Hulda Svart 18.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2018 Problemet til TS er vel at VHF'en kanskje begynner å hyle og bære seg når de iķke er om bord. Vi har en del av det når vi er syd i Danmark. Noe nødmeldingsgreier, så langt virker det som at noen trykker på noe feil. Ikke si det til noen, med vi slår av om natta. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2018 Jeg slår også av om natten, og så går vi også i land noen ganger, utenfor hørbar avstand til VHF'n. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Maika Svart 18.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2018 Jeg skrur ned lyden på natten, sånn at det fortsatt er mulig å bruke nødknappen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2018 Hylingen går på maks volum, uansett hvor høyt VHF'en er skrudd på volumknappen. Høres ut som en sirene med hurtig variasjon av lydbildet. Bør oppleves av alle som insisterer at apparatet skal være slått på til en hver tid. Vil tro de fleste endrer holdning etter en ukes tid. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2018 Da er jeg glad jeg har en "noe eldre" (kun 30 år gammel) Sailor RT2048 uten slik uling. Den har jo analogt selcal, men det er jo nedlagt. Og det hylte ikke like sterkt nå jeg fikk et anrop. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 18.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2018 Selcall er vingesus fra engleskaren i forhold. Danmark sliter med Lyngby Radio. Lurer på om det er dem. Om de får et PanPan i Vadehavet er det påkrevet å vekke dem som ligger borte ved svenskekysten også. Og en gang til for å informere om at første meldingen bare var tull. Mener det er noe i den retningen. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 19.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2018 Lars H. skrev On 18.3.2018 at 12.56: Det er ikke noe krav i en fritidsbåt, det er jo heller ikke krav om VHF. Ingen som snakker om krav, bare en god regel å ta strøm direkte fra batteriet til VHf. Slik har det vært praktisert i alle år. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Lars H. Svart 19.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2018 Der er jeg ikke enig, - jeg foretrekker et minimum av tilkoblinger direkte på batteriet. Når jeg slår av hovedbryteren ønsker jeg 12volt opplegget så nært 100% fritt for mulige kortslutninger og brannkilder som mulig. Slik jeg har det nå, har jeg allerede alt for mye koblet på direkte, alarm, solcellepanel, battmeter og nå sist en Safecurrent duppeditt for å kunne sjekke spenning og temp på batteriet hjemme. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
theppan07 Svart 19.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2018 Du glemte vel lensepumpen Lars ? Artig tråd etter hvert, og mange argumenter for og imot ulike løsninger. Synes fremdeles vi generelt er for lite flinke til å tenke på at saker og ting i båt skal fungere uavhengig av interesse og kompetanse om bord. Det kan da tenkes at strenge sikkerhetskrav/oppfatning av hva som sikkerhetsmessig er best bør vike for brukervennligheten. Gleder meg til sommeren og en VHF som alltid er på når tenning er påslått, og av når jeg forlater båten.? Det var nok siste ord fra TS i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 19.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2018 Det er jo litt fristende - for å være "troll" - hva er frekvensen på defekte VHF-radioer? Når alt annet svikter vilkårlig så er det fort gjort å kreve redundans - i alle ledd... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2018 theppan07 skrev 45 minutter siden: Du glemte vel lensepumpen Lars ? Nei, jeg har ikke noen flottør på den, så det er ingen hjelp i å ha den koblet på direkte når jeg forlater båten. Men om jeg skulle trenge den under veis, kan jeg kjøre den valgfritt fra forbruksbatteri eller startbatteri. Så om vannet fosser inn og det er langt til land, kan jeg slå over på det andre batteriet om det første går tomt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.