/gmdss-utrustning/965-gmdss-stroemfoersoerjningspaket.html

jeg mener det må vare fullgodt å hente radiostrømmen etter hovedbrytern, sen gå direkte til radion via en sikring ?

(har vart inne på tanken å bygge ett nødstrøm-batteri-pakke bak radion, som slåss på med en manuell bryter, ett slags fattigman-gmdss-system, men det har stannet ved tanken, har 2 håndholdte, som jeg kan enkelt koble til ordinarie VHF-antenn i masttoppen)

S/Y Gunga Din

Gunga Din skrev 7 minutter siden:

(har vart inne på tanken å bygge ett nødstrøm-batteri-pakke bak radion, som slåss på med en manuell bryter, ett slags fattigman-gmdss-system, men det har stannet ved tanken, har 2 håndholdte, som jeg kan enkelt koble til ordinarie VHF-antenn i masttoppen)

Det er egentlig en meget god ide som jeg faktisk har tenkt på, men aldri gjort noe med. Det som fort kan skje ved et uhell der båten er i nød og tar inn vann, er at batteriene oversvømmes og slutter å fungere. Et ekstra nødbatteri høyt montert trenger ikke å være stort. Med et batteri på feks. 20Ah ville jeg kunne sende kontinuerlig i 2 timer (min Sailor VHF trekker 5A ved sending) før batteriet er nede på 50%. Og i nøden er det jo bare å bruke det til det er helt tomt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg ville gjort det enkelt, et lukket BT motorsykkelbatteri og en av de minste Ctec laderne som en kunne koble på en gang i måneden og toppe opp for selutladingen. Denne laderen, dersom den er flertrinns med vedlikeholdssyklus, kunne også stå fast tilkoblet slik at den ladet så sant en hadde landstrøm. Og så en enkel vender  på plussen der en kunne velge mellom forbruksbank og dette batteriet, gjerne med en liten rød lyspære som lyste når nødbatteriet var valgt. Lion-batterier har jeg ikke greie på når det gjelder lading. Jeg har selv gode gammeldagse skilledioder for lading av forbruksbank og startbatteri fra dynamo. Her kunne jeg bytte ut denne med en med tre utganger slik at den tredje gikk til nødbatteriet. Så det er flere muligheter. Men det må være enklest mulig slik at det blir et sikkert system.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Gunga Din skrev for 6 timer siden:

Benji, vad er det som sier att ett GMDSS-system må forsyne radion direkte fra nødbatteriet uten bryter ?

her er ett GMDSS-system, det må ju ligge noen form av automatisk brytere inne i den boksen som kobler inn nødbatterier ved ordinarie strømbortfall

http://www.ctvservice.se/gmdss-utrustning/965-gmdss-stroemfoersoerjningspaket.html

Det er som du skriver også i GMDSS en bryter - manuell, eller automatisk som slår inn når du trenger nødstrøm, så ja det finnes en mulig "feilkilde" der også. Men på ett slik system så er det nok konstruert for å tåle det litt bedre enn de fleste av oss har ombord, og - viktig - det er kun til radioutsyret det går. 

Ombord hos de fleset av oss så er hovedstrømbryteren koblet til mange forskjellige komponenter ombord - og vi fyller gjerne på med eget underveis (selv har jeg 4 strømbrytere - orginalt fra fabrikk) men har VHF direkte på batteri, rett å slett for å ungå mulige forstyrrelser fra andre kilder, og jeg vet det virker helt til batteriet er dødt.

Liker tanken din på en eget lite "nødstrømpakke" skal som de skrives ikke mye til. Lars nevner vel ett motorsykkelbatteri, det burde kunne drive en VHF lenge, og tar jo minimalt med plass ombord. Bør jo da monteres så høyt som mulig, og så nært radioutsyr som man kan få til.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

MajorAndy skrev for 17 timer siden:

Du har sikkert gode grunde til at ville koble den direkte på batteriet. For mig virker det som "overkill". Sandsynligheden for at du BÅDE får en situation, hvor du har brug for nødopkald via VHF OG at et relæ eller hovedafbryder skulle fejle samtidigt er lille, som jeg ser det. 

Jeg har også VHF`en koblet direkte på batteri, via egen sikring.  Har forstått det slik at hvis jeg får en brann i det elektriske anlegget er hovedbryteren der for å kutte strømmen til brannen.  Greit at VHF`en virker da.

Hvis man får brand i det elektriske system, så er det vel for sent at slukke strømmen? Der er jo ikke tale om brændstof eller andet brændbart, der tilføres, men el? Hvis man har en brand, der er forårsaget af en kortslutning, så skal gælder vel brandtrekanten: Enten fjerne ilten, det brændbare materiale eller sænke temperaturen?

Det betyder jo stadig ikke, at det er en dårlig ide at slutte VHF direkte til batteriet. Jeg har bare stadig svært ved at se de situationer, hvor det kan være en fordel. At følge Lars' ide og lave en backup-løsning kan jeg se fornuften i, men jeg tænker, at for 95% af alle fritidssejlere gælder det, at vi sejler i områder og på tider, hvor hjælpen aldrig er langt væk, hvor en bærbar VHF har lang nok rækkevidde til at kunne være en fornuftig backup og hvor mobiltelefonen har dækning (som yderligere backup). Sejler man på åbent hav og langt fra land og sejlruter, så ville jeg under alle omstændigheder have haft EPIRB/PLB som sikkerhedsudstyr.

Yepp, MajorAndy.  Med en glødende ledning som drypper smeltet plastikk senker man temperaturen ved å kutte strømmen med hovedbryteren.  Hadde også en venn hvor hans hekkanker vinsj plutselig begynte å gå mellom Gøteborg og Skagen.  Ankeret var jo oppe, så det begynte å ryke godt fra motoren.  Han slo av hovedbryteren og røyken ga seg.  VHF`en virket slik at han kunne kalle oss andre opp.  Nærhet til andre båter gir trygghet!.  Å sette igang feilsøking fristet ikke før han var i havn.  

Jeg har VHF koblet til et 17 Ah radiobatteri 12 v, plassert høyt, som lades fra forbruk via et VSR. Jeg har alltid av hovedstrømbryter, ved landligge. Trådstarter vil med en slik løsning kun tappe ned dette radiobatteriet, dersom han glemmer å slå av VHF. Antar også at VHF slår seg av ved lav spenning, før dette batteriet tar skade.

Redigert av KDB (see edit history)

En GSM sender som sender sms når den mister spenning. Dermed får du en sms når du slår av hovedbryter. Denne sms minner deg på VHF. 

Høres litt unødvendig ut, siden du nå.kommer til å vente på den sms hver gang du slår av hovedbryter og dermed slå av VHF før den kommer.... ?

På min GSM tracker i båten kunne eg koblet et rele forsynt etter hovedbryter som lukket en pot fri kontakt til ene inngangen på tracker og som dermed sendte dette varselet. 

Syns forøvrig man kan komme med forslag til løsning på det ts spør om istedetfor å diskutere om han skal ha VHF direkte på batteri eller ikke. Der har han bestemt seg og da skjønner eg ikke iveren etter å forandre meningen hans her... Om noe så gjør han bare noe mer riktig om det er enda så unødvendig i andres øyne. 

Alternativt eget batteri hvis det er mulig.... 

Redigert av Joltus (see edit history)

LarsH / KDB !

hvis man monterer ett MC-batteri/el likn bak radion, med en VSR til det ordinære forbruksnettet........ ...og en tråd og bryter fram til radion,

http://www.hellamarine.com/en/products/accessories/relays/voltage-sensitive-relay-vsr.html

som står 'off' normalt, ....da går radion på vanlig forbruksnett..............dør forbruksnettet, så slår man på bryteren til 'nødnett'....hvordan får man MC-batteriet att bare 'forsyne' radion og ikke resten av båten ?? ......fortsatt halvgresk for meg.....'+-tampen' fra MC-batteriet bare til radion ? 

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Stiffler, for min del har jeg 2 håndholdte ombord, den ene med DSC/Distress og egen GPS, begge kan kobles mot antenn i mastetopp (alternativt mot AIS-antennen)......men hadde ønsket ett nødnett(strømforsyning!) til den stasjonære radioen....bare med en switch på panelet til ett batteri dedikert bare til VHF-radioen...som jeg visste var fulladet hele tiden  !

sikkert 'overkill' i masser.......men hadde vært superenkelt der som ting skjer kjapt !

S/Y Gunga Din

Gunga Din skrev 1 time siden:

...hvordan får man MC-batteriet att bare 'forsyne' radion og ikke resten av båten ?? ......fortsatt halvgresk for meg.....'+-tampen' fra MC-batteriet bare til radion ? 

Man kobler vhf utelukkende til feks mc batteriet, eller 110ah lithium om man vil ha mange timer kapasitet. Straks vsr mister lading frå forbruksbank så er vhf frittståande med eget batteri.    Ingen brytere eller ekstra utstyr.  

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Gunga Din skrev for 8 timer siden:

Stiffler, for min del har jeg 2 håndholdte ombord, den ene med DSC/Distress og egen GPS, begge kan kobles mot antenn i mastetopp (alternativt mot AIS-antennen)......men hadde ønsket ett nødnett(strømforsyning!) til den stasjonære radioen....bare med en switch på panelet til ett batteri dedikert bare til VHF-radioen...som jeg visste var fulladet hele tiden  !

sikkert 'overkill' i masser.......men hadde vært superenkelt der som ting skjer kjapt !

Uten tvil et bra anlegg ?

Om det er "overkill" eller ikke kommer vel an på hver enkelt sitt bruksmønster av båten.

Mitt forslag til trådstarter var et "keep it simple" forslag som et alternativ til de mer kompliserte forslagene som involverer logiske kretser, shunter, rele og annen rallemikk som kan bli unødig kompliseet for den vanlige mann.

Med en hånholdt VHF i tillegg, får han i mine øyne får et bedre opplegg en det han beskriver han har idag.

• Han dobbler antallet VHF'er.
  • Han har VHF som fungerer selv om hovedstrøm må slåes av.
  • Han har VHF som han kan ta med om han må forlate båten.

theppan07 skrev On 12.3.2018 at 14.43:

Sjekklister blir for tungvindt.

Hva med et skilt ved tenningsnøkkelen, "Slå av VHF" 

en glemmer vel det bare en gang, så har en lært.

Siden tråden er sporet av.

Jeg har  separat  batteri til hjelpemotor,  AIS og en VHF har et 140 Amp høyt oppe med  landstrømslading, eller fra hjelpemotor / inverter,  når vi har mange timer i til havs og hvis det skulle trenge på fyll.
Forbruks-banken  blir foret av motor/solcelle og landstrøm, hvor den  andre VHFèn som er mest i bruk, er tilkoplet,.

Så en enkel skisse av et mindre batteri til VHF som var tilkoplet forbruks-banken med Dioder som sikring, burde fungere.

Har våknet 2 ganger alene i uthavn på 36 år med under 10V i banken, det er da en forstår betydningen av at hjelpemotor/VHF  har egne batterier

og det er de to gangene en var glad for at ikke tok med  Wallasen fra forrige båt, da hadde en hvert uten kaffe og.

Det er eneste bakdelen med Wallas  er at den må ha strøm, at den er litt treg er ok, en har da ferie..

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Mange ulike løsnigsforslag. Velger nå "enkel løsning".
Innfører et rele tilkoblet tenningsbryter. Når tenning skrus på, får VHF strøm og kan manuelt eller automatisk skrus på avhengig av innstilling på VHF. Når tenning skrus av, mister VHF strøm og skrus av. Ønskes VHF påskrudd når tenning er av ,eller at innført rele mot formodning svikter så overstyres dette med bryter. 
De i diskusjonen som ønsker VHF tilkoblet separat MC batteri "Høyt plassert" i tillegg kan velge "avansert løsning". MC batteri lades når spenning på forbruksbatteri er høyere enn MC batteriet, typisk under lading når motor er i gang. Diode skiller forbruksbatteri og MC batteri slik at MC batteriet ikke lades ut av forbruksbatteriet. 

Vhf_batteri.jpg.6599bbac41741fcd6da8ec266ebe9d10.jpg

Litt "krøkket" løsning for praktisk bruk. Her må en jo huske på at en skrur på "bryter/nødbryter" med en gang en slår av tenningen. Selv har jeg VHF'n på så sant jeg er i båten (bortsett fra når jeg sover), også når jeg ligger i gjeste- eller naturhavn. Det kan jo skje at det kommer et mayday og at jeg er nærmest havaristen selv når jeg ligger fortøyd. Jeg hadde i hvert fall ikke nølt med å slippe tampene og gå til assistanse. Og glemmer en å slå av denne "bryter/nødbryteren" før en slår på tenningen, er en jo like langt i forhold til å reise hjem etter en tur. VHF'n vil jo da stå på.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...