Norsken Startet 12.Mars.2018 Link til dette innlegget Startet 12.Mars.2018 (redigert) Noen som har en formening om denne båten? http://www.yachtworld.com/boats/1988/Wauquiez-Centurion-47-3142490/MAZATLAN/Mexico?refSource=browse listing#.Wqa5w-a5uUk Driver å ser litt på hva det vil koste å få den hjem til Norge, og lurer litt på om noen har erfaringer med frakt fra Statene til Norge/Europa? Fant en tilsvarende båt i Nederland men den ble solgt, så leker litt med tanken om å kanskje gi ett skambud på denne og få den fraktet over til Norge/Europa. Da det blir alt for mye for mitt erfaringsnivå å seile en så stor båt over så mange nautiske mil. Også er det jo dette med kostnader med å få båten i god stand igjen. Siden det ser ut som båten har ligget en stund uten vedlikehold så tenker jeg litt på rigg, seil, teakdekk og motor(perkins prima m60). Noen som har formening om hvilke kostnader man kan dra på seg her? Erfaringer med rod rigg, som denne har? Fiks av div småting tar jeg greit selv, men det er som sakt de større mer viktige tingene jeg er litt skeptisk på. Jeg er villig til å legge en god del penger i båten, for jeg liker den veldig godt. Men havner jeg godt over det det vil koste for en tilsvarende båt i ferdig stand så utgår det. Alle tanker rundt dette er svært interessant å høre. Redigert 12.Mars.2018 av Norsken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 12.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2018 (redigert) "Alle tanker" , men rundt 1mill tenker jeg. Sprayhood/kalesje: 50kr Rigg:2-300kr Seil:80-100kr Teakdekk: 100kr Gelcoat/bunn: 50-100kr Slanger/pumper/vvs: 30-50kr Trsp/fortolling/reiser: 200-250kr Ny elektronikk: 100kr Sminke/gadgets: Resten av budsjettet. Forutsatt at ingen større skader eller motor må ordnes med. Mener jeg har sett den båtmodellen før. Hvorfor er du så keen på centurion? Minner litt om blanding av Wasa og SY. Redigert 12.Mars.2018 av Bigmac (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 12.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2018 Fin båt, men hvis det ikke er en sjelden type du har jaktet på lenge kan jeg ikke tenke meg at det er noe god økonomi å frakte denne hjem til Norge. Frakten koster en del, oppgraderinger er dyrt og hvis ikke du kjenner tilstanden kan det fort koste mer en kjøpesummen. Husk også moms og importkostnader. Sitér dette innlegget Link to post
casie Svart 12.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2018 Hva transport fra mexico koster er jeg usikker på,men fra middelhavet må du regne ca 16.000 euro.Så får du i tillegg kosten med flargjøring som demontering av rigg etc Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 12.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2018 Når jeg leser annonsen tenker jeg at det er ikke båt som skal selges, men de ønsker kontrakt på arbeid av båten. Sitér dette innlegget Link to post
casie Svart 12.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2018 Var jo gjerne litt svaartmaling fra big mac sin side...om teaken er av den tykke varianten,så går det vel gjerne an og slipe og ojle den Sitér dette innlegget Link to post
Norsken Svart 12.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2018 Selv så synes jeg ikke båten ser så alt for dårlig ut. Innredning ser jo rett å slett bare forlatt ut, men ellers ingen videre slitasjer. Badene kan rives og bygges opp på nytt. Ikke særlig glad i hvit innredning i båt uansett. Ut ifra bilder så ser jo ikke teakdekket helt ødelagt ut, selv om det er vanskelig å dra noen konklusjon ut ifra bilder. Men jeg føler at interiør burde sett mye værre ut om det var noen lekkasjer? Mulig det er noe ved mastegjennomføringen. Ser hyttetrekket henger der? Ellers er jeg vell egentlig ganske enig i den listen din, men så er det jo om alt det må byttes og fikses for at det skal bli en bra båt. Skrog går jeg ut ifra er bra. Rigg er jeg litt skeptisk til enda, og seil ser jo ut til å være lagret i båt iaf. Jeg har sett lenge etter båt, og alle jeg har blitt veldig interessert i har blitt solgt. Har sett på mange båter men kun Centurion 47 og Columbie 451 har virkelig stått ut. Og med kun litt over 50 bygde båter av hver av dem er det ikke mye å velge i. En skikkelig survey blir ett must, samt at prisen skal ned før det blir interessant. Har forhørt meg om frakt på båten fra Mexico opp til Fort Lauderdale, så får høre hvor dyrt det stykket blir. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2018 Båten var jo stygg, slitt og rotete, men kanskje ikke direkte skadet? Det er jo noe som uansett på undersøkes nærmere. Hva med å få noen til å seile den hjem? Mange som har erfaring fra den ruta, og sikkert mange som er interessert i eventyret også Kanskje en mulighet for å få ned totalkostnaden? Det forutsetter jo selvsagt at den blir satt i tilstrekkelig sjødyktig stand før avreise, men det er kanskje en del arbeider som er rimeligere å få utført der nede uansett? Og det som blir utbedret der kan du jo stryke fra lista. Teak blir nevnt. På såpass gamle båter var de vel ikke så kjipe på materialtykkelsen som nå for tia, så det er kanskje mulig på bare slipe den ned? Mye penger å spare der også. Men var det ikke en del gamle båter hvor teakdekket ble skrudd og natet, ikke bare limt? I så tilfelle er det jo et flytende spørsmål om det er tett. Og hvis det i tillegg er sandwich med balsakjerne i dekket, ja da tror jeg at jeg ville slått fra meg hele prosjektet... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Norsken Svart 13.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2018 Hadde båten vært ryddet og vasket hadde den nok vært solgt. Det er jo absolutt en mulighet å få noen til å seile den hjem, men det er som du sier med sjødyktigheten. Jeg ser for meg at rigging og det å montere sikkerhetsutstyr kan gjøres i statene, men å ha noe langtidsprosjekt på andre siden av dammen blir nok slitsomt og dyrt i lengden. Hadde vært meget interessant med en survey på båten. Jeg ser på noen bilder at teakdekket har plugger, så dette er nok skrudd og limt. Mente jeg leste en plass at Wauquiez brukte balsakjerne i dekket, men at dette var seksjonert. Altså om det dukket opp en lekasje så var det bare den enkelte seksjonen som fikk skaden. Dermed slipper man å åpne hele dekket, men husker ikke helt hvor jeg leste dette. Båten er kun aktuell om jeg slipper unna med småfeil som jeg kan ordne over tid. Om båten lekker, rigg må byttes og motor står i sju stein så er det uaktuelt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2018 Rent geografisk og kostnadsmessig ville det vel være veldig kjekt med oppstart i Mexico hvis en skulle på langtur? Ser for meg et halvt år eller så boende i- og jobbende med båten, så avgårde på tur. Men frakt hjem for å så fikse opp høres, økonomisk sett, dyrt ut. Flott båt :-) Men om en sitter på markedet en stund, vil det ikke dukke opp noen greie kandidater i Europa? Sitér dette innlegget Link to post
Norsken Svart 13.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2018 Langtur hadde vært spennende, men lar seg ikke gjennomføres akkurat nå. Fikk to priser idag på frakt, den ene rett fra Mexico til Belgia, som kom på den nette sum av 85.000 Amerikanske. Ellers så var det nok mulig og få til frakt fra 15.000-25.000 Amerikanske fra Florida eller South Carolina til Belgia. Da er det nok spørs om det er bedre å bruke pengene på utstyr og heller ta turen selv. Men er veldig skeptisk på å håppe rett på vest til øst seilas over Atlanteren med den erfaringen jeg har. Det kan vell bli veldig tøft på den ruta? Det er godt mulig det kommer noen for salgs igjen på det europeiske markedet, men blir nok gjerne litt for dyrt for min del. Jeg skal iaf undersøke litt å se om det går å få til dette på ett forsvarlig vis. Om ikke er det nok bare å vente å følge godt med på markedet. Sitér dette innlegget Link to post
sigdy Svart 13.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2018 Et vesentlig punkt er CE merking. Dersom båten har vært i bruk i EØS området før 1998 eller er eldre enn 1950, så slipper du CE merking . Hvis ikke er det ingen vei utenom. Alle fritidsbåter med en skroglengde på mellom 2,5 og 24 meter skal være CE-merket før de kan settes på markedet eller tas i bruk. Det vil si at om du importerer en båt selv fra et land utenfor EØS-området, må båten CE-merkes før den kan tas i bruk i Norge. Fritidsbåter som importeres fra et tredjeland og ikke er CE-merket vil bli stoppet i tollen. Du får da valget mellom å gjennomføre en etterkontroll, med de kostnadene som måtte påbeløpe, eller å sende båten ut igjen av EØS-området. Denne etterkontrollen er ofte en omfattende og en dyr prosess. Dette skyldes at det skal utarbeides fullstendig teknisk dokumentasjon og gjøres beregninger som viser at båten tilfredsstiller kravene til CE-merking. Dette er med andre ord en utgiftspost som du må ta med i budsjettet ditt. Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 13.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2018 Begynner i verste fall å nærme seg 2mill? Da har du dette skipet: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=110483990 Sitér dette innlegget Link to post
Norsken Svart 13.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2018 (redigert) CE merking er vell ikke nødvendig på en båt fra 1988? Wauquiez lages kun i Frankrike uansett, så om det ved den tiden var krav på CE merking, så skal den vell i grunn ha det. Jeg skal forhøre meg litt om pris fra andre og se om noen klarer å presse det ned mot 10-15k usd. Ellers så må det bli på egen kjøl. Noen på BP som har lyst på en Atlanterhavskryssning? Var fin den Swan. Men heftig pris Redigert 13.Mars.2018 av Norsken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 13.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2018 Har det bodd romfolk i den? Sitér dette innlegget Link to post
Norsken Svart 13.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2018 Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 14.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 (redigert) Norsken skrev for 11 timer siden: Ellers så må det bli på egen kjøl. Noen på BP som har lyst på en Atlanterhavskryssning? Dette hadde jo blitt hentetråden over alle :-) Jeg er med, som kokekyndig motormann,/slask. så må vi ha med Bjørn Løvjomås som navigatør og humørspreder og til slutt, et par habile seilere. Redigert 14.Mars.2018 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Norsken Svart 14.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 Det hadde jo absolutt vært kult om folk hadde stilt opp for en slik tur! Jeg sitter å tenker, leser og søker hei vilt rundt dette med rod rigging. Er det noen her som har erfaring med slik rigg? Skal man over Atlanteren så skal rigg være god, og da er jo spørsmålet om man kan gjenbruke riggen som står der, kjøpe helt ny rod rigging eller bytte til wire? Norseman eller Staylok er jo interessant med tanke på at man kan ha med seg ekstra wire osv, om det skulle skje noe. Noen eksperter som har peiling angående dette? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 14.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 (redigert) En kjenning skulle seile ARC i 2016, etter bare noen timer røk et røstjernfeste. De fikk karret seg tilbake til Las Palmas uten rigghavari, mannskapet måtte booke nye biletter hjem, båten måtte settes på land hele sesongen, og turen ble utsatt med et år. Masse komplikasjoner og kostnader i alle kanter. Jeg vil sterkt fraråde det prosjektet du lanserer her. Redigert 14.Mars.2018 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Norsken Svart 14.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 Jaha? Så siden din kjenning fikk trøbbell med riggen, så burde vi alle holde oss hjemme? Det er jo sånt som skjer, og som min kommentar litt lenger opp burde vise så er jeg veldig opptatt av at ting er i orden før eventuell avreise. Jeg har god tid til å gjøre båten klar, å skal love deg at ting er i orden før jeg eller noen andre setter foten sin i båten å krysser atlanteren. Også bør jo folk som eventuelt vil være med være klar over at det fort kan ta litt tid å krysse, så her må nok folk virkelig ville det og ha tid til det. Uansett er jeg bare i planleggingsfasen, for å se om det er mulig å få til og hvilke kostnader det vil medføre. Enten via å seile den hjem selv, eller å få den fraktet osv. Her drøftes planen med folk som har litt mer peiling, og som kanskje kan komme med litt innsikt på hvordan jeg skal gå frem å hva jeg bør tenke på osv. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 14.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 Forstår det slik at du tenker å bo i båten. Ein tin eg misliker med denne båten, er nedgangspartiet til salongen. Ei nesten to meter lang "trapp" villei alle fall eg opplevd som eit iritasjonsmoment over tid. Dersom du vurderer denne båten seriøst, får du rekne på transportkostnadane. Hugs det skal betalast moms på dette. Deretter må du få fagfolk til å ta ein meget grundig sjekk før du reiser bort sjølv. Deretter må du vurdere om båten skal setjast i stand der han ligg, eller om han skal fraktast direkte til Norge/ Europa. Ikkje for å vere negativ, men eg er redd at dette blir kostbart om båten skal fraktast til Europa. Ville nok vurdert ein båt som ligg litt enklare tilgjengeleg. Båtprisane i Norge er ganske gunstige. EIt alternativ kan og vere å kjøpe båt i Middelhavet, men det er ikkje så mykje å tene på som for nokre år sidan. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 14.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 Min kjenning hadde gjort svært grundige forberedelser før sin tur, han hadde eid båten siden den var ny i 2003 og den er alltid tipp topp. Vedkommende pleier å gjøre det blant de beste i sin klasse på reggattaseiling, og er svært erfaren med båtstell. Formålet med min innvending var å si at man vanskelig kan sikre seg mot uhell. Videre vil de fleste som skal på langtur legge mye innsats og penger inn i forberedelsene før avreise, det hadde også han gjort. Å kjøpe et prosjekt i Mexico og tro at man kan ha med deler til en rodrigg i backup eller annet blir å gamble med pengene. Som Sunnmøre helt riktig sier over her så er prisene på brukte båter forbausende lave i Norge. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Euklid Svart 14.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 Jeg har en ganske ukvalifisert skepsis til rod-rigg på langtur. Fabelaktige greier når det funker, men dyrt og vanskelig å få gjort noe med når problemer oppstår, og om noe først går galt har det for vane å skje plutselig og uten forvarsel. Jeg har enkel wirerigg selv, men har støtt på en hel del folk på langtur med trøblete rodrigg. Å seile Mexico - Norge er fullt ut overkommelig, men kanskje ikke noen utpreget ferieseilas, en bør være glad i å seile på kryss. Sliter generelt med å forsvare dette som kjøpsprosess – skal jeg først seile noen tusen nautiske mil med utgangspunkt i Mexico ville jeg pekt nesa vestover ... det burde være mulig å finne en egnet båt på rett side av Atlanteren. Sitér dette innlegget Link to post
Norsken Svart 14.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 Planen er å bo i båten ja. Du sier noe med trappa, men så er det jo dette med kompromiss over hva man ellers liker med båten og missliker med andre. Jeg er fortsatt ung og har nok bare godt av å gå i litt bratte og lange trapper, litt værre blir det med hunden i trappa der, men det må nok la seg fikses på ett vis. For at båten skal bli aktuell så er det jo viktig at den lar seg fåes hjem til en fornuftig pris, samt at båten ikke er ett vrak. Planen for min del var å enten få båten til ei fin havn i Europa, også ordne alt der for så å seile den hjem, eller å få orden på alt i statene og seile eller få den seilt derifra og til Norge/Europa. Om det viser seg at båten lar seg fåes hjem til en grei pris, samt litt oppklaring rundt dette med riggen og hva det eventuelt vil koste å få den byttet/sjekket, så sender jeg ett bud på båten og om selger godtar det så reiser jeg bortover og får tatt en survey samtidig som jeg selv går over båten. Er alt greit så er alt greit. Kan godt unne meg en tur til Mexico uansett om det blir båt eller ikke. Det er mye fint å velge i Europa og i Norge av båter, men så kresen som jeg er så finner jeg svært få jeg virkelig liker og som er i mitt budsjett. Columbie 451 og Centurion 47 er jo to båter som har fristet en god del, men som det igjen er meget få av. Sun kiss 45 har jeg sett på og liker godt, men tror nok ikke det er en båt som måler seg helt opp med de to første, samtidig som de er ganske høyt priset. Med denne har jeg muligens en mulighet til å få en billig båt som jeg kan få bytta en god del på før jeg nærmer meg prisen av en tilsvarende i god stand. Og jeg er meget klar over at man ikke kan ha med seg ekstra rodrigg, iaf ikke på en båt med en slik rigg som denne. Jeg lurte på om noen hadde erfaring med rodrigg, for det har ikke jeg. Jeg har lest at man som regel ikke bytter rodrigg, men man presser/lager nye ''coldheads'', noe som er relativt billig og sikkert. Men så er det jo litt om det er forsvarlig på en båt som tydeligvis har stått en stund og hvor alder på rigg er ukjent. Må alt byttes så vil jeg nok heller gå til wire, og da lurer jeg litt på fremgangsmåten og pris rundt det? Har du wire med norseman eller staylok fittings så kan du bytte så mye rigg du vil hvor enn du er så lenge du har wire og litt verktøy. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 14.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 her er en interessant tråd om rodrigg: Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.