Jump to content

Dp290 Drev i beachmodus men pumpen fortsetter å gå

Bakstørn

Recommended Posts

Hei

I dag skulle vi ta oss en liten ettermiddagstur med båten i finværet, men vi støtte ganske fort på problemer. Etter at motoren ble varm ga jeg mer gass, og akkurat i det jeg kommer opp i plan hører jeg at propellen begynner å kavitere. Jeg slakker av på gassen, og et kjapt blikk på instrumentene viser at drevet er i full fart opp. Jeg har ikke sjangs å stoppe det på noen måte før det stoppet av seg selv. Jeg klarte ikke å få dem ned igjen. Propellene var nedi vann enda, så jeg hadde kjøling og noe styring og klarte å ta meg hjem igjen til hjemmehavn. 

Instrumenet står bare å blinker rødt i øvre posisjon, og jeg herer tiltpumpe slår inn relativt ofte, selv med tenningen av. Måtte skru av hovedbryterne før jeg fikk den til å slutte. Den slutter også så lenge jeg holder inn pil ned, men starter igjen så fort jeg slipper knappen. Jeg hører også det klikker i et relè om jeg trykker på den røde knappen på bryterpanelet. Jeg prøvde å kjøre drevet ned før den hadde kjørt selvtest etter å ha hatt av tenningen, men til ingen nytte.

Jeg har sjekket oljetanken til tiltpumpa, og den var full, men jeg syns oljen så veldig rosa og skummete ut med første øyekast..

Er det noen som kan ha en idè om hvor jeg skal starte å feilsøke? 

Hadde akurat det samme på min i fjor sommer.  Jeg tok av alle kontaktene på releene og på pumpen og jorde de rene og strammet de litt og sprayet de med electrocleaner og etter det har det fungert helt feilfritt.

At olja er rosa er fordi det er ATF Dextron3 og den kan skumme litt når pumpa bare går og går og da blir den seende rosa ut . helt normalt..

Etter en liten telefon til fagfolk fikk jeg raskt et tips om å sjekke de to relèene bak på pumpen. Supert tenkte jeg, gikk i gang og byttet om kontaktene for å se om pumpen da bare ville kjøre drevet ned igjen. Det gjorde det. Det kjørte det også opp igjen når jeg trykte opp. Altså virket alt som normalt igjen. Jeg byttet kontaktene tilbake, og alt i orden der også. Så konklusjonen er at ene kontakten må ha ramlet ut en smule, så jeg sprayet godt med elektrocleaner og gjorde rent, sprayet på litt wd40 etterpå og satte alt på plass igjen. Så håper vi tilten oppfører seg normalt heretter, og at dett var dett :)

Takk for hjelpen.

Flott det ordnet seg! Men følg med på dette, har det først skjedd er faren for at det skjer igjen større.

Jeg tror problemet skyldes at ene releet har brent fast kontaktsettet, men løsnet igjen nå. Siden det skjedde også med tenning av, vil jeg tro at det er det ene releet bak ved pumpa som hengte seg opp (med blankt metall hus).

Rent elektroteknisk så vil et rele danne lysbue ved kobling/utkobling. Dette lager krater på kontaktflatene, og til slutt kan det 'sveise seg sammen".

Om det skjer igjen: napp ut et av releene (samme hvilket), så stopper i hvert fall pumpa. Pumpemotoren får nemlig pluss via det ene releet og minus via det andre (og så veksler det til motsatt når pumpa skal gå motsatt vei).

God båtsesong! ?

Tja, mener du at det dannes en lysbue inni selve relèet slik at dette ikke vil være synlig med det blotte øyet? I såfall kan det vel kanskje være greit å ha et ekstra relè på lur, slik at om noe skulle oppstå, så kunne man bytte i full fart om noe skulle oppstå? For man er jo rimelig interessert i å få drevet godt ned i sjøen før man lurer seg hjem for å ikke rasere drevet bare for å komme seg hjem.. Men tusen takk for tips, jeg suger til meg alt av informasjon jeg kan bruke til noe senere :)

Stemmer. Dette er ikke mulig å se uten at man evt plukker av metallhetten på releet. Fikk selv samme problemet, på vei opp i plan. Vannsøyle rett til værs og ganske kraftige vibrasjoner (pga stor hastighet på akselen med stor vinkel). Pumpa stod og gikk, og oljen skummet.

Målte releet og fant ut at det var fastbrent. Kjøpte 2 nye, men tenkte jeg skulle ha det releet som var OK i reserve. Da jeg målte for å finne ut hvilket som hang, hadde det løsnet igjen og begge virket helt fint.

Edit: Tilsynelatende virket helt fint. Men vet som sagt fra før at det lett skjer igjen

Redigert av Sjøfare (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...