Norsken Svart 14.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 16 minutes ago, Euklid said: Jeg har en ganske ukvalifisert skepsis til rod-rigg på langtur. Fabelaktige greier når det funker, men dyrt og vanskelig å få gjort noe med når problemer oppstår, og om noe først går galt har det for vane å skje plutselig og uten forvarsel. Jeg har enkel wirerigg selv, men har støtt på en hel del folk på langtur med trøblete rodrigg. Å seile Mexico - Norge er fullt ut overkommelig, men kanskje ikke noen utpreget ferieseilas, en bør være glad i å seile på kryss. Sliter generelt med å forsvare dette som kjøpsprosess – skal jeg først seile noen tusen nautiske mil med utgangspunkt i Mexico ville jeg pekt nesa vestover ... det burde være mulig å finne en egnet båt på rett side av Atlanteren. Det er litt den oppfatningen jeg også har fått. Til racing og kystseilas er det nok sikkert greit, men ryker det mitt uttpå Atlanteren så er det ikke så mye man kan gjøre. Men så er det jo de som sverger til rod igjen også. Jeg vil helst bytte til wire, da jeg er kjent med det og det går å fikse selv. Det er jo tydeligvis ganske vanlig å seile fra usa til eu, men det er nok litt tilfeldig hvilken rute som er best og det avhenger mye på værmeldinger etter hvert som du går. Det er vell fortsatt strøm og vind som går den veien også. Og båten er jo en offshore cruiser, så kan jo bli spennende det også. Sitér dette innlegget Link to post
Norsken Svart 14.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 20 minutes ago, Framtia said: her er en interessant tråd om rodrigg: Bra tråd og takk for delingen. Regatta utgår for min del, selv om det er en racer. Så med det i bakhodet så er det vell egentlig bare å forhøre seg om pris på bytte av rigg fra rod til wire. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 14.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 3 hours ago, Norsken said: Det er jo tydeligvis ganske vanlig å seile fra usa til eu, men det er nok litt tilfeldig hvilken rute som er best og det avhenger mye på værmeldinger etter hvert som du går. Det er vell fortsatt strøm og vind som går den veien også. Skal en komme seg fra Mexico til Norge blir det unektelig noen strekninger med vind fra feil vinkel. Et stykke nord i Atlanteren kan en alltids forvente noenlunde fornuftige vidvinkler på det strekket, men med utgangspunkt i Mexico skal en også få litt passatvind å kjempe mot. Der er det i det minste varmere enn i tåkehavet lengre nordøst. Jeg tror det kan bli vanskelig å forsvare å legge så voldsomt store summer i en båt som dette, litt avhengig av hva slags bruk en ser for seg. Pengene flyr fort når det meste skal byttes, og med mindre man skal seile så langt og lenge at man uansett vil bytte alt vil en litt dyrere, men passelig velholdt båt antageligvis gi langt bedre valuta for pengene. Å drive vedlikehold av båt i fjerne strøk har jeg litt mer erfaring med enn det jeg kanskje strengt tatt kunne tenke meg. Noen steder er dette helt topp, andre steder et komplett mareritt. Jeg ville vært rimelig sikker på hva slags ende av den skalaen jeg havnet i før jeg begynte å tenke på noe slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Norsken Svart 14.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 (redigert) Jeg sitter no her å leser om det meste som kan være relevant, og det kan se ut som det er litt opp å ned med vest til øst over Atlanteren. Det er vell sjanse for både mye motorgange og litt kryssing. Skal man gå fra Mexico så kommer man vell ut ved Panama, siden båten befinner seg på vestkysten. Men det blir nok ikke så jeg går centralamerika, båten på lastebil til statene er det optimale. Om man ikke får med seg noen som absolutt vil ha med seg det stykke da. Folk som bruker ca 15-17 dager fra Anguilla til Azorene. Og mange som opplyser om at man kan fint klare 200nm om dagen med en Centurion 47. Det er derfor det er så viktig å finne ut det meste før man bestemmer seg for å kjøpe båten. Har regna litt på det, og om selger godtar mitt bud, så kan båten hentes hjem med moms og frakt fra statene for under 400.000.-. Dropper man frakt og heller bruker 200-300 på rigging og utstyr til båten, så kan den vell hentes til UK med skipper for 12.000 usd. Tar man den selv utgår jo hele den summen, og det blir 300.000.- eller mindre. + rigging og klargjøring da. så 600-800.000.- ferdig momset, levert og någenlunde oppfikset? Men nå sitter jeg kun å regner på hva det vil koste å få bytta riggen, bytta gjennomføringer, nye seil osvosv. Det må jo også kjøpes litt navigasjonsutstyr og sikkerhetsutstyr. Samt bytte av slanger og muligens småtteri som vasker, dass, pumper og varmtvannstank osvosv. Det raker nok fort på seg noen hundre tusen. Men etter det så sitter du no med en meget flott båt med alt i god stand, som forhåpentligvis holder i mange år før større kostnader kommer. Meen, det er godt mulig jeg er optimistisk, men jeg prøver å legge på litt for å ta høyde for uventa ting. Jeg trenger erfaringer rundt kostnader på alt så jeg har noe å gå ut etter. Finnes det noen rigge eksperter eller andre båtbutikkfolk som sitter med prislister i hodet som kan komme med noen innspill? Redigert 14.Mars.2018 av Norsken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 14.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 Går greit å seile fra øst til vest i Atlanteren; jeg har klart det i min lille campingbåt, så denne skal nok takle det helt fint. Men som start på havseilerkarrieren tror jeg bør unngås – da mistenker jeg at båten blir liggende igjen ikke alt for langt øst i Karibien, og den billige båten blir fort en dyr lærepenge. Jokeren i dette er selvsagt at det er bortimot umulig å få en idé om hvor mye utstyr som må byttes, og det kan fort bli kostbart om en må leie inn noen for å gjøre jobben. Skal du leie noen for å seile båten hjem må du ha med i regnestykket at frakt fra vestkysten av Mexico er ganske langt unna en typisk retur fra Karibien – i tid, distanse, værforhold og kostnader, og prisen for å få noen til å seile denne strekningen vil formodentlig reflektere dette. Å seile noen andres oppussingsprosjekter over lengre havstrekninger høres ikke særlig morsomt ut, så i så tilfelle bør en nok belage seg på en real oppgradering før avreise. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 14.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 Flere relevante tråder på cruisersforum, f.eks denne: http://www.cruisersforum.com/forums/f47/late-80s-to-90s-wauquiez-centurion-quality-boat-141813.html Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
pacuare Svart 14.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 Mitt klare råd her med din kunnskap er å kjøpe en OK bavaria 47 eller tilsvarende i Norge, Behold den i 2-3 år, og lær deg litt om seilbåter og utstyr. Kan godt hende du med litt erfaring fremdeles heller mot disse to båtene, men jeg tviler sterkt. Utviklingen har gått mye videre siden disse var nye. Nye båter er bedre. Punktum. Jeg forstår hva du skriver og, hvorfor. Men mener at du med mer erfaring vil endre mening. Hvis du ikke føler deg kompetent til å seile en båt over Atlanteren er har du definitivt ikke behov for båt som er bedre en industri båtene produsert de siste årene. De seiler fint over Atlanteren, også feil vei. En Centurion 47 klarer fint 200 NM i døgnet i passaten. Eller ikke fint, den klarer det i gode forhold. Det vil si stiv kuling bakfra. Fra vest til øst Atlanteren vil den være veldig langt i fra. Kryssvinkel på 50 grader og 6 knop. Det er ikke raskt. Det er ett gammelt design. Seiler omtrent likt eller saktere en nye campingbåter av samme størrelse. Mye saktere enn nye raske båter. Jeg er ganske positiv til å kjøpe denne båttypen. Men det er definitivt ikke en båt jeg med din kunnskap hadde kjøpt utenfor Norge. Mexico båten tror jeg er ett gedigent tapsprosjekt. Kjøper du båten er sannsynligheten for å få den til Norge liten. Det hadde vært noe helt annet hvis du så etter en båt til å bruke i Stillehavet. Og hadde tid og kompetanse til å både vurdere og fikse båten selv. Jeg er litt krass i svaret. Men tror du trenger det. Lykke til med båtlivet! Sørg for at det blir ett positivt bidrag til livet ditt. Sitér dette innlegget Link to post
Norsken Svart 14.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 Jeg har nok lest alt som finnes på nett om Wauquiez båtene, iaf det som er å finne på Engelsk og Fansk Dette har du helt rett i Euklid, skal jeg ta den med hjem selv så må det være folk ombord som har peiling. Hadde det vært noen år tilbake i tid hadde jeg kanskje gjort det, men man har da vokst opp og blitt litt mer ansvarsfull med tiden. Det finnes transportfirma som kjører båter på trailer fra der båten ligger og over til Statene, så jeg hadde sett for meg å få båten til Florida eller South Carolina og ta det meste av arbeidet der. Og som tidligere nevnt så er det ingen som setter foten i båten og gir seg ut på Atlanterhavskryssning før båten er i forsvarlig stand. Om det så er jeg og noen eventyrere fra baatplassen eller en gjeng med deliveryskippere. Alt koker vell egentlig ned til spørsmålet om hvor dårlig båten er. Den ser jo meget trist ut med alt det rotet, men det meste er jo der uten noen videre skader. Iaf ut ifra bildene. Men jeg kanskje er blenda fra forelskelsen? Hva anser folket som kritiske punkter som jeg bør få sjekka og muligens ta med i regnestykket da? Jeg tenker no stortsett på rorlager, kjøl, motor, seil og rigg. Samt gjennomføringer, ventiler og slanger osv. Omrigging til wire er nok avklart om det blir kjøp, så den biten bør jo være klar. Stusser litt på pris på dette dog? Fryktelig lite informasjon å finne om akkurat det der. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 14.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 22 minutes ago, Norsken said: Det finnes transportfirma som kjører båter på trailer fra der båten ligger og over til Statene, så jeg hadde sett for meg å få båten til Florida eller South Carolina og ta det meste av arbeidet der. Hvor mye koster det å få båten transportert fra Mazatlan til Florida/South Carolina ? Fra Mazatlan til Panama er det ca 2000 nautiske mil med kystnær medvindsseilas, om vinteren er vel seilingsforholdene her bortimot perfekte. Dersom jeg var i din situasjon, og båten ikke er et totalt vrak, ville jeg seilt den (eller fått noen til å seile den for meg) fra Mazatlan til Panama tidlig på vinteren etter at orkansesongen er over. Så kan du få et verft i Panama til å fikse det som må utbedres før atlanterhavskryssingen slik at båten er ferdig til våren. Uten at jeg har personlige erfaringer, regner jeg med at prisen på sånt arbeid er billigere i Panama enn i USA, og jeg tror ikke kvaliteten står noe tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 14.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 Norsken skrev 34 minutter siden: Alt koker vell egentlig ned til spørsmålet om hvor dårlig båten er. Den ser jo meget trist ut med alt det rotet, men det meste er jo der uten noen videre skader. Iaf ut ifra bildene. Men jeg kanskje er blenda fra forelskelsen? Hva anser folket som kritiske punkter som jeg bør få sjekka og muligens ta med i regnestykket da? Jeg tenker no stortsett på rorlager, kjøl, motor, seil og rigg. Samt gjennomføringer, ventiler og slanger osv. Regner med du muligens var litt rask når du skrev ned listen over kritiske punkt, men osmose er definitivt noe som jeg ville satt høyt på lista. Ellers er jeg veldig enig i det Pacuare skriver i siste innlegg, men har du forelsket deg i en båttype er det kanskje ikke så lett for andre å nå inn med fornuftige argumenter mot ditt valg. Følelser er følelser enten det gjelder biler, båter eller damer. Noen ganger ser man litt for sent at man kanskje ikke tok det smarteste valget. Sitér dette innlegget Link to post
Norsken Svart 14.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 6 minutes ago, pacuare said: Mitt klare råd her med din kunnskap er å kjøpe en OK bavaria 47 eller tilsvarende i Norge, Behold den i 2-3 år, og lær deg litt om seilbåter og utstyr. Kan godt hende du med litt erfaring fremdeles heller mot disse to båtene, men jeg tviler sterkt. Utviklingen har gått mye videre siden disse var nye. Nye båter er bedre. Punktum. Jeg forstår hva du skriver og, hvorfor. Men mener at du med mer erfaring vil endre mening. Hvis du ikke føler deg kompetent til å seile en båt over Atlanteren er har du definitivt ikke behov for båt som er bedre en industri båtene produsert de siste årene. De seiler fint over Atlanteren, også feil vei. En Centurion 47 klarer fint 200 NM i døgnet i passaten. Eller ikke fint, den klarer det i gode forhold. Det vil si stiv kuling bakfra. Fra vest til øst Atlanteren vil den være veldig langt i fra. Kryssvinkel på 50 grader og 6 knop. Det er ikke raskt. Det er ett gammelt design. Seiler omtrent likt eller saktere en nye campingbåter av samme størrelse. Mye saktere enn nye raske båter. Jeg er ganske positiv til å kjøpe denne båttypen. Men det er definitivt ikke en båt jeg med din kunnskap hadde kjøpt utenfor Norge. Mexico båten tror jeg er ett gedigent tapsprosjekt. Kjøper du båten er sannsynligheten for å få den til Norge liten. Det hadde vært noe helt annet hvis du så etter en båt til å bruke i Stillehavet. Og hadde tid og kompetanse til å både vurdere og fikse båten selv. Jeg er litt krass i svaret. Men tror du trenger det. Lykke til med båtlivet! Sørg for at det blir ett positivt bidrag til livet ditt. Tja, jeg vil egentlig ikke ha en Bavaria. Det er helt sikkert gode båter, som duger til sitt bruk, og kanskje mitt bruk også, men det er båter som ikke faller i smak hos meg. Jeg så på en Centurion i god stand i Nederland, men den ble solgt, som alle de andre båtene jeg liker som det ikke kryr av i verden. De andre som ligger ute er priset godt over miljonen, noe jeg ikke har å legge i en brukt båt. Og selv om en Bav er like rask eller raskere en denne, så er det vell ingen tvil om hvilken båt som er bedre i sjøen, og det er nok dette som ikke trekker hos Bavaria for min del. Folk skryter av Bav, men det er ingen som hopper i taket over hvor sinnsykt bra i sjøen den er, det er en grei båt, men ikke mer enn det. Her ser jeg en mulighet til å få kjøpt meg en båt til en god pris, og som opplyst flere ganger i tråden så er båten kun aktuell om alt lar seg løses på en måte som er trygg og ikke alt for kostbar. Mangel på seilerfaring har jeg, men den blir ikke mindre mangelfull om jeg kjøper en Bav. Teknisk anlagt er jeg, men jeg har aldrig kjøpt ny rigg eller bytta motor i en båt før, det blir jeg kanskje nødt til uansett om jeg går for en Bav eller denne Centurion'en. Om jeg gjør det nå eller senere spiller ingen rolle for min del. Fordelen med denne båten er at jeg kan bytte en god del av dette og fortsatt havne på samme pris som en nyere Bav, bortsett fra at jeg ikke sitter igjen med en Bav. Jeg er fult klar over at jeg muligens kan gå på en smell om jeg gjør dette, men nå vil jeg høre fra folk som vet hva jeg eventuelt bør se etter og tenke på ved kjøp av båten. Er det noen på forumet som har snøring på hva rigg osv går på? Konkret hva som kan bli dyrt og ikke osv? Synes det er mye ja nei meninger her, uten noe skikkelig svar på hvordan dette kan løses. Det er ikke meningen å være arrogant eller frekk fordi jeg ikke likte svaret, men jeg synes selv jeg går frem rett her, og lufter mulighetene. Jeg har selv sett på det å få båten hjem som ett problem, men nå er det jo mange måter dette kan gjøres på. Er båten ett vrak så kommer nok dette frem ved inspeksjon både fra meg selv og eventuell survey person, å da er båten uaktuell. Å fikse ting er nok ikke noe problem, tid har jeg mer enn nok av. Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 14.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 Vel, jeg lagde regnestykket til deg oppe i tråden som "worst case". Nå må du reise på survey for å finne ut om det er "worst" eller "best" case regnestykket som blir gjeldende. Alt annet blir "wild guess". Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 14.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 Jeg kjøpte båt i 1998 som var i vesentlig dårligere stand på bakgrunn at jeg likte båtens utseende. Mange lo og sa at den aldri kom på sjøen (og det kan jeg godt forstå fordi mange prosjekt blir oppgitt) men det ble den. Erfaring jeg har er at det er mere arbeid en man tror. Man må gå all inn! Det gjelder også å ha en buffer for penger. Riggen er det minste problemet det er bare småpenger å få fikset opp hos en rigger kontra hvor mye dette vil koste til slutt. Hva med seil? Det er en større kostnad selv i utlandet. Si innkjøpspris 300000,- Frakt til Norge 100000,-? Moms av innkjøp + frakt totalt 500000,- Hvis båten ikke er registrert i et EU land så må den CE merkes. 50000,- Mest sannsynlig får du ikke ce papirer på nåværende motor så den vil være verdiløs uansett. Da er du på 650000,- Så kan du starte opp pussing og kjøpe nytt det du trenger Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Nevermind Svart 14.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 Jeg synes kanskje ikke det er et worse case forslag du har satt opp Bigmac, med mindre du ser for deg at deler av arbeidet utføres i et land med lavere priser enn her hjemme. Du får ikke et nytt teakdekk til 100.000,- dersom det må byttes, noe som ikke er helt uvanlig på en 30 års gammel båt. På den annen side så vet vi ikke særlig mye om båten, og kanskje er både teakdekk, rigg, seil, og motor for å nevne noe i god stand, men hvis båten averteres vesentlig billigere enn andre sammenlignbare båter er det kanskje en grunn til det. Er det for godt til å være sant er det ofte nettopp det det er. For trådstarter er det vel bare å bestille flybilletter hvis du seriøst vurderer båten, men det må da være mulig også å få noe mere informasjon fra selger. Om ikke annet så er Mexico et fint ferieland, men det anbefales å ta reisevaksiner med tanke på maten deres. Sitér dette innlegget Link to post
Norsken Svart 14.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 Jeg er usikker på hva det koster å få fraktet båten fra Mexico til Statene, dette må jeg undersøke nærmere. Det er også min erfaring at prosjekt ofte tar lengre tid og mere jobb enn hva man ser for seg, og da er det jo viktig å være litt klar over hvilke feil som er der og hva som må gjøres. Og det er jo derfor jeg lurer litt på hva folk har av erfaringer med tanke på kostnader, for å se om jeg i det heletatt har råd til prosjektet. Jeg vil anta at båten er CE merket siden det er en Franskbygd båt? Men CE merkinga forsvinner kanskje så fort båten blir registrert i USA/utenfor EU? Båten er også leverert originalt med m60'n som står i, men det spiller kanskje ikke så stor rolle? Jeg heller så ikke så mørkt på listen til bigmac, og teakdekket er nok fort bortimot 300k+, men her går det jo å fjerne dekket og tette hull om det viser seg å være så dårlig. Problemet er jo om alt på listen må fikses, da blir det uaktuelt med kjøp, men om det kun er ett par ting som må fikses så er det jo fult mulig å få båt av det. Det står nevnt i annonsen at båten er satt ned fra 66.000 usd, noe som såklart kan være ett salgstriks. Men det står også nevnt at en survey er nødvendig for å avdekke feil med båten, så det kan nok antyde at det har vært lite interesse for båten. Selv hadde jeg tenkt å by selger 20.000 usd og muligens strekke meg til 22.000 om tilleggsopplysningene var någenlunde gode. Bud akseptert, tilleggsopplysninger og flere bilder er ett must før eventuelt survey og reise for å se på båten blir ett faktum. Ellers er det som du sier, helt kurrant med en ferietur til Mexico. Selv om det blir litt hett, så setter jeg stor pris på at dere tar dere tid til å diskutere emnet. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 15.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2018 du har sett denne? https://nlyachts.com/en/used-boats/details/jachtmakelaardij-kappers/120787/wauquiez-centurion-47.html# alltid usikkert å kjøpe brukt båt, men noe slikt fremstår som et bedre alternativ i mitt hode. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
dude Svart 15.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2018 Hei. Om jeg var deg ville jeg startet med å se om det var en viss mulighet for at selger kommer deg i møte mtp pris og andre vilkår. Det er jo markedet som bestemmer prisen, mexico er vel ikke i oppgang, og de med penger som befinner seg der bruker de nok ikke på slikt. Men jeg vil likevel bli forundret om du får tilslaget på båten for en tredjedel av prisen, og da i tillegg skal ha forbehold om at alt er i orden, og at ingenting avdekkes ved kontroll heller. Dette er jo relativt fort gjort å finne ut av ved å presentere dette for selger. Så til spørsmålet om hva som bør gjøres og ikke på båten, der er det jo mange tips her. Og selv om man har fulgt opp rimelig strenge krav for å delta i f,eks Arc, så kan likevel røstjern gå i stykker, roret kan falle av, gjennomføringer kan begynne å lekke og motoren kan selvsagt skjære seg midt i atlanteren. For å nevne noe. Men det er jo bare tull i å spekulere i alt dette om du ikke får tilslaget på båten likevel. Lykke til med budet. Sitér dette innlegget Link to post
Norsken Svart 15.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2018 3 hours ago, Framtia said: du har sett denne? https://nlyachts.com/en/used-boats/details/jachtmakelaardij-kappers/120787/wauquiez-centurion-47.html# alltid usikkert å kjøpe brukt båt, men noe slikt fremstår som et bedre alternativ i mitt hode. Det var den der jeg så på først. Kjøper gjorde nok bra butikk der, alt er av nyere dato, og båten var meget gunstig priset. Men den er mest trolig solgt. Fikk iaf til svar at den ikke var tilgjengelig lenger. Onder bod, er nok det samme som i statene med Sale Pending. En kjøper er interessert og det fåregår forhandlinger eller lignende. Du har nok delvis rett i det Dude. Men det er vell uansett et udiskutert tema på baatplassen fra tidligere, og kan være aktuell for andre interesserte. Det er jo mye fint i statene, så det er jo aktuelt om man skulle kjøpe andre båter også. Jeg kunne nok ha tenkt meg å ha det meste på plass før jeg gikk ut med budet. Det er vell større sjanse for at man får gjennomslag om man kan dra på dagen å ordne kjøpet osv. Samt ha litt samlet informasjon om hva det muligens vil koste å få alt på plass igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 15.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2018 forøvrig finnes det jo en del store/eldre Grand Soleil, Elan, Luffe ++ nede i Europa, som kanskje fortjener en vurdering opp mot centurion...? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Komodo Svart 15.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2018 dude skrev for 2 timer siden: Men jeg vil likevel bli forundret om du får tilslaget på båten for en tredjedel av prisen, og da i tillegg skal ha forbehold om at alt er i orden, og at ingenting avdekkes ved kontroll heller. 22000 er ikke en tredjedel av 35000. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gudrun Svart 15.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2018 (redigert) Som flere her skriver ville jeg sjekket ut om denne båt/motor kommer innunder dette evinnelige "CE styret".. Sjekk med sjøfart etc. Få det skriftlig så du har navnet på den som gir deg svaret og. Må den godkjennes er det ikke verdens undergang, men en stor utgift man kunne vært foruten. Selv båter som er bygget her til lands kan gi kjøper overraskelser hvis man ikke sjekker. I fjor undersøkte jeg en yrkesbåt i plastikk (heheheh), bygget her i landet på 2000 tallet. Viste seg å ikke ha noe CE merking, noe den måtte ha for å kunne bli registrert som fritidsbåt.. Finner kanskje en kontaktperson her: https://www.sdir.no/fritidsbat/regelverk-for-fritidsbat/ce-merking/ Redigert 15.Mars.2018 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Norsken Svart 15.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2018 Jeg har surra rundt å sett på finn og yachtworld, blocket tilogmed uten å finne noe som virkelig fenger. Centurion, Columbie, Sun Kiss og 473 er alle solide båter som har ett rykte på seg for å være litt mer havbåter enn feks resten av ''billigmerkene''. Samt at alle bortsett fra 473'n har bortimot perfekt innredning. Greie bad og dobbelseng til siden istedenfor v-køye i bauen feks. Synes fort den standard løsningen som går igjen i billigbåtene er dårlig utnytta, og man ender opp med en alt for simpel båt uten plass å stuve bort ting osv. Men ser det ligger no ett par sun kiss ute til en grei pris, men blir noe dyr uansett etter moms. Angående det med CE merking, det er vell kun aktuelt om båten er nyere enn 1996? Ser iaf at de snakker om det på engelske forum. Sitér dette innlegget Link to post
Norsken Svart 15.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2018 Det står på linken til gudrun følgende : Hvilke fartøy er unntatt fra krav om CE-merking? Fritidsbåter som er satt på markedet eller tatt i bruk i EØS-området før 16. juni 1998 Konkurransebåter, merket som sådan av produsenten Historiske båter, båter bygget før 1950 eller tro kopi av slike båter Selvbygde båter for eget bruk, så lenge byggeren eier båten i en periode på 5 år fra den tas i bruk Siden dette da er en Fransk båt fra 1988, er det vell ikke krav om at den skal være CE merket? Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 15.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2018 Hva er budsjettet ditt? Sitér dette innlegget Link to post
Norsken Svart 15.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2018 Så lite som mulig, men rundt 1 miljon. Men så for meg å kjøpe en båt for rundt 5-600.000 for så å bruke 200.000.- + - på utstyr og resten i banken i tilfelle det kom noe uventet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.