Jump to content

Eberspächer D5, vifte defekt, overhale eller bytte?

Jakob T

Recommended Posts

Da var det min tur,problemer med varmeren problemet er viftemotor.Har fått pris på ca 11000 for overhaling med ny motor.Nermer seg prisen på ein ny.

Blir jo enklere å overhale å sette den gamle tilbake.Blir fort litt jobb å strekke nye kabler mm.Overhalt burde den kunne fungere greit noken år til.

Må ta hurtig bestemmelse påsken nermer seg.

Er ein nyoverhalt godt nok.

Du sier ikke noe om hvor gammel den er, men min erfaring med D5 er at den krever litt TLC ved jevne mellomrom. Ville i en slik situasjon helt klart kjøpt en ny. Kjøper du samme, er det bare å plugge inn. Behold den gamle som "reservedeler".

I.M.S. skrev Just now:

Nok en gang, hva er produktnummer. Bør oppgis for å få riktig svar hvis ikke blir det bare "synsing".. D5 L, LC, Airtronic, WZ, WS, WS-C ?

For min del har jeg en dieselfyrt 12 volts, Airtronic B5L er vel antakelig korrekt betegnelse.

Kan det være denne med art. nr. 25 2361 05 00 00?

image.png.de43265960a6e193907319833e23deca.png

Jeg kommer i alle tilfelle til å demontere den for å se nærmere på muligheten for lagerbytte i viftemotoren. Ingenting har trøblet så langt og jeg gjør det ifm. bytting av glødegitter etc. men syntes jeg hørte en ørliten høyfrekevent lyd helt på slutten av fjorårssesongen.

Har IMS noen erfaringer med det?

Har ikkje nummer på varmeren burde notert det.Varmeren er av den gamle typen med påhengt elektronik.

Spørsmålet er vel om det er forsvarlig å overhale denne i steden for å kjøpe ny.Ønsker ein varmer som fungerer.Kan jo kjøpe 4 kinavarmere til prisen for ovehaling,men da må det leggs nye kabler.Hadde jo vert  enkelt å kjøpe 4 stk,for så å skifte ut ved problemer.:smiley::smiley:

Ah den typen.  Ikkje uvanleg at det vert litt brudd i lodding nett innom huset. Det er nokre år sidan eg fiksa slik sist, så eg hugsar ikkje plassering så godt at eg kan beskriva framgang, men du er såpass hendig at du kler lett av den litt og sjekkar det der sjølv før du evt bestiler ny.  Kanskje den har nokre fleire timar på lur vist den får tilstrekkelig straum :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Varmaren er på verksted,diagnosen seier viftemotor.Denne koster nermere 8000,resten blir vel arbeidstid og deler som glødeplugg sil mm.Det er vel snakk om fulloverhaling.reingjering og sjekk av brennkammer og dieselpumpe

Den har fungert utmerket til dette problemet dukka opp,så med skifte av vifte vil den nok fungere noken år til.

Har tenkt å bruke båten i påsken,er for tiden på fiske vest av Irland.Satser på å komme i land i påskeuka,da vil det bli travelt å skifte kabler mm

Jeg hadde ikke sett så mørkt på trekking av nye kabler til styreenhet.Demonter eksisterende panel,tape fast kabler i en trekkefjær ned til ny varmer.tape så ledninger til ny styringsenhet og opp igjen samme vei.bør være grei skuring om de ikke er stripset på utilgjengelige plasser

Har ikkje fått sjekka kablane.Dei er nok stripsa godt,så det går neppe å trekke dei etter trekkefjør.

Er vel bare noken timer å trekke  kablane.Blir oftest litt demontering.Enklest å sette den gamle på plass..Får pris på ny varmer i morgen.

Kjøpte nettop en på marinesenteret i sandviken(best marin).Betalte 18900 ink monteringssett.Uten monteringssett så får du den nok for under 16000 vil jeg tro.Kjører du båten inn der,så hjelper de deg helt sikkert med montering og for en hyggelig pris,mens du sitter inne og nyter en kopp kaffe:wink:

Meget serviceinnstilte folk som jeg prøver og handle så mye som mulig av det jeg trenger til båten.

S/Y Emma skrev 18 minutter siden:

Sinnsyk pris på D5-viftene!

Hvorfor er de så dyre? Til D4 koster de bare 2.500,-, (eller $30 i Kina).

Hvordan er det mulig at en liten elektrisk vifte koster over 7.000 kroner? Er det raketteknologi?

Antakelig fordi dette er en komponent produsent og distributører kan tjene veldig mye penger på i ettertid når varmesystemet først er kommet ombord og den ryker. Det har nok ingen ting med teknologi å gjøre.

Kan muligens være en D5LC 25 1861. (11.000,- i rep, da er det vel mer enn viftemotoren som må byttes. ) Det kan jo være så enkelt som utslitte børster. Noen kan vel kanskje levere børster ? 5 x 8 x 20(25) mm? Enkelt å komme til disse. Kan ikke sammenlignes med motor til D4. Sikkert noen her på forumet som kjenner til leverandør av div. børster for el-motorer.

Det var snakk om viftemotor reingjering brennkammer glødeplugg sil kontroll dieselpumpe .

Den fungerer så den blir satt tilbake om det blir tidsnød.Har kjøpt ny D5.Blir litt jobb å fjerne gamle kabler,å strekke nye.Får ta det på påsketuren om den gamle svikter heilt.Får prøve å skifte lager på viftemotor seinere

Guest Thostr

8000 for en vifte-enhet må jo regnes som et absolutt ran!? Jeg hadde vurdert utflagging til Russland (Planar) ganske umiddelbart om det var noe jeg ble presentert for uten alternativer dvs. vesentlig rimeligere muligheter.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...