Jump to content

Varsling om at VHF står på når du forlater båten

theppan07

Recommended Posts

Ser den Lars, men vi har hytte m. båtplass og bor i båten kanskje 3-4 netter i sesongen.  Er vi ute på dagstur og ligger fortøyd ved en holme, ligger vi ofte litt unna båten og hører ikke VHF'en uansett med mindre jeg har med den håndholdte VHF'en. Den håndholdte vil da normalt ha bedre lytte-dekning siden den er betydelig høyere over havflaten sammenlignet med  båten som har antennetoppen 3-4m. over havoverflaten.

Vi bruker båten primært på dagsturer, fiske/transport og tar strekningen Sandefjord-Strømstad/Koster 4-5 ganger pr. sesong.

Så for oss er i praksis VHF på når vi er underveis. Derfor vil  den enkle "rele'/manuell bryter" løsning fungere bra.   

Gevinst er klar og tydelig for oss:
- VHF blir alltid skrudd på når noen av oss bruker båten.

- VHF blir alltid skrudd av når vi forlater båten.

- Ved eventuell svikt i rele' vil VHF fortsatt få strøm ved å vippe bryter fra "auto" til manuell(på)

- Resten av familien slipper å huske på ulike brytere etc.

Det er lett å glemme at ikke alle brukere av en båt er genuint interessert i masse dupeditter, brytere etc.

Selv om det er å banne i kirken på et båtforum som dette, så skjer det faktisk ganske ofte at hovedstrømbryter står på selv om ikke båten benyttes før neste dag. På vår båt med to batterier så er hovedbryter for hvert av batteriene plassert på ulike steder.

Jeg peiler heller ikke oljen foran hver tur :-)  og uten sammenligning forøvrig så har jeg ikke hovedbryter i bilen heller. 

Skal vi begynne med sjekkliste for hver gang båten benyttes blir det litt overkill og noe av gleden for resten av familien bortfaller.

Men vi har alle våre ulike behov, prosedyrer og preferanser.

Jeg prefererer til enklest og mest intuitivt i bruk uten å gå nevneverdig på bekostning av sikkerhet :smiley:

Hilsen en som er Ofteutpå :giggle:

Redigert av theppan07 (see edit history)

Mulig det er jeg som er for enkelt koblet i huet, men er det ikke i store trekk helt mega-overkill å gå igjennom så mye styr for dette?? 

Jeg ser ikke helt vitsen med å legge strømtilførselen utenom hovedbryteren heller i grunn. eksempler som over her (som nok ikke er helt hverdagskost) med at man må kutte strømmen ved et uhell/situasjon så har du jo også den bærbare, og løser saken lett. 

problemer med batterier som at f.eks jordingkabel løsner eller vann over batterier etc så er du fucked uansett om du har koblet deg utenom bryteren, men du har fortsatt den bærbare å hjelpe deg med. ved å legge til alskens duppedingser til å kutte strømmen automatisk og andre petter-smart løsninger gir deg bare flere potensielle feilkilder for strømtilførselen. jeg vil tro at det er større sjangs for at ledningen til VHF'en irrer av, eller at sikringen går eller at selve VHF'en takker for seg enn at du vil få problemer med hovedstrømbryteren. og HVIS du mot formodning skulle oppleve akkurat dette scenarioet, så har du igjen den håndholdte VHF'en. og skulle denne vise seg å bli defekt på akkurat samme tid som hovedstrømbryteren kollapser så har du siste muligheten, mobiltelefon. så i mitt hode så er det eneste scenarioet som du vil vinne på å koble deg utenom bryteren og direkte til batteriene;  hvis bryteren kutter, men at batteriene er intakte og kablingen og sikringen til VHF'en er intakte, og at den bærbare er defekt, og du er så langt til havs at du ikke ha mobildekning eller mulighet for manuell varsling til andre båter. men det må da være 1:5000000000000 sjangs?  

Jeg tror i mitt enkle hode at med en stasjonær VHF som er koblet via hovedstrømbryteren/servicebryteren, samt en håndholdt VHF og en mobil i lomma så er du veldig godt sikret, og du slipper irritasjonen med at VHF'en din står å roper og piper i havna etter du har dratt hjem, samt at du har døde batterier i båten når du kommer tilbake. 

Om du fortsatt på død og liv vil ha en ekstra sikkerhet for at du får liv i den Stasjonære om du skulle miste strømtilførselen, så måtte det ha vært et ekstra MC-batteri som Lars nevnte, kanskje plassert i et skott under setet ved førerposisjon eller liknende med en vendebryter som bruker dette som kilde om alt annet skulle kollapse samtidig. 

Jeg tror vi er helt enig :smiley:

Enkel løsning som du sier "du slipper irritasjonen med at VHF'en din står å roper og piper i havna etter du har dratt hjem, samt at du har døde batterier i båten når du kommer tilbake" 

Var ikke jeg som etterspurte løsning med MC batteri!

Jeg var ute etter en enkel løsning for å hindre at VHF'en står på hvis jeg glemmer å skru den av, og det har jeg kommet frem til. 

theppan07 skrev 15 minutter siden:

Jeg tror vi er helt enig :smiley:

Enkel løsning som du sier "du slipper irritasjonen med at VHF'en din står å roper og piper i havna etter du har dratt hjem, samt at du har døde batterier i båten når du kommer tilbake" 

Var ikke jeg som etterspurte løsning med MC batteri!

Jeg var ute etter en enkel løsning for å hindre at VHF'en står på hvis jeg glemmer å skru den av, og det har jeg kommet frem til. 

enkleste løsningen er å koble den via hovedbryter, problem løst. men siden dette virket "risky" så kom resten av innlegget. :tongue:

Jeg er enig i tidligere indlæg om at TS har truffet sin beslutning om ikke at have den over hovedafbryderen og det må man respektere.

Men jeg er helt enig med @Navic II i at den løsning, TS er kommet frem til, virker ulogisk. Det eneste scenario, hvor en kobling direkte til batteriet uden om hovedafbryderen kan give mening, er det, som tidligere blev fremført her i tråden: At der bliver brand i det elektriske system (fx i en bovpropel eller et ankerspil) og at man derfor bliver nødt til at slukke for hovedafbryderen og dermed fratager sig muligheden for at bruge VHF'en. Det kan jeg til nød se ske. Men så er vi ude i det med sandsynlighed gange konsekvens. Sandsynligheden for at dette sker  SAMTIDIG med at man er uden for rækkevidde af nogen andre både eller basestationer på den bærbare OG ude af mobiltelefonrækkevidde OG med det brugsmønster, som TS har beskrevet, så vil jeg tillade mig at være uenig i konklusionen. 

Det betyder ikke, at TS tager fejl og jeg har ret. Det betyder bare, at vi er uenige.

Guest Avmønstret#
MajorAndy skrev On 15.3.2018 at 16.33:

Det betyder ikke, at TS tager fejl og jeg har ret. Det betyder bare, at vi er uenige.

Jeg har seilbåt, og av og til seiler jeg utenfor dekning av mobil. Jeg bruker sjeldent vår fastmonterte VHF, nesten aldri. Mitt mest sannsynlige scenario for bruk er faktisk at vi er utenfor mobildekning og noe har gått så galt at vi må be om hjelp. Det eneste jeg ønsker da er å være så sikker som overhodet mulig på at VHFen skal virke. Det innebærer at den er koblet direkte til batteriet, ikke via hovedstrømbryter. 

Etter å ha lest denne tråden, og med plan om å seile Shetland/Orkenøyene/Færøyene sommeren 19 så vil jeg øke sikkerheten ved å ha ett eget lite batteri høyt i båten og legge til rette for at jeg kan koble VHFen til det hvis alt virkelig skulle gå til helvete.

---

Så tja, kommer an på bruken, men når en virkelig, virkelig har bruk for den så kan kobling via hovedstrømbryteren være det som vipper situasjon i feil retning. 

Pinkvin skrev 7 minutter siden:

.............. Det eneste jeg ønsker da er å være så sikker som overhodet mulig på at VHFen skal virke. Det innebærer at den er koblet direkte til batteriet, ikke via hovedstrømbryter...........

Hur ofte streiker hovedstrømbrytern........(-hvis man er redd for dette, så kan du jo forberede med en liten kabel på baksiden eller ta fram en startkabel fra batteriet rett på hovedstrømbrytern......)

S/Y Gunga Din

Guest Avmønstret#
Gunga Din skrev 37 minutter siden:

Hur ofte streiker hovedstrømbrytern........(-hvis man er redd for dette, så kan du jo forberede med en liten kabel på baksiden eller ta fram en startkabel fra batteriet rett på hovedstrømbrytern......)

Ja hvor ofte.. vet ikke. Streiket på min forrige båt og det dukker jo opp som et problem her på BP med jevne mellomrom. 

Så jeg tror hovedstrømbrytere faktisk er en feilkilde av og til. 

Men enig, en kan jo gjøre det lett å koble om. Men nå pleier jeg ikke å glemme å slå den av så den er koblet rett på batteriet ;-) 

Uten å ta part i denne diskusjonen, men som et lite innspill.

Når man vurderer risiko, er et viktig spørsmål; "Hva er konsekvensen." Et mindre viktig spørsmål er: "Hvor ofte."

F.eks.: Hva er konsekvensen ved jordskjelv. Svaret er stort sett katastrofalt. Hvor ofte er det jordskjelv der jeg bor? Det har aldri skjedd så lenge jeg har levd. Likevel er huset mitt sikret mot jordskjelv.

Jeg sier ikke at spørsmålet "Hvor ofte?" er uvesentlig, jeg sier bare at spørsmålet "Hva er konsekvensen?" er mye viktigere.

Midtpinne skrev for 2 timer siden:

Uten å ta part i denne diskusjonen, men som et lite innspill.

Når man vurderer risiko, er et viktig spørsmål; "Hva er konsekvensen." Et mindre viktig spørsmål er: "Hvor ofte."

F.eks.: Hva er konsekvensen ved jordskjelv. Svaret er stort sett katastrofalt. Hvor ofte er det jordskjelv der jeg bor? Det har aldri skjedd så lenge jeg har levd. Likevel er huset mitt sikret mot jordskjelv.

Jeg sier ikke at spørsmålet "Hvor ofte?" er uvesentlig, jeg sier bare at spørsmålet "Hva er konsekvensen?" er mye viktigere.

skal vi dra parallellen til TS her i forhold til sikkerheten med VHF'en, så er han også sikret godt med bærbar VHF, og mobiltelefon. 

men dette er ikke sikkert nok, dvs at skal vi tenke på samme måte her, så holder det ikke at huset ditt er sikret mot jordskjelv, men du måtte hatt reisverk i helsveiset HSS stålbjelkelag, gyrostabilisatorer i grunnmuren, og alle i huset måtte gått med hjelm og oksygenmaske innendørs 24/7 for i ytterste konsekvens så vet man aldri når og hvor kraftig det jordskjelvet som kommer er. 

Pinkvin skrev On 12.3.2018 at 16.41:

Syns både Hanto1 og Lars hadde greie løsninger som kan brukes til å lage sin egen løsning. 

Har koblet min direkte til startbatteriet, men har, foreløpig, klart å huske å slå den av så :-)

--

Direkte til batteriet er, om jeg ikke husker feil, ett krav for lovlig/lisensert VHF anlegg, så jeg er ikke helt sikker på at jeg ville tørre å avvike fra kravet. Men en bryter med "alternativkobling" som gjør at den går via hovedbryter er vel en grei løsning?

Har også VHFen koblet direkte til batteriet. Dette er gjort tydelig i forskriftene som en god løsning. 

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Astor skrev 36 minutter siden:

Har også VHFen koblet direkte til batteriet. Dette er gjort tydelig i forskriftene som en god løsning.

Det er ikke noe krav i en fritidsbåt, det er jo heller ikke krav om VHF.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

42 minutes ago, Navic II said:

skal vi dra parallellen til TS her i forhold til sikkerheten med VHF'en, så er han også sikret godt med bærbar VHF, og mobiltelefon. 

men dette er ikke sikkert nok, dvs at skal vi tenke på samme måte her, så holder det ikke at huset ditt er sikret mot jordskjelv, men du måtte hatt reisverk i helsveiset HSS stålbjelkelag, gyrostabilisatorer i grunnmuren, og alle i huset måtte gått med hjelm og oksygenmaske innendørs 24/7 for i ytterste konsekvens så vet man aldri når og hvor kraftig det jordskjelvet som kommer er. 

Jeg er litt usikker på om du er seriøs eller ikke. Jeg svarer som om du er seriøs og ikke forsto innlegget.

Det var et argument for å vise hvilket hensyn som er viktigere enn andre. Ikke et argument for å øke sikkerheten. Det betyr at når man har flere ting å prioritere mellom, så velger man det som er viktigst. Ganske enkelt egentlig.

Overført til tråden så blir det slik: Direkte koblet på batteri er mer enn sikkerhet nok. Ekstra batteri lagret høyt, enda sikrere, men kanskje ikke verdt det ekstra bryderiet. Koblet over hovedbryter, ikke sikkert nok, og det finnes en enkel løsning som løser problemet. Det enkle er ofte det beste.

Og det enkleste, dersom en på død og liv vil ha VHF'n rett på hovedbatterier, er en stor lapp ved tenningsbryteren der det står "Slå av VHF'n".

Og skulle en overse det som står på lappen, er det verste som kan skje at en tapper ned batteriet når en er hjemme. Men da skal en være lenge hjemme. Min VHF trekker 0,1A i 'standby'. Da vil det ta 3 uker før et batteri på 100Ah er nede på 50% kapasitet.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Å ha brukere, ledninger koblet direkte på batteripolene, reduserer sikkerheten, og betraktes generelt som en uting. Så, for å imøtekomme denne noe underlige sikkerhetsfilosofi, burde følgende gå direkte på batteripolene: VHF, AIS, varmer, nivåbrytere, lensepumper, nødlanterner, expressomaskin og hårføner. De to siste via omfomer. Og etter hvert som man legger til, dess større feilkilder får blant annet batterimonitor. Så kan jeg legge til at forskrifter for radioanlegg om bord også gjelder lystfartøy, når de har en total lengde på minst 24 meter.

Og, når jeg glemmer å slå på VHF'en, behøver jeg heller ikke å glemme å slå den av.

Redigert av Hulda (see edit history)

Jeg er litt på lappe-filosofien, har allerede et par lapper for å minne meg på ting jeg glemmer. Husk kjøling henges over tenningslåsen når jeg stenger kranene. Nå har jeg glemt hovedbryter to ganger denne sesongen, så det bør vel henges opp en lapp en plass med det også. Sist gang fikk jeg telefon fra en som sa det var en alarm som peip i båten, det var VHF-en som klagde på manglende posisjon.

Det er to ting som er utenom hovedbryter i min båt, ikke fordi jeg har satt det opp eller har noen sterk mening om det, men fordi det var slik når jeg kjøpte båten. Det er VHF og lensepumpe, jeg tenker at lensepumpe kan få bli der den er, men VHF blir koblet på hovedbryter etter hvert.

Pinkvin skrev On 2018-03-16 at 20.56:

Jeg har seilbåt, og av og til seiler jeg utenfor dekning av mobil. Jeg bruker sjeldent vår fastmonterte VHF, nesten aldri. Mitt mest sannsynlige scenario for bruk er faktisk at vi er utenfor mobildekning og noe har gått så galt at vi må be om hjelp. Det eneste jeg ønsker da er å være så sikker som overhodet mulig på at VHFen skal virke. Det innebærer at den er koblet direkte til batteriet, ikke via hovedstrømbryter. 

Etter å ha lest denne tråden, og med plan om å seile Shetland/Orkenøyene/Færøyene sommeren 19 så vil jeg øke sikkerheten ved å ha ett eget lite batteri høyt i båten og legge til rette for at jeg kan koble VHFen til det hvis alt virkelig skulle gå til helvete.

---

Så tja, kommer an på bruken, men når en virkelig, virkelig har bruk for den så kan kobling via hovedstrømbryteren være det som vipper situasjon i feil retning. 

Pinkvin...tykker i en nødsituasjon att du først bør bruke VHF´n sen mobiltlf, da hører alle i din nærhet din situasjon å kan komme til unnsetning, har du Distressknapp....da går din posisjon automatisk........med mobil skal du rabbla posisjonen, og mottagaren må repetere, og ev sende ut ett relay i området du befinner deg

Hadde din båt varit større enn 24m, som Hulda skriver, eller din båt hadde GMDSS-krav, så gjeller bare VHF radio innom A1-område, som nødradio dvs normalt 40 M !  i A2-område må du da ha en MF-radio....A2 område er 150 M fra kyst med kystradiostasjoner.

i A3 område dvs utenfor 150M sonen, gjeller HF-radio + ytterligere en mulighet å nå land Epirb eller satelittkomm.

sannsynligheten for att en hovedbryter legger av i tidskritisk situsjon er mikroskopisk.....tror man, att man er en av disse få utvalgte,

som kommer opp i sånne situasjoner av risiko/sjanser......da er det bedre å kjøpe flakslodder :wink:

For spes intresserte finnes litt her (gjeller alltså ikke fritidsbåt........men det er jo lov å kopiere å hente tips)

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2014-07-01-955/KAPITTEL_3-1-2-1-1

leste litt kjapt, vedr nødbatteri, 1 tim skall det holde hvis man har annen nødstrømkilde ombord, eller 6 tim om man bare har batteribackup

i mitt fall drar min VHF 5,5A i Tx.......dvs ca 35Ah-batteri

der står også att VHFn og distressknappen, må vare stedet der skipet navigeres fra, så har man VHF ved kartbordet, så bør man ha en ekstra Commandmic oppe i cockpit

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...