Jump to content

Hvor lenge holder bensinen seg?

Rotorrex400

Recommended Posts

Aldri opplevd kondensvann. Nå er det jo små tanker + små motorer det gjelder og det meste hos meg står det Honda på. Alt fyrer stort sett på "første" når ny sommer/ vintersesong melder seg, så dette opplever jeg som ganske problemfritt.

Men når det gjelder gammel bensin:

På Yamaha 9,9 `en (totakter) tømmer jeg tank og flottørkammer slik at det står tomt over vinteren, men starter gjerne opp igjen på fjorårets beholdning på bensintanken. Det går like bra. Jeg liker bare ikke at gammelt oljeblandet grums får sette seg i forgassersystemet over tid.  Mulig det er overtro, men tro kan flytte fjell ...

Ser det er to leirer KJØRE TOM og la det stå til neste år.

Jeg tilhører den siste lærte det på 50 tallet og det har fungert en JOBU fra 70 tallet  og et par nyere,  gresklipper og snøfreser,  solgte en påhenger  82 mod, med startgaranti hvis den fikk overvintre med bensin på tanken ( viste han var en fanatisk kjør tom mann)    (den starter enda).

Mener at begge metoder fungerer like godt, kan det være andre årsaker til start problem??

Det eneste jeg kan si er at  9 av 10 gressklippere med startvansker blir bra etter at luftfilteret er vasket,  tygg på den.

Og bensinen holder seg lenge.  ..

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Adrian123 skrev 28 minutter siden:

hvordan kjører man forgasseren tom? 

Er det bare å kjøre motoren til den stopper av seg selv?

Ta av bensinslangen og la motoren få gå til den stopper av seg selv (det kan faktisk ta en stund, avhengig av hvilken motor du har).

Tenkte å hive litt mer bensin på bålet...:giggle:

Nå er vel ikke dagens bensin fra pumpa på stasjon lik den gamle...

Dagens bensin råtner over tid, derfor har mange gjort den erfaringen at for å få start på gressklipper, snøfreser, påhenger etc var løsningen rett og slett ny bensin på tanken.

Mener å huske de siste «miljøtilsetninger» kom tidlig i 2017 på pumpene rundt i landet.

Derfor nærmer vi oss amerikanske tilstander for båtmotorer og alt annet de setter bort for sesongen for lagring, clogging-oil (heter det det?) Samme sto i bruksanvisning til scooteren, smøreeffekt uten å lagre bensin...

Snakket både med lokale bensinstasjonen og produktansvarlig hos oljeselskapet i høst ang diesel og dette ble nevnt for bensin. Derav salg av alkylatbensin på ferdigkanner.

Det sies også at denne nye bensinen kan ødelegge pakninger etc over tid.

Hvor mye hold det er i disse utsagnene skal jeg ikke si sikkert :wink:

oberst1 skrev 12 minutter siden:

Mener å huske de siste «miljøtilsetninger» kom tidlig i 2017 på pumpene rundt i landet.

Derfor nærmer vi oss amerikanske tilstander for båtmotorer og alt annet de setter bort for sesongen for lagring, clogging-oil (heter det det?) 

Heter vel Fogging-oil :wink: Clogging-oil er kanskje det man har på tanken i utgangspunktet :giggle:

https://www.maritim.no/starbrite-fogging-oil#.Wqg6ApOdUfM

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Tror dette har vert oppe mange ganger. Bensin skal lagres med tett lokk og helst kaldt. Da blir ikke damptrykk så høyt og mindre sjanse for at lette komponenter fordamper. Graden av dårlig bensin kan variere. Det er forskjell på vinter og sommerbensin p.g.a dette. Om vinteren tilsettes lettere komponenter for at den skal fordampe bedre i kalde omgivelser. Å blande ny bensin i gammel vil ofte hjelpe. Bensinen er ikke farlig med mindre den er tilsatt olje som kan skilles ut ved lagring da kan smøre egenskaper bli dårligere. Det er lett å være trollmann i nabolaget om man har en kanne fersk bensin i garasjen. Har ikke tall på hvor mange ganger håpløse gressklippere slåmaskiner gresstrimmere mopeder, bensin aggregater osv har fyrt opp etter å ha fått ny bensin i flotørkammer. 

Biltema har begynt å selge alkylatbensin. 159,- for 5 stk 1 litere. Har ikke sett større kanne derfra, men det kommer sikkert.

Jeg kommer til å gå over til denne når sesongen nærmer seg slutten på jollemotoren. Skal kjøpe den nye 6-hesteren til Honda.

Snøfreseren har alltid bare fått denne typen bensin. Man vet jo aldri hvor ofte den går.

Gressklipperen starter bra alltid, samme hva :giggle:

http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Maskiner/Tilbehor/Alkylatbensin-4-takt-2000031607/

oberst1 skrev for 10 timer siden:

Tenkte å hive litt mer bensin på bålet...

Nå er vel ikke dagens bensin fra pumpa på stasjon lik den gamle...

Dagens bensin råtner over tid, derfor har mange gjort den erfaringen at for å få start på gressklipper, snøfreser, påhenger etc var løsningen rett og slett ny bensin på tanken.

Det har du rett i.

Og da stemmer det at var alt bedre før :giggle:....

og det skaper inntekter for noen

Innføring av ny bensinkvalitet stiller større krav til tankhygiene og kontroll
VI KAN HJELPE MED KONTROLL / RENS AV TANK OG BYTTE AV FILTER
Fra og med nyttår (2016) vil alle selskap omsette bensin med Bio innblanding, også kalt E5. Denne bensinen vil erstatte standard 95 B&lyfri.  E5 bensin vil fortsatt være 95 oktan, men ha en Bio innblanding på opptil 5%.

Innføring av ny bensinkvalitet vil stille større krav til tankhygiene og kontroll. E5 bensin er, sammenlignet med standard 95 Blyfri,  mer følsom for vann. Bensinen vil bli ødelagt med lengre lagring hvis det er vann i tanken.

Vi anbefaler derfor en kontroll, og eventuelt en rens av tanken, samt bytte av filter. Ta kontakt hvis du ønsker at vi skal gjøre dette for deg.

Detter er noe en bør ha i "tankene".:rolleyes:

Vinterbensin har høyere damptrykk en sommerbensin.
Sommerbensinen kommer rundt 1. mai.
Vinterbensinen kommer tidligste 1. september.
Sommerbensin fungerer dårligere enn vinterbensin om vinteren.
Vinterbensin kan fungere dårligere enn sommerbensin om sommeren, spesielt for motorer med forgasser.

Ha en god bensinsesong.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Interessant tråd. Jeg har egentlig bare to eksempler å bidra med.

Vår Seadoo Spark vannscooter fra 2014 sto første vinter lagret i ca 5C. Det var litt bensin på tanken. Da vi skulle starte den på våren, var det helt umulig. Vi sugde ut bensinen og fylte litt ny bensin, og da startet den med en gang. Service var tatt og nye plugger.

Det andre eksemplet er snøfreseren. Det er en Honda 760. Ved endt sesong ifjor, så stengte jeg bensinkranen og lot den kjøre til den stoppet. Tanken var kanskje halvfull (var jo neste ikke snø ifjor).  Ved oppstart i årets sesong, så syntes jeg den fusket fælt. Kjørte tanken tom. Da jeg fylte ny bensin, så var det en helt annen maskin og det var ingen fusking.

Kondens ser jeg har vært nevnt over, så det kan kanskje ha spilt en rolle her?  

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Nyeste bensinen jeg har ble kjøpt inn i 2013. Har i tillegg kjøpt alcylatbensin hos Jula. Billigere enn Biltema. Ikke start dette kondenshysteriet en gang til. Det er sikkert 100 tråder her inne om tro og tvil som skal motbevise naturlovene. De beste går på tanta til onkelen som hadde en fetter som fikk vann på tanken. Det må være kondens!

Vel Hulda, om den nyeste bensinen du har kjøpt er fra 2013, så er du heldig å har bensin uten biotilsetning. Biotilsetning er mer eller mindre sprit etter hva jeg oppfatter. E5 bensin (standard 95 bensin) på en 20-literskanne vil da inneholde en liter sprit..... Sprit trekker til seg fuktighet fra lufta. Det betyr vel at om E5 bensin står lagret hele vinteren så vil spriten trekke til seg vann fra lufta. Om jeg har forstått det rett. Tenk dere E10 som noen snakker om: 10% sprit i bensinen... Vet ikke hva som fordamper lettest av sprit og bensin, men jeg vet at sprit&vann har en tendens til å like seg godt på bunnen av forgasser og tanker. Nymotens bio-bensin egner seg ikke for lagring, så bruk den opp mens den gir god fart og glede :-)

På veteranbiler kjøper jeg alltid super bensin fra Esso for vinterlagring. Foreløpig har ikke den tilsetning av bio/sprit, og lagring med denne i forgasser & tank gir ingen problemer med oppstart på forsommeren. All annen E5-bensin ga problemer. Så i høst fikk 75 hk Mercury med tre forgassere super fra Esso før vinterroen senket seg.

(En annen sak er at med sprit i bensinen så synker kokepunktet drastisk. Det gir problemer for forgassermotorer hvor det koker i flotørkammer eller i bensinledningen...  Moderne motorer med innsprøytning har ikke dette problemet da bensinen står under trykk og har da et høyere kokepunkt...)

:-) steinar

Redigert av fredriksen (see edit history)
Nevermind skrev On 13.3.2018 at 8.17:

Sliter nesten alltid med årets første oppstart på både plenklipper, strømaggregat, snøfreser, påhengsmotor og motorsykkelen. Den siste er en 2-cylindret Ducati som vel må godsnakkes med uansett når jeg måtte ønske å starte den

Har et par Ducatier selv, og trikset hver vår er å gi plukke ut luftfilteret og gi litt startgass i luftfilterboksen. Så fort du har fått den til å starte EN gang er problemet gjerne løst resten av sesongen.

Hvis den fortsatt er tungstartet er trikset på Ducati å bytte ut til kraftigere kabler på + og - fra batteri, gjennom rele og til starter.  Ducati har tradisjonelt vært litt sparsomme på kvadraten. Men nå er vi litt på feil forum... :thumbsup: 

@fredriksen. Du nevner korrekt selv spritens affinitet til vann. Og at det naturligvis må være fritt vann i luften. Så har man en tett kanne med bensin på, så får man kanskje ut et par gram vann. Og om jeg på påhengeren skrur til lufteskruen, stenger kranen og kjører forgasseren tom, så er det verken bensin, vann eller sprit der. Det kommer til å bli et helvete med bilparken når alt vanner får akkumulert seg over tid.

• 5 år senere...

Så har det gått noen år, og vi er nå på E10…

Jeg forstår at alkylatbensin skal hindre at det blir problemer, men hvis man først har fått problemet, hva gjør man da for å løse det? Må forgasseren av med full rens??

Suzuki 5hk som går med full choke, men ikke uten choke, og vil bare hoste og harke. Fungerte fint i fjor, og gjorde ikke noe da vinteren kom (kjørte ikke forgassser tom etc)

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Akvanauten skrev 9 minutter siden:

Suzuki 5hk som går med full choke, men ikke uten choke, og vil bare hoste og harke.

Åpne forgasseren og sjekk flottørhuset. Hvis for mye etanol i bensinen hender det at det skjer en reaksjon med aluminiumen i forgasseren, da får du gult pulver/snørr som blir liggende over alt inni der, noe som ikke akkurat fremmer jevn og problemfri gange dessverre.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...