Jump to content

Varsling om at VHF står på når du forlater båten

theppan07

Recommended Posts

Da er jeg glad jeg har en "noe eldre" (kun 30 år gammel) Sailor RT2048 uten slik uling. Den har jo analogt selcal, men det er jo nedlagt. Og det hylte ikke like sterkt nå jeg fikk et anrop.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Der er jeg ikke enig, - jeg foretrekker et minimum av tilkoblinger direkte på batteriet. Når jeg slår av hovedbryteren ønsker jeg 12volt opplegget så nært 100% fritt for mulige kortslutninger og brannkilder som mulig.

Slik jeg har det nå, har jeg allerede alt for mye koblet på direkte, alarm, solcellepanel, battmeter og nå sist en Safecurrent duppeditt for å kunne sjekke spenning og temp på batteriet hjemme.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du glemte vel lensepumpen Lars ?

Artig tråd etter hvert, og mange argumenter for og imot ulike løsninger.

Synes fremdeles vi generelt er for lite flinke til å tenke på at saker og ting i båt skal fungere uavhengig av interesse og kompetanse om bord. Det kan da tenkes at strenge sikkerhetskrav/oppfatning av hva som sikkerhetsmessig er best bør vike for brukervennligheten.

Gleder meg til sommeren og en VHF som alltid er på når tenning er påslått, og av når jeg forlater båten.?

Det var nok siste ord fra TS i denne tråden.

theppan07 skrev 45 minutter siden:

Du glemte vel lensepumpen Lars ?

Nei, jeg har ikke noen flottør på den, så det er ingen hjelp i å ha den koblet på direkte når jeg forlater båten. Men om jeg skulle trenge den under veis, kan jeg kjøre den valgfritt fra forbruksbatteri eller startbatteri. Så om vannet fosser inn og det er langt til land, kan jeg slå over på det andre batteriet om det første går tomt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...