Too Much Svart 15.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2018 Norsken skrev for 2 timer siden: Det står på linken til gudrun følgende : Hvilke fartøy er unntatt fra krav om CE-merking? Fritidsbåter som er satt på markedet eller tatt i bruk i EØS-området før 16. juni 1998 Konkurransebåter, merket som sådan av produsenten Historiske båter, båter bygget før 1950 eller tro kopi av slike båter Selvbygde båter for eget bruk, så lenge byggeren eier båten i en periode på 5 år fra den tas i bruk Siden dette da er en Fransk båt fra 1988, er det vell ikke krav om at den skal være CE merket? Reglene gjelder det enkelte fartøy, hvis båten har vært til salgs i markedet i EU/EØS før 16.Juni 1998 og det kan dokumenteres er det ikke krav om CE. Hvis båten er tatt i bruk innenfor EU/EØS før 16. juni 1998 og det kan dokumenteres er det ikke krav om CE. I dette tilfellet mener jeg at det er nok at båten har vært på tur i EU og at det kan dokumenteres. Reglene nevner ikke produksjonsland. Du bør jo ringe toll og få dette avklart før du gir bud, båten kommer ikke inn i Norge hvis dette ikke er i orden eller du bruker 150k på godkjenning og godkjent ny motor. Flott at du prøver å virkeliggjøre drømmen, men ikke glem at gamle seilbåter uansett tilstand kan være vanskelig å få en ok pris for om du trenger pengene til noe annet. Så håper jeg du får til dette innenfor fornuftige rammer. Sitér dette innlegget Link to post
Norsken Svart 15.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2018 Det hørtes typisk Norsk ut ja. Det er vell ingen som sitter på noen form for dokumentasjon på om båten har vært i EU 22+ år tilbake i tid. En mail til Wauquiez kan kanskje hjelpe? Sjekke om båten er solgt ny til USA eller om den er flyttet i ettertid. Det er nok forsåvidt slik uansett hvilken båt man velger. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2018 Norsken skrev for 5 timer siden: Hvilke fartøy er unntatt fra krav om CE-merking? Fritidsbåter som er satt på markedet eller tatt i bruk i EØS-området før 16. juni 1998 ........ Siden dette da er en Fransk båt fra 1988, er det vell ikke krav om at den skal være CE merket? Her misforstår du litt. Dersom båten er produsert i Frankrike, men eksportert til USA som ny, har den ikke tidligere vært satt i markedet i EØS. Da vil det være krav til CE-merking ved import til Norge. Dersom båten ble bruktimportert fra Frankrike (eller et annet land innen EØS) til USA, kan du importere den til Norge nå uten å CE-merke den. Edit: Men det var kanskje omtrent det Too Mouch sa... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Norsken Svart 15.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2018 Jeg skjønte det. Jeg bare stussa over at det kan bli vanskelig for selger eller meg å komme med nå dokumentasjon om at båten har befunnet seg i EU før 1996. Jeg vil tro Wauquiez har litt oversikt over hvor de har solgt båter, så på den måten går det vell å finne ut om nevnte båt er solgt ny til USA, eller om den ble solgt i EU? Jeg er litt usikker på hvordan det fungerte før i tiden med så små verft som Wauquiez, var det vanlig med forhandlere rundt om i verden på 80 tidlig 90 tall? Slik at kanksje alle båter var innom EU før de ble shippet til US? Mulig jeg tenker helt feil nå, men mener no jeg har lest om andre båter som ikke var tilgjengelig i USA og måtte bruktimporteres. Slik er det vell også idag med andre verft. Noen US båter som ikke fåes i EU osv? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2018 Var ikke helt uvanlig med forbindelser over dammen mellom Frankrike/USA på 80- tallet. Har selv en franskmann fra epoken hvor produksjonen ble solgt til Amerikanere og hvor en Feeling, produsert i Frankrike, ble årets båt i Amerika i 87. Så, tja. Det må vel sjekkes opp mtp CE merking da tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Norsken Svart 15.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2018 Men så er det jo igjen om selger har slik dokumentasjon da, og hvilken form av dokumentasjon er nok for å få det godkjent? Blir så oppgidd av alt det tøvet staten legger opp. Alt skal være tungvindt, og det blir jo som en ekstra jobb uansett hva man skal planlegge i nissenorge. Skal se nermere og høre med både selger, Wauquiez og staten for å se hva som skal til. Men arti å høre hva folk tenker uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 15.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2018 Du som er opptatt av kvalitet og gode sjøegenskaper, ved å ikke ville ha "billigbåt", burde jo elske CE-merking som godkjenning av sikkerhetskrav Sitér dette innlegget Link to post
Norsken Svart 15.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2018 Haha. Skal jeg være litt drøy nå da. Når Bavaria blir CE godkjent så fungerer det jo mot sin hensikt........ Men fra spøk til revolver, så er det jo litt rart at en selvbygd båt blir fritatt fra CE godkjenning om du har eid den i 5 år. Har den herda seg og blitt supertrygg på de 5 åra? Det er også helt ulogisk at en båt som er solgt ny til US skal CE merkes når den føres inn i EU når det går prikk like båter i EU fra før, som ikke trenger CE rett å slett fordi de aldri ble solgt ut fra EU som ny. Det kanskje går å smugle båten inn, for så å påstå det er selvbygg? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2018 Om den norske staten gjør alt så grådig tungvint og fødelandet oppleves som "nissenorge" så er jo definitivt Mexico en grei destinasjon, for der er nok alt så greit skal du se :-D Husk god forsikring og visum. -- Fra spøk til alvor, hør med eier/agent, kan jo godt hende eier vet noe som gjør det enklere, ville ikke brukt for mye energi på å spekulere i hvisomdersomatte hvis eier/agent er en e-post unna. Og lar det seg ikke gjøre, sett en strek over båten og se etter en annen. Er nok båter i verden, også utenfor USA. -- Leste forøvrig en tråd på cruiserforum av seilere som faktisk har seilt båten og understreker at den ikke er bygd eller egner seg særlig for aleneseiling. Stort ratt lengst bak i cockpit og vinsjene langt fremme pluss at en må være i temmelig god form for å heise og håndtere seil på en båt i den størrelsen alene. Men klart, et elektrisk vinsjhåndtak og en god autopilot kan jo avhjelpe på mye. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2018 Norsken skrev 1 minutt siden: Det kanskje går å smugle båten inn, for så å påstå det er selvbygg? Vil det ikke være enklere å si at det er en fransk båt fra før 96, som den jo er...? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 15.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2018 Hvor mye sparer du i kroner egentlig ved og kjøpe båt over there kontra i Norge? Høres jo bare ut som mye pes for lite. Gammel var den jo og. I Norge kan du jo ta en flybillett og sjekke båten selv. Sitér dette innlegget Link to post
Norsken Svart 16.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2018 4 minutes ago, Pinkvin said: Om den norske staten gjør alt så grådig tungvint og fødelandet oppleves som "nissenorge" så er jo definitivt Mexico en grei destinasjon, for der er nok alt så greit skal du se :-D Husk god forsikring og visum. -- Fra spøk til alvor, hør med eier/agent, kan jo godt hende eier vet noe som gjør det enklere, ville ikke brukt for mye energi på å spekulere i hvisomdersomatte hvis eier/agent er en e-post unna. Og lar det seg ikke gjøre, sett en strek over båten og se etter en annen. Er nok båter i verden, også utenfor USA. -- Leste forøvrig en tråd på cruiserforum av seilere som faktisk har seilt båten og understreker at den ikke er bygd eller egner seg særlig for aleneseiling. Stort ratt lengst bak i cockpit og vinsjene langt fremme pluss at en må være i temmelig god form for å heise og håndtere seil på en båt i den størrelsen alene. Men klart, et elektrisk vinsjhåndtak og en god autopilot kan jo avhjelpe på mye. Det blir vell en liten avsporing, men jeg vil ytre mine meniger uansett. Problemet jeg har med alle disse kravene, er at du blir låst og du mister frihet. Du har ingen alternativ levemåte i Norge, eller EU og ''vestlige'' land generelt. Dagen du blir født så er du pliktig til å gjøre som staten sier, uansett hva du mener, og det er umulig å flykte fra det. Du er lovpålagt å ha ett statsborgerskap, og når alle land som er beboelige opperer med denne praksisen så må man vell bare bo her. Uansett hva du skal fåreta deg så må du ha en bunke penger og tid. Dette har jeg erfart på flere punkter. Jeg hadde forsåvidt en plan om å bli yrkesfisker med egen båt, men etter de nye kravene så er det rett å slett for dyrt og vanskelig, og med alle søknadene og arbeidet med å få en godkjent båt så er det umulig. Jeg har rett å slett ikke den mentaliteten eller lysten til å flekke 40% av mine tidligere inntekter i skatt for så å må punge ut 200-400.000 i avgifter og sikring av en båt som har gått feilfritt på sjøen i over 40 år. Du kan se alle sjarkfiskerne som legger opp nå, pga alt det tullet staten kommer med. Det er ett byrokrati som er utvilket for å svekke folk, ikke for å hjelpe. Dette går igjen på alt mulig rart du skal ha for deg. Som igjen viser seg her med denne urimelige CE merkings regelen. Jeg kunne ha ramsa opp en hel haug med teite krav og avgifter vi har i Norge, men erfaringen min sier at folk skygger unna slik prat, så jeg stopper nå. Jeg kunne godt ha tatt kontakt med eier eller agent og forhørt meg, men jeg vil på ingen måte lage mye ræl for selger når jeg igjen har planer om å gi ett bud på 60% av prisforlangende. Då er det bedre å komme med ett raskt bud og noen krav, for så å dra. Nå ser det ut som det blir litt venting med tanke på at det igjen er en gedigen papirmølle å gå igjennom for å få solgt ett hus. Så pengene er ikke riktig på plass enda. Tråden er forsåvidt interessang uansett da det finnes flere Sun Kiss'er til salgs i statene til en fin penge. Så kjøp der borte er en mulighet selv om det ikke blir denne båten. Centurion'en er jo en havracer som de så fint kaller det, og jeg har også lest den tråden om at den ikke egner seg for singlehand seiling. Det er en stor rigg, med mye seilareal, samt det du nevner om plassering av vinsjer osv. Var nok litt derfor jeg ikke er villig til å ta Atlanteren selv. Men den tidligere båten jeg hadde var også slik at man måtte klatre og styre for å få heist og justert seil, så jeg ser ikke så alt for mørkt på det. Enda ung å sprek. El vinsj har jeg sett på, noe også den i Nederland hadde. Denne hadde også rullemast, så det hadde jo vært ypperlig. Litt småsurt at den gikk så fort som den gjorde, meget fint priset med nyere teakdekk og en haug med bra utstyr. menmen. Sitér dette innlegget Link to post
Norsken Svart 16.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2018 1 hour ago, Pinkvin said: Vil det ikke være enklere å si at det er en fransk båt fra før 96, som den jo er...? Ja, men så er det jo dette styret med at den kanskje aldrig var registrert i EU, og da blir det tull ifølge de andre? Båten må ha vært reg i EU før den gikk til statene for at det skal gå. Helt hål i hue, men det skal ikke forundre meg om det stemmer. Sitér dette innlegget Link to post
Norsken Svart 16.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2018 1 hour ago, boble65 said: Hvor mye sparer du i kroner egentlig ved og kjøpe båt over there kontra i Norge? Høres jo bare ut som mye pes for lite. Gammel var den jo og. I Norge kan du jo ta en flybillett og sjekke båten selv. Nå kan jeg nesten garantere at båtentypen der ikke finnes i Norge. Ellers så er det jo det jeg prøver å finne ut av, om det er penger å spare eller om det blir en katastrofe. Kunne godt ha tenkt meg en nyere Najad eller HR, men det har jeg ikke råd til. Kanskje en eldre Bennetau eller en centercockpitbåt av billigmerkene, men de er også nokså dyre. Og etter kommentarer på nett så er de jo også litt skjøre og baljeaktige på sjøen. Har lyst å ferdes hele året, så da er det greit med en tung og stabil stubb fra gammeldagan å boltre seg fast i. Men helt ærlig så ser jeg ikke så negativt på Bavaria osv, men etter å ha funnet disse gode gamle så får jeg rett å slett inntrykk av at det er en slik type båt jeg vil ha. Da er det trist å gå for ''andrevalget''. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2018 Uten å dra det videre så vil jeg vel si at jeg er glad for å ha hatt "CE" i stedet for "Made in China" de siste 30 årene. -- Men iom at dette er franskproduserte båter vil jeg bli overrasket om det ikke dukker opp noen innen EU området, hvis det ikke er noen der allerede da? Har selv en fransk båt som er bygd i kun ca 50 eks midten på 80 tallet og det er alltid noen som ligger til salgs, også innen EU. Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 16.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2018 Norsken skrev for 8 timer siden: Haha. Skal jeg være litt drøy nå da. Når Bavaria blir CE godkjent så fungerer det jo mot sin hensikt........ Haha! Så ikke den komme Sitér dette innlegget Link to post
Sjøstein Svart 16.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2018 Norsken skrev On 14.03.2018 at 23.28: Tja, jeg vil egentlig ikke ha en Bavaria. Det er helt sikkert gode båter, som duger til sitt bruk, og kanskje mitt bruk også, men det er båter som ikke faller i smak hos meg. Uansett hvor bra båten er så hjelper det ikke hvis du ikke får godfølelsen, det har jeg opplevd selv et par ganger. Men hva med en eldre Swan, Baltic eller Sweden Yacht? Mulig du må ned noen fot på antydet budsjett, men da er jo både linjer, grunnkvalitet og seilegenskaper på plass i alle fall. F. eks denne: Baltic 42 Sitér dette innlegget Link to post
Norsken Svart 16.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2018 Hvilken båt har du pinkvin? Det ligger jo flere Centurion 47/49 ute, men da til over miljonen. Ser det er mange på devalk, men alle er solgt. fant den ene på en anen side hvor prisen var 115.000 euro. Så det er nok rimelig dyre båter, med unntak av de to siste som ble lagt ut. Ser den i Nederland til 66.000 fortsatt står onder bod, så kanskje er ett lite håp om at den går tilbake på markedet. Selv om sjansen er liten. Har sett på både Swan og SY, men Swan blir dyrt før det blir atraktivt, SY er trange innvendig, samme problemet blir det nok i Baltic også, som kun er litt over 3,5m bred og samtidig har loskøye i salongen. Men ellers en meget fin båt. Har gløtta litt på denne, men litt usikker på ståltypen som er brukt, samt at det muligens blir for liten. Noen som har relevant erfaring? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2018 Norsken skrev 1 time siden: Hvilken båt har du pinkvin? En særing, Kelt 39 med senkekjøl, forgjengeren til Feeling båtene. Ble bare bygd 40-50 stk da de var for dyre i produksjon og salget gikk trått. Men i likhet med den båttypen du ser etter så er mange av de spredt for alle vinder og en finner de igjen litt overalt på kloden. --- Skjønner at du sikter deg inn på god kvalitet. Og du lister opp kvalitetsbåter. Men prøv å se om det er noen "underdogs" i spillet også. Som regel er det noen produsenter som går under radaren, som ikke er kjent for alle og som også lager veldig god kvalitet. Kjent og godt rykte betyr høy pris, finner du en outsider så kan du spare mye penger. Har ikke noen kandidater sånn bak øret med en gang, men jeg ser sikker på at andre kan bidra med det. Særlig hvis du har som utgangspunkt at du er villig til å importere en båt. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 16.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2018 For ti år siden kjøpte jeg en båt i Kroatia. Der er det mye bra til salgs. Derfor: Nytt forslag. Prøv å få litt nyere båt. Det er en del elan 45 til salgs i Middelhavet. Det er kurante greier som seiler skapelig selv med rullemast. Det er flere å velge i. http://no.yachtworld.com/baater/2001/Elan-45-3109231/country.spania#.Wqvk6ExFxyU http://no.yachtworld.com/baater/2001/Elan-45-3148258/country.kroatia#.WqvkwExFxyU (interessant omlakkering på byssa) http://no.yachtworld.com/baater/2001/Elan-45---Private--Owners-version-2962905/country.kroatia#.WqvktUxFxyU Så vidt jeg skjønner er disse innafor dine kriterier. Og hentetur fra Middelhavet gjør man på 6 uker hvis båten for øvrig er i kurant stand. Lykke til i valget! Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Norsken Svart 16.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2018 Glømte jo såklart å ta med linken på båten jeg mente, men var denne https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=113166771. Var jo faktisk ganske kurrant innvendig den Kelt'en. Likte godt salongen og køya bakom. Jeg har leita båt av og på siden i sommer og har vell kun funnet en håndfull av båter som virkelig trekker. Har jo sett på de fleste merker egentlig, og fant vell igrunn Centurion'en med en tilfeldighet. Har sett litt på Hans Christian og Amel feks, men det er dyre båter. Elan, Bav og resten av billiglaget blir nødløsning. Har fått tilbud på 5800 usd for frakt fra Mexico til Tucson, og da er det vell å finne ut hvor det er best å sette båten på vannet igjen. Har også hørt på Delivery Skipper, så får man se hva det blir på. Men tja, får vell bare tråle videre på div sider og se om det dukker opp noe kjekt som ligger litt mere lokalt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2018 Norsken skrev 1 time siden: Glømte jo såklart å ta med linken på båten jeg mente, men var denne https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=113166771. Den likte jeg godt, særlig med tanke på langtur så er det jo ikke dumt med ketchrigg og mange muligheter ifht seilplan. Og stålbåt er stålbåt. Personlig ville jeg ikke vurdert stålbåt for "vanlig bruk", men om jeg drømte om langtur så hadde det kommet inn på lista. Mye langturustyr på plass allerede. God tankkapasitet. Innredingen ser bra ut. Perkins, må vel være 4.107/8 er kurrant mtp deletilgang til en lav pris, jeg vil tro over hele verden mer eller mindre (brukt i diverse landbruksmaskiner). På papiret ser det ut til at mye av grunnleggende er på plass. Det jeg er litt småskeptisk til er at det er "veldig mye" på få fot...kan det være trangt mon tro? Jeg har selv "litt høy" cockpit i egen båt og må innrømme at jeg liker cockpit som er så lavt ned mot vannflata som mulig, denne har temmelig høy cockpit. I bølger og sjø liker jeg å sitte lavest mulig i båten, ikke "på pidestall" og bli veiva rundt. Men det er kanskje en vanesak? ;-) Ett gedigent pluss er jo at den blir seilt hjem til Norge i april og at en flybilett og tur til Malaga tar kort tid og koster veldig lite. Var en tur dit på senvinteren i fjor og kosta meg vel knapt et par tusenlapper i fly. Ikke lange turen og en trenger ikke å bruke mer enn en helg for å dra og få tatt en kikk. Overnatter du i båten så får du god anledning til å se i gjennom veldig mye. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2018 Norsken skrev 1 time siden: Var jo faktisk ganske kurrant innvendig den Kelt'en. Likte godt salongen og køya bakom. Ja båten er vel noe nær en "flytende salong". Men båten bærer preg av å være tegnet av slanke franskmenn. Må gå sidelengs de fleste steder og jeg tror knapt det finnes et punkt på dørken som kan fylle et kvadrat på 1x1 meter. Vokste opp i båter fra 50, 60 (snekker) og 70, 80 tallet (seilbåter). Og har aldri mislikt hverken "trangt" eller "mørkt" i båter. Har et godt øye til 80 tallere. Men helt ærlig, nå som jeg snart er 50 kjenner jeg at det å bevege seg rundt i en moderne seilbåt er noe helt annet, positivt sett. Det er åpent, lyst og funksjonelt. Båter har utviklet seg, de har blitt bedre på veldig mange måter. Ja jeg drømmer om en mer moderne båt ;-) Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 16.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2018 Jeg vurderte å kjøpe båt fra Australia for et par år siden. Innkjøpspris der nede ok. Frakt opp kostet litt men ok. Motor måtte byttes pga CE registrering. Yanmar får man papirer på hvis de er laget bak til en hvis dato tidelig på 2000 tallet. Dette var en regattabåt men slapp ikke unna CE da det kreves en helt spesiell merking. ((Innkjøpspris+fraktpris)x1,25)+ ny motor+ CE arbeidet med registrering. Alt i alt hadde det blitt en ok pris på båten da det var noe slik jeg kunne tenkt meg og ikke var tilgjengelig i Europa. Men med to unger som seiler aktivt Optimist så fant jeg ut at jeg ikke hadde tid. Er det en båt ute man har veldig lyst på så lar det seg gjøre! Men de store kjøpene utenfor EU sonen koster fort litt ekstra en man tror. Nå skal det sies at endel båter i Karibien området kan være uten krav til Ce hvis de har vært registrert i ei fransk øy. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
dobsen62 Svart 16.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2018 Det må da være bedre å kjøpe en "billigbåt" enn å kjøpe en kvalitetsbåt, som du så bygger om til en billigbåt?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.